Nils_r Startet 28.Mai.2012 Del på Facebook Startet 28.Mai.2012 Har montert flett ny Baystar styring på min Hansvik 560 Sport. Regnet med at dette skulle gjøre styringen lettere og mer presis. Mer presis er den men veldig tung på rattet og av og til kommer det klikkelyder fra pumpa og rattet fusker ved roteringen. Har luftet så det rekker og etter leverandørens systemsjekk så er det ikke luft i systemet. Satte sylinderplata på 3dje hakket i styrearma der hvor den mekaniske styringa stod, dette er ihht anvisningen fra leverandøren (Evinrude 2003 Ficht 90 hk), dette vil være posisjonen hvor styringa må levere mest kraft men om den settes lengre ut vil styrevinkelen bli dårligere. Må man ha større ratt på hydraulisk styring. Irritabelt problem, nå lurer kjeg på hvorfor jeg byttet ut den fungerende teleflexen :-) MVH NilsR Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Kan det være intern lekkasje i rattpumpen? Om du kjører styringen til endetopp,og fortsetter å vri rattet, får du da vridd mere, og med de samme klikkeltdene? Jeg hadde noe slike klikkelyder på min Sleipner-styring, samt at om jeg svingte sakte i fart, så fikk jeg mindre utslag m jeg bad om, følte da at styringen "gav seg". Det viste seg å være intern lekkasje i ett av pumpestemplene. Angående at det er tungt, er det fortsatt tungt om du kobler fra staget til motoren? Kan det være motoren som er treig, eller er det Baustar'en? TA Sitér dette innlegget Link to post
Nils_r Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Hei, det stemmer at man kan vri litt videre og da får man de samme lydene, motoren svinger lett fra side til side uten staget. Har mailet leverandøren og håper på svar NilsR Sitér dette innlegget Link to post
jkn Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Dersom den er treg når du ligger i ro er det noe galt et sted. Dersom den er treg når du kjører er det motoren som drar kraftig til ene siden. Forsøk å tilte motoren litt op og se om det er forskjell. Klikkelydene er ventilene i pumpa som jobber når motoren drar. Dette er så du skal kunne slippe rattet uten at det spoler ut til ene siden. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 5.Juni.2013 Del på Facebook Svart 5.Juni.2013 Hei. Min nye båt har baystar hydraulisk styring. merker på lav hastighet at når jeg vrir rolig på rattet så er det antydninger til rykninger.. det går ikke jevnt og fint.. Om jeg er bestemt og rask i rattvridningen går det jevnere.. er det luft eller lite olje? Jeg sjekket nedi den skruen bak rattet, og jeg så noe av mekanikken inni der, altså oljen var lavere.. er det for lite? Hvilken olje skal jeg ha på evt? Kan nevne at den var enda værre da den sto på land, men ble bedre i vann.. Selgeren mente dette var normalt.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
tkb Svart 5.Juni.2013 Del på Facebook Svart 5.Juni.2013 Normalt å se litt av mekanikken. Fyller du olje helt opp, vil det renne over i varmt vær. Ellers så erfarte jeg at det må luftes i flere omganger. Da jeg skiftet slanger, luftet jeg bak på sylinderen. Måtte lufte etter de første turene, så ble det bra. Viktig å lufte på rett skru da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.