mobydick 30 Startet 29.Mai.2012 Del på Facebook Startet 29.Mai.2012 Hei båtvenner. Jeg er ny her inne og en forholdsvis fersk seiler. seiler for tiden en 21 fots seilebåt, uten motor! Blitt veldig fasinert av båtlivet og har allerede vært på noen langturer fra oslo til tjøme, med overnattinger. Har planer om en lengre tur i sommer. Skal seile Oslo- Kr.sand og har veldig lyst til å seile over til skagen og videre til gøteborg og opp svenskekysten. Så lurer jeg på om det er vanskelig å krysse skagerak? Vi er to som skal på tur og begge er nye seilere i år. Bør vi vente et år, eller lar dette seg gjøre om været er greit?. Er det ev, mulig å seile over sammen andre? Hvilke utfordringer kan vi vente oss på havet, og hvor lang tid tar det ca hvis vi regner med grei vind hele veien?? Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Velkommen på forumet. Har ikke mye å bidra med av erfaring, men går å tenker på den samme turen i løpet av sommeren, så blir kjekt å følge med i denne tråden. Åssen type båt har du? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
millisivert Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Hei båtvenner. Jeg er ny her inne og en forholdsvis fersk seiler. seiler for tiden en 21 fots seilebåt, uten motor! [...]Hvilke utfordringer kan vi vente oss på havet, og hvor lang tid tar det ca hvis vi regner med grei vind hele veien?? Burde gå helt greit det, men det er noen utfordringer: Du må kunne takle drittvær, dvs. det rekker å blåse opp til stiv kulig/liten storm før du rekker å komme i beskyttet farvann. Så stormseil, tette luker, sikkerhetsline osv. må være på plass (og testet i rolige forhold). Du må takle vindstille. Selv om det er meldt fin seilevind kan det fort bli noe annet. Har selv seilt Tønsberg-Skagen med en båt uten motor og da brukte vi 18 timer til vi kunne se Skagen og så ytterligere 21 timer på de siste 10-15 nm.... Du må ha strøm nok til lanterner (og evt VHF), er ikke særlig lurt å seile helt mørklagt selv i lyse sommernetter. Også må du ha en dugelig radarreflektor... er til tider både tett trafikk og tett tåke i Skagerrak. Sitér dette innlegget Link to post
mobydick 30 Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Jeg seiler en prelud 21 fot, som jeg har på lån men en kompis. Den har verken motor, lanterne eller VHS, så vi må nok oppgradere litt før vi drar om 1 mnd. Hvordan er det å få en lanterne til denne båten når det ikke er noe strøm der. MUlig å få lanterne på solcelle/batteri? Og må man ha VHS? Er det påbudt ved f.eks en kryssing av skagen? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Nei, er ikke påbudt med Vhf (selv om det burde ha vært det) ved kryssing av Skagerak. Blir mange timer uten mobildekning. Om noe skulle skje er Vhf'en eneste komunikasjonsmuligheten du har. Uansett er det tvilsomt om du kjenner mobilnummeret til den Danske fiskebåten du ser ett par kabelengder borte og som du gjerne skulle ha hatt kontakt med. Ett tips. Prøv å ungå å komme over til Skagen i den mørkeste tiden på døgnet. Er MYE skipstrafikk rundt skagens rev. Jeg liker i allefall å krysse leia i dagslys. Ps. Kontainer båtene kommer i 20kn+ Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
mobydick 30 Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 OK, takk for tips. Men har du noen forslag til lanterne når vi ikke har strøm på båten? Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Får batteridrevne lanterner, LED-versjonene holder ganske lenge på ett batteri. Men ville absolutt vurdert å satt inn et ordentlig batteri i båten. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
SIR DAY Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Har kommet i situasjoner der jeg har måtte sette opp nødlanterner. Brukte da 3 ledlykter av typen du kan bruke som leselys, - styrbord med grønnfarget plast over (fra en KIWI-pose!! ) Akter blank, med litt folie i forkant for å hindre strølys til cockpit. Babord med rødfarget folie (fra en eller annen godtepose ) Totalt var vi allfall lovlig og lett å få øye på! LED-lyktene får du billig på Clas Ohlsson. Se >> Redningsselskapets side om lanterner Ellers kan det være smart å sjekke ut gjør-det-selv-løsninger på radarreflektorer. Bruker ikke langtid på å lime slikt sammen. VHF er ett must!!! Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
Mariell Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Var det ikke en test en gang, hvor den Radar reflektoren som fungerte best, var en plast pose med tomme ølbokser i masta? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
littmild Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Totalt var vi allfall lovlig og lett å få øye på! Lett å få øye på, men neppe lovlig ift. lysstyrke, lysvinkel osv. men i nød var det en kreativ løsning. Til neste gang ville jeg investert i batteridrevne godkjente lanterner som er lett å sette opp. var en plast pose med tomme ølbokser i masta? Jøss, for et sammentreff, jeg laget en plastpose med tomme ølbokser senest på lørdag! Ikke med den hensikten, riktignok.. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.