Jump to content

Volvo Penta AD41, kan topp pakning være ødelagt?

Vard

Recommended Posts

Hej, har hört att vissa 31,41 motorer har haft problem med kolvkylningsmunstycken.

Kolla ditt m.nr. Detta är saxat ur Pentas servicebulletin:

"Kolvkylningsmunstycke 31, 41, 42 Serien

För att få kylning av kolven är det mycket viktigt att kolvkylningsmunstyckena fungerar korrekt med avseende på flöde och riktning på smörjoljan.

För att bättre kontrollera dessa egenskaper har en ny och bättre testmetod införts av munstyckena hos tillverkaren.

Dessa munstycken är monterade i produktion fr.o.m. motornummer:

31: 22031 25980-

41: 22041 53621-

42: 22042 14772-

Obs! Kolvkylningsmunstycken som finns i Volvo Pentas reservdelsförråd och är testade enligt den förbättrade testmetoden har en märkning enligt nedanstående bild.

Vid kolvhaveri eller renovering av motorn skall samtliga kolvkylningsmunstycken bytas."

Dessa motorer är inte jättesvåra att renovera. Däremot är Pentas reservdelar svindyra tyvärr. Jag rev min motor (-31 motor) och fick ihop den med nya lager, slipad vev och nya kolvar, ren. topp oljekyl, laddluft, vvx mm. Kostade totalt ca 20000 skr. Fick då tag i beg kolvar och foder i fint skick. så det måste inte bli så jättedyrt om motorn ser fin ut för övrigt.

/Larban

Redigert av larban (see edit history)

Svogeren min hadde stempelras i dagtidlig på en 43p motor. 6 sylinder hadde skjært seg. Motoren er allerede ute av båten og delene bestillt. Demonterer du motoren og får den lett, er det lettere å ta den ut. Får du av toppen får du sett på hva det er som har skjedd. Det at den sjette sylinderen(nærmest svinhjulet) ryker, er et tegn på at motoren har blitt belastet for tidlig før den er varmkjørt. Du kan få sjekket dysene på samme tid. Lever blokka, toppen og delene til et motorverksted som monterer ny foring, stempel, vurderer om det er skade på lagerskåler og monterer toppen til deg. Da er det inn i båten igjen og skru på delene og sørge for at slangene er på rett sted. Ut å kjøre. :smiley:

Svogeren min hadde stempelras i dagtidlig på en 43p motor. 6 sylinder hadde skjært seg.

Blir svært overrasket om årsaken til gjennomgang er for tidlig før varmkjørt. Jeg har alltid vært nøye med dette og gir aldri skikkelig pådrag før oppnådde 85 grader.

Ellers skal du ha takk for oppmuntrene ord :smiley: :smiley: Problemet mitt er at jeg ikke får verksted o.l. til å ta jobben akkurat nå. Får håpe det dukker opp en arbeidsledig motormekaniker i Stavangerområdet snart :lol:

Mvh.Vard

• 2 uker senere...

Seneste utviklingen i denne saken er at jeg får besøk av takstmann fra mitt utmerkede forsikringsselskap. Forsikringen min dekker motorhavari inntil 10 år. Eneste jeg lurer på er hvordan det går an å taksere en slik skade uten å demontere hele motoren? Er det noen av dere som vet hvordan dette gjøres? Blir det "wild quess" fra takstmann? Noen erfaringer?

• 3 måneder senere...

Tenkte å oppdatere dere på hva som gikk galt med motoren min. Det viste seg at det var sylinder nr 6 som sa takk for seg. Har nå hatt den på verksted. Det merkelige med denne hendelsen er at verksted og takstmann ikke kan gi en årsak hvorfor sylinder 6 ble ødelagt. I tillegg fant verkstedet endel spon etter stempel og sylinder i bunnpanne. Fordi jeg nå har motoren oppe skifter jeg ut alle lager i samme slengen og kontrollerer alle øvrige stempel og sylindrer.Samtidig må vi skylle hele motoren samt undersøke dyser etc. Det er iallefall godt å snart være klar med nyoverhalt motor på sjøen. :-)

img_0400%5B1%5D.jpg

img_0401%5B1%5D.jpg

img_0402%5B1%5D.jpg

Det er riktig det cosmo da jeg har hørt det selv. Men jeg har alltid vært nøye med å ikke gi pådrag før jeg har 85 grader på motorene. En annen ting er at dette skjedde etter ca 35 minutters kjøring. Selvfølgelig kan dette være en følgeskade men jeg er livredd for å gi på før jeg har oppnådd 85 grader.

Slik jeg har hørt det er det enten sylinder 1 eller sylinder 6 som ryker på disse motorene.

Toppen trenger ikke å ta skade av dette. Denne motoren har to ventiler per sylinder og en solid ståltopp så selv om et stempel skjærer kan toppen tåle det godt, men den må sjekkes for skjevhet og for tetthet av ventiler. La motorverkstedet sjekke den, samt dieseldysene. Underspylingsdysene skal skiftes heter det. Har også lest noe om at tidlige serienummere ikke hadde filtrering av oljen til disse og at dette ble endret, sjekk dette.

Vær glad du ikke hadde D4/D6. Isåfall måtte du bytte komplett blokk og fått HK-avgift i tillegg :cryin:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Gikk alt greit med forsikringsselskapet og dekning/ oppgjør?

Hvilket selskap har du?

Ja, det er jo her spenningen står nå. I morgen kommer kostnadsestimatet fra verkstedet. Det finnes 2 teorier om hva som har gått galt. Det ene er at det har dannet seg en luftlomme som igjen har ført til skjæring av 6 sylinder. Den andre teorien er at underspylingsdyse har sviktet. Uansett får jeg ikke en klar årsak, og hvorvidt dette har konsekvenser for utbetaling vet jeg ikke. Slik jeg leser det blir ikke jeg bebreidet for denne skaden og bør derfor få betalt. Jeg vil i løpet av 2-3 uker få endelig melding om oppgjør. Mitt forsikringsselskap er Norwegian Broker.

• 7 måneder senere...

Etter en lang og tålmodig ventetid har jeg nå fått min skade dekket fra mitt forsikringsselskap. Skaden kostet 102.000 kroner og jeg fikk fratrekk for alder på motor og egenandel. Men jeg er fornøyd med en dekning på ca 50% av totalen på en 2005 Ad41p.

Saken har dratt ut og jeg har hele tiden følt at jeg har måttet mase på forsikringsselskapet. Utbetalingen for skaden fikk jeg først nå på mandag.

Så om du har motorhavariforsikring og får motorskade ser det ut som om det er en forholdsvis lang vei å gå før du får pengene på konto, men jeg er allikevel glad for å ha to motorer igang igjen :clap: Nå slipper jeg i det minste å gå i snekkefart på fjorden. Ønsker alle en god sommer på fjorden :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...