Grindøy Startet 28.Mai.2012 Del på Facebook Startet 28.Mai.2012 Har en Myra 750 med Sportpilot+ og Seiwa Explorer3 montert, har problemer med å benytte Sportpiloten sin NAV modus ( rutefølging ). Ingen respons når man trykker inn NAV på stelken, om jeg leser manualen rett bør den grønn NAV lampa på Sportpiloten tennes. Det kan virke som om Sportpiloten ikke mottar rute data fra Explorer3. De er koblet som følger Seiwa Sportpilot Black(Power/Ground/Common) < -> Black(NMEA -VE/Data 0V) Yellow(Output 1+) < -> Red(NMEA +VE/Data tx) Output1 er satt som NMEA 4800-N81-N, TalkerID som: GP (GPS) Dette stemmer pr disse utdrag fra de respetive manualer Seiwa Explorer 3 Sportpilot Noen som har en fungerende Seiwa Explorer3 integrasjon mot Sportpilot? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Hei. I tillegg til å sette baud-rate for port-1, har du valgt hvilke NMEA-setninger du vil sende til autopiloten? Og er porten satt til "Output ON" for de setningene du trenger som minimum er RMB, RMC og XTE. Dette er temmelig likt min Interphase plotter som også har SW fra C-map. I en manual jeg fant på nettet står det for Seiwa Explorer 3: NMEA-setninger på Port 1/2/3/4/5: Kartplotteren kan settes opp til å sende de NMEA-setningene du ønsker på hver port. Du kan velge mellom følgende setninger: GLL, VTG, BOD, XTE, BWC, RMA, RMB, RMC, APB, WCV, GGA, HSC, HDG. Trykk MENU + AVANSERTE VALG + ENTER + INN / OUT + ENTER + PORT 1/2/3/4/5 UTGANGSMELDINGER + ENTER. Velg setninger til AV eller PÅ. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Grindøy Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Den var opprinnelig satt opp til output ON for GLL, BOD, XTE, BWC, RMA, RMB, RMC, APB, HDG. Nå i helgen prøvde jeg med all setningen skrudd til ON utifra tanken om at den kun dekoder det den trenger. Det jeg ikke har prøvd er å redusere ned til kun RMB, RMC og XTE. Dette skal prøves straks jeg kommer meg i båten igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Dersom du har du forsøkt med alle de NMEA-setningene på "ON", tror jeg ikke problemet ligger der. Min plotter luker i hvert fall ut kun det den trenger, selv om alt er satt til "ON". Selv hadde jeg problemer med at ikke autopiloten fikk signal etter at jeg hadde byttet om noen porter på plotteren etter installering av AIS sender/mottaker tidligere i vår. Jeg grublet fælt, men fant til slutt ut at NMEA+ ledningen inn på autopiloten var løs etter litt omkoblinger. Direkte flaut for en pensjonert elektronikkingeniør! Men det er slik som skjer, så ta en sjekk på koblingen en gang til, pluss forsikre deg om at du har 12volt inn på autopiloten også. Kanskje dårlig kontakt der, eller en sikring som er gått? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Grindøy Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Hver for seg fungerer begge to helt fint, Autohelmen holder fint kursen om jeg skrur den på, den leser bare ikke rute data fra plotter. Men når du sier det skal jeg sjekke koblingene mine engang til, Gul og Rød lederene fra Seiwa og Sportpiloten er skjøtt med Scotclock UY-2, men Data 0V /Power/GND/COMMON lederne fra instrumentene er sammenføyd i sikringsholderen for GND til Seiwaen.(Manualen anbefaler og plotteren kom med sikringer for både +12V og GND, som skal plasseres nært selve enheten.) Mulig det kan være så enkelt at det er vakkel/dårlig kontakt der for Sportpiloten. Begge instrumentkabler har ledere i 24AWG og sikringsholderen rommer glatt 2,5mm2 ledere. Takk for tipsene Lars H. Det hjelper alltid å ha et ekstra sett med øyne til å se på problemet. Desverre får jeg ikke sjekket før til helgen, men jeg skal oppdatere tråden om ting springer til liv. Sitér dette innlegget Link to post
Grindøy Svart 10.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Det tok en ekstra helg før man kom seg i båten, men jeg ble ikke stort klokere. Skaffet meg en USB NMEA konverter i mellomtiden, så nå vet jeg i allefall at man får det man skal ut ifra Seiwa via koblinger som vist over (svart som jord) eller med grønn leder fra Seiwa som jord. Ingen av de tingene hjalp. Sportpiloten fungere fint og er pent kalibrert, men det er fullt stopp når man prøver å engasjere NAV modus. Pr manualen skal man få akustisk varsel om data mangler, men den er tyst som graven. Gjennomgang er testet på de aktuelle ledere fra plugg til plugg også. Begynner å mistenke feil på selve piloten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.