Jump to content

KAD300 blåser ut olja

KSE

Recommended Posts

Hei

Først tur med familien i pinsen, med ny båt. Som vanlig gjelder Murphys lov... :nonod:

Har trøbbel med høyt trykk under ventildeksel, tror jeg.

Motor gikk varm og det kom mye oljedamp fra slangen som ligger oppå motoren. Hadde fortsatt oljetrykk og gikk rolig til havn, med stabilt trykk og temperatur. Da jeg sjekket i motorrommet viste det seg at det var blåst ut olje på motorens babord side.

Fra ventildekselet går en slange ned til en en slags manifold/ventil, fra denne går en slangestuss (med mindre diameter) inn på et kobberrør på blokka (som jeg antar fører ned i bunnpanna) og så går en slange (med samme diameter som den fra ventildekslet) opp, over motor og fører ut på motorens styrbord side akter.

Denne enheten med 3 stk slanger tilkoplet hadde blåst av fra kobberrøret på blokka, og det var sprutet olje ned i rommet på babord side, og masse olje i kjølsvinet (faktisk nesten all olje på motoren....(!)

Jeg fikk tredd nedpå slange på kobberrøret, fylt på mer olje, med det resultat at oljen nå ble blåst ut gjennom røret som går fra "manifolden" opp og over motoren til styrbord aktre side. Under denne testen var trykket som forventet (60 psi) og temperaturen oppførste seg normalt (maks 92 gr som justerte seg ned til stabilt 80 gr ved lavere belastning)

Peilepinnen er ikke blåst ut, ingen tegn til utblåsning ved oljepåfyllingslokk og ingen tegn til lekkasjer fra noen pakninger/ fra blokka. (Kan trykket komme fra røret på blokka/ fra bunnpanna?)

Jeg hadde håpet at det kunne være en defekt ventil/regulering i denne "manifolden" for slangene mellom ventildeksel og blokk/bunnpanne, som fører til tyrykkoppbygning. Men etter å ha lest litt på forumet, tyder kanskje disse symptomene på gjennomslag i sylindrene?

Hva tror dere?

Redigert av KSE (see edit history)

Vel, veivhusventilasjonen ble endret på senere versjoner av 41B og på etterfølgende versjoner. På disse sitter det en oljefelle i bakre ventildeksel. Herfra går det en slange som det sies til luftfilteret. Oljefella forhindrer at motoren drar inn olje, men åpner for passasje av veivhusuft.

En mulig årsak til problemet kan være at o-ringen som sitter i røret for smøring av vippearmene kan være ødelagt eller mangler. Skjer dette spruter all oljen ut inne i toppdekslet. Da kan toppdelkslet fylles opp av olje. Denne olja vil være under trykk og vil lekke ut av oljepåfyllingslokket og av slangen fra oljefella.

Linker til et annet svar jeg gav. Kan være at O-ringen er ødelagt her også?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg har ikke lagt merke til om det går noe slange mellom ventilhusdeksel og luftfilter. Skal sjekke det.

Men det går slange fra fremre ventilhusdeksel ned til en "manifold" hvor det forgrenes ned til henholdsvis bunnpanne/blokk og opp til over motor (her munner slangen ut i lufta, ikke koplet på noe).

Oljen var forøvrig ikke grå. Så da er det ikke topp pakningen i hvert fall?

Motoren er gått 820timer

Ifølge VP verksted, kan det være tett i slanger, etc. eller i veivhusfilter. Hvis ikke er det gjennomslag. Noe de tror er lite sannsynlig grunnet motorens lave alder og timetall. Er det gjennomslag snakker vi kjapt kr 100 000,- regner jeg med. Håper ikke det, kjøpte båten i fjor høst. Og dette er det første som skjer. Ikke noe godt tegn for fortsettelsen heller vil jeg anta.

Er det noen som kan forklare hvor veivhusfilteret sitter på KAD300?

Hei, låner tråden din vist det er ok?

Akuratt det samme skjedde meg også nå i pinsen med familien og venner i båten,

Dette gjelder en Kad32 2002 mod. Timer 410.

