larban Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 (redigert) Hej, har hört att vissa 31,41 motorer har haft problem med kolvkylningsmunstycken. Kolla ditt m.nr. Detta är saxat ur Pentas servicebulletin: "Kolvkylningsmunstycke 31, 41, 42 Serien För att få kylning av kolven är det mycket viktigt att kolvkylningsmunstyckena fungerar korrekt med avseende på flöde och riktning på smörjoljan. För att bättre kontrollera dessa egenskaper har en ny och bättre testmetod införts av munstyckena hos tillverkaren. Dessa munstycken är monterade i produktion fr.o.m. motornummer: 31: 22031 25980- 41: 22041 53621- 42: 22042 14772- Obs! Kolvkylningsmunstycken som finns i Volvo Pentas reservdelsförråd och är testade enligt den förbättrade testmetoden har en märkning enligt nedanstående bild. Vid kolvhaveri eller renovering av motorn skall samtliga kolvkylningsmunstycken bytas." Dessa motorer är inte jättesvåra att renovera. Däremot är Pentas reservdelar svindyra tyvärr. Jag rev min motor (-31 motor) och fick ihop den med nya lager, slipad vev och nya kolvar, ren. topp oljekyl, laddluft, vvx mm. Kostade totalt ca 20000 skr. Fick då tag i beg kolvar och foder i fint skick. så det måste inte bli så jättedyrt om motorn ser fin ut för övrigt. /Larban Redigert 30.Mai.2012 av larban (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vard Svart 30.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Takker mye for innspill i denne saken. Har fått et tilbud om renovering av motor i prisklassen 50 - 55.000. Det kan tidligst gjøres i september/oktober. Ser for meg en sommer i snekkefart på flyen. Blir å putre rundt i Ryfylke på 1 maskin. Mvh.Vard Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Svogeren min hadde stempelras i dagtidlig på en 43p motor. 6 sylinder hadde skjært seg. Motoren er allerede ute av båten og delene bestillt. Demonterer du motoren og får den lett, er det lettere å ta den ut. Får du av toppen får du sett på hva det er som har skjedd. Det at den sjette sylinderen(nærmest svinhjulet) ryker, er et tegn på at motoren har blitt belastet for tidlig før den er varmkjørt. Du kan få sjekket dysene på samme tid. Lever blokka, toppen og delene til et motorverksted som monterer ny foring, stempel, vurderer om det er skade på lagerskåler og monterer toppen til deg. Da er det inn i båten igjen og skru på delene og sørge for at slangene er på rett sted. Ut å kjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Vard Svart 30.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Svogeren min hadde stempelras i dagtidlig på en 43p motor. 6 sylinder hadde skjært seg. Blir svært overrasket om årsaken til gjennomgang er for tidlig før varmkjørt. Jeg har alltid vært nøye med dette og gir aldri skikkelig pådrag før oppnådde 85 grader. Ellers skal du ha takk for oppmuntrene ord :smiley: Problemet mitt er at jeg ikke får verksted o.l. til å ta jobben akkurat nå. Får håpe det dukker opp en arbeidsledig motormekaniker i Stavangerområdet snart Mvh.Vard Sitér dette innlegget Link to post
Vard Svart 13.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 Seneste utviklingen i denne saken er at jeg får besøk av takstmann fra mitt utmerkede forsikringsselskap. Forsikringen min dekker motorhavari inntil 10 år. Eneste jeg lurer på er hvordan det går an å taksere en slik skade uten å demontere hele motoren? Er det noen av dere som vet hvordan dette gjøres? Blir det "wild quess" fra takstmann? Noen erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Vard Svart 27.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 Tenkte å oppdatere dere på hva som gikk galt med motoren min. Det viste seg at det var sylinder nr 6 som sa takk for seg. Har nå hatt den på verksted. Det merkelige med denne hendelsen er at verksted og takstmann ikke kan gi en årsak hvorfor sylinder 6 ble ødelagt. I tillegg fant verkstedet endel spon etter stempel og sylinder i bunnpanne. Fordi jeg nå har motoren oppe skifter jeg ut alle lager i samme slengen og kontrollerer alle øvrige stempel og sylindrer.Samtidig må vi skylle hele motoren samt undersøke dyser etc. Det er iallefall godt å snart være klar med nyoverhalt motor på sjøen. :-) Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 27.September.2012 Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 Det sies at dersom sylinder 6 ryker, er det på grunn av for tidlig belastning av motoren før den er varm. Dette er den siste sylinderen som blir gjennomvarm. Sitér dette innlegget Link to post
Vard Svart 27.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 Det er riktig det cosmo da jeg har hørt det selv. Men jeg har alltid vært nøye med å ikke gi pådrag før jeg har 85 grader på motorene. En annen ting er at dette skjedde etter ca 35 minutters kjøring. Selvfølgelig kan dette være en følgeskade men jeg er livredd for å gi på før jeg har oppnådd 85 grader. Slik jeg har hørt det er det enten sylinder 1 eller sylinder 6 som ryker på disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 27.September.2012 Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 Som larban skrev her er det viktig at underspylingen fungerer ellers blir stemplene for varme og skjærer seg. En annen mulighet er feil på dieselinjektorer slik at det blir for høy forbrenningstemperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Vard Svart 27.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 DieselDahl. Om man får en for høy temperatur bør vel dette skade toppen? Toppen på min motor var helt fin og det trengs ingen tiltak her. Kanskje kan det være en feil på dieselinjektor til sylinder 6 slik at vi har fått en lokal temperaturøkning, og dermed skjæring av nr 6? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 27.September.2012 Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 Toppen trenger ikke å ta skade av dette. Denne motoren har to ventiler per sylinder og en solid ståltopp så selv om et stempel skjærer kan toppen tåle det godt, men den må sjekkes for skjevhet og for tetthet av ventiler. La motorverkstedet sjekke den, samt dieseldysene. Underspylingsdysene skal skiftes heter det. Har også lest noe om at tidlige serienummere ikke hadde filtrering av oljen til disse og at dette ble endret, sjekk dette. Sitér dette innlegget Link to post
Vard Svart 27.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 Underspylingsdysene skal skiftes heter det. Har også lest noe om at tidlige serienummere ikke hadde filtrering av oljen til disse og at dette ble endret, sjekk dette. Dette skal jeg sjekke. Takk for tilbakemelding :-) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 27.September.2012 Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 Vær glad du ikke hadde D4/D6. Isåfall måtte du bytte komplett blokk og fått HK-avgift i tillegg Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Vard Svart 27.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 Vær glad du ikke hadde D4/D6. Isåfall måtte du bytte komplett blokk og fått HK-avgift i tillegg Skal takke høyere makter når jeg legger meg ikveld Mye godt som følger med gammel mekanikk Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 27.September.2012 Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 Godt du snart er på annet igjen :) Gikk alt greit med forsikringsselskapet og dekning/ oppgjør? Hvilket selskap har du? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Vard Svart 27.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 Gikk alt greit med forsikringsselskapet og dekning/ oppgjør? Hvilket selskap har du? Ja, det er jo her spenningen står nå. I morgen kommer kostnadsestimatet fra verkstedet. Det finnes 2 teorier om hva som har gått galt. Det ene er at det har dannet seg en luftlomme som igjen har ført til skjæring av 6 sylinder. Den andre teorien er at underspylingsdyse har sviktet. Uansett får jeg ikke en klar årsak, og hvorvidt dette har konsekvenser for utbetaling vet jeg ikke. Slik jeg leser det blir ikke jeg bebreidet for denne skaden og bør derfor få betalt. Jeg vil i løpet av 2-3 uker få endelig melding om oppgjør. Mitt forsikringsselskap er Norwegian Broker. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 27.September.2012 Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 Vær glad du ikke hadde D4/D6. Isåfall måtte du bytte komplett blokk og fått HK-avgift i tillegg Ikke noe å frykte. Det er riktig at D4/D6 ikke har våte foringer og at det ikke selges oversize stempler men det kan settes inn tørre foringer. Ikke noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 28.September.2012 Link til dette innlegget Svart 28.September.2012 Er det noen muligheter for å oppdage forhøyet temp på sylinder 6 ved feks å montere tempføler på blokken rett utenfor sylinder 6? Og følge med innimellom om temp kommer over vanlig temp? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Nei, det vil ikke fungere. Det er stempeltemperaturen som isåfall måtte overvåkes. Sørg for at dieseldysene er i god stand og unngå biodiesel, særlig ved opplag. Underspylingen er selvfølgelig umulig å overvåke men som tidligere nevnt må dette sjekkes ved reparasjon/overhaling. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 På ett pumpehus på en tørropstilt avløpspumpe har vi tempgiver på utsiden som detekterer forhøyet temperatur som skyldes innvendig feil som igjen gir varme til pumpehuset. Så dersom ikke en dysefeil på Ad41 oppstår umiddelbart men skjer over en viss tid burde stempeltemperaturen gå opp, men burde sannsynligvis også gi høyere temperatur på motorblokk? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Nei, det er kjølevann og støpestål utenpå som fordeler varmen. Kan jeg spørre trådstarter hvilket turtall han cruiser på og sånn ca. forbruk på denne båten? Sitér dette innlegget Link to post
Vard Svart 1.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Nei, det er kjølevann og støpestål utenpå som fordeler varmen. Kan jeg spørre trådstarter hvilket turtall han cruiser på og sånn ca. forbruk på denne båten? Jeg cruiser på 3.500 o. Og forbruket ligger da på ca.43-44 liter i timen. Sitér dette innlegget Link to post
Vard Svart 1.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Etter en lang og tålmodig ventetid har jeg nå fått min skade dekket fra mitt forsikringsselskap. Skaden kostet 102.000 kroner og jeg fikk fratrekk for alder på motor og egenandel. Men jeg er fornøyd med en dekning på ca 50% av totalen på en 2005 Ad41p. Saken har dratt ut og jeg har hele tiden følt at jeg har måttet mase på forsikringsselskapet. Utbetalingen for skaden fikk jeg først nå på mandag. Så om du har motorhavariforsikring og får motorskade ser det ut som om det er en forholdsvis lang vei å gå før du får pengene på konto, men jeg er allikevel glad for å ha to motorer igang igjen Nå slipper jeg i det minste å gå i snekkefart på fjorden. Ønsker alle en god sommer på fjorden Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.