Jeg mistet turtall så jeg måtte bytte finfilter til diesel og hadde ikke grovfilter ombord,

Etter bytte fikk jeg bare 2500omdr. hørte kompressoren jobbet tungt så jeg gikk ned på

turtall men etter ca 5 min stoppet jeg og kikket i motorrom og der hadde all olje blitt blåst ut av

Ett filter som står bak på babord side kommer også slange fra ventildeksel til dette filteret.

Forsto veldig lite av hvorfor det kom ut der, fikk tak i begge dieselfilterene byttet disse samt

fylte olje på motoren. Startet prøvekjøring, fikk fult turtall og etter testtur så det veldig greit ut.

Har kjørt ca 6 timer etter dette alt virker nå ok.

Min konklusjon er att dette kom av at kompressoren jobbet hardt og turtallet ikke økte

Dette medførte høyt trykk i motor som presset ut oljen.

Har du hatt fult turtall på din motor eller har du ikke prøvd det eller har du kjørt på turtall der kompressoren ligger å

slår ut og inn

Ja jøss, klart det.Jeg er glad for alle innspill.

Nei, jeg lå i ca 3000rpm da den gikk varm og trøbbelet begynte.

Ut i fra det jeg vet p.r. nå ser dette egentlig ganske så trist ut. Jeg er ingen ekspert, men foreløpig kan ikke jeg komme opp med andre teorier enn gjennomslag. Det kan bli en forferdelig dyr sommer, turplanene må endres og i verste fall kanselleres...

Det som er så rart er at dette skjer med en såpass "ny" motor (installert og tatt i bruk i 2005) som kun er kjørt 820 timer.

Er det noen som har alternative tanker om hva annet enn gjennomslag dette kan skyldes?

• 4 uker senere...

Ja, da er havariet konstatert. Rustgroper i 2 av sylindrene førte til gjennomslag. Nå blir det nye foringer, fjører, sliping av top, etc. Og ja det blir like dyrt som forventet. Og ferien renner (trolig) ut i sanden...

Her er det nok noen gamle synder som (selvsagt) slår ut først etter at ulykkesfuglen har kjøpt båten. Kan jo bare skyldes at det har vært vann i olja på et eller annet tidspunkt.(?)

Selv har jeg kun tatt båten hjem etter kjøp i fjor høst, samt en liten tur i pinsen. Har ikke sett antydning til vann i oljen verken før eller etter service og konservering i høst.

• 1 måned senere...

Tenkte bare jeg ville informere om utfallet av dette.

Worst case. Gjennomslag i sylindre. Skiftet alle 6 stempler og sylinderforinger, planslipt topp, etc. etc. etc. Ble hinsides kostbart! smiley11.gif

Sannsynlig årsak ifølge Volvo Penta verksted er korrodert innsats i intercooler. Her har saltvann kommet seg inn via ladeluften....

Etter hva jeg forstår umulig å oppdage før det er for sent, dersom man ikke fysisk sjekker innsatsen (noe som forøvrig ikke ligger inne i anbefalt service og vedlikehold fra Volvo, innsatsen er ikke en servicedel)

Under ladeluft kjøler er det et lite hull. Når du starter kad 300 så går jo kompressor. Det skal da blåse ut av det hullet. Grunnen til at det hullet er der er nettopp at hvis det går hull på sjøvannsiden så skal det lekke ut der. Blåser det ut der og det ikke kommer vann så er alt i orden.Det er smart å ha ein rør stuss ombord som passer på slangene til sjøvannet på ladeluftkjøler. Får ein lekkasje på ladeluftkjøler er det da bare å sette på rører og kjøre videre, men da uten kald ladeluft. Funker fint.

Redigert av john kristian (see edit history)

Under ladeluft kjøler er det et lite hull. Når du starter kad 300 så går jo kompressor. Det skal da blåse ut av det hullet. Grunnen til at det hullet er der er nettopp at hvis det går hull på sjøvannsiden så skal det lekke ut der. Blåser det ut der og det ikke kommer vann så er alt i orden.Det er smart å ha ein rør stuss ombord som passer på slangene til sjøvannet på ladeluftkjøler. Får ein lekkasje på ladeluftkjøler er det da bare å sette på rører og kjøre videre, men da uten kald ladeluft. Funker fint.

Godt å høre at det er gode innspill på hvordan man kan løse/ følge med på dette. Men er ikke helt sikker på hva du mener der John Kristian. Kan du ta det en gang til...? En rørstuss som passer på slangene?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...