Jump to content

Turteller m.m. starter ikke før et visst turtall på FordSabb 2728T


Frivakt

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt "ny" båt med Ford - Sabb 2728T. Så viser det seg at turtelleren ikke "våkner" før motoren har hatt et visst turtall et sted i området 1000 - 1500. Det ser ut til at det samme gjelder ladingen og timetelleren. Når jeg først har hatt motoren oppe i nødvandig turtall, fungerer disse tingene også ved lavere turtall så lenge motoren er i gang. Er dette noralt på disse motorene, eller tyder det på at det er en feil et sted? Er det noen som har erfart det samme?

Redigert av gib (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har faktisk helt lik båt. Jeg opplever av og til at turtelleren kommer litt sent. Tror det kan skyldes dårlig kontakt på dynamoen. Jeg har "rugget" litt på ledningen til dynamoen og festet denne bedre. Det hjalp, men den fusker litt av og til ennå.

Link to post
Share on other sites

Ikke helt uvanlig dette. Turteller starter ikke før ladingen starter. Det hjelper med en pære med litt større wattstyrke i ladelyset. Er pæra svak i wattstyrke slipper den ikke nok strøm gjenom til d- på dynamo på tomgang og derfor må motor ruses litt opp før lading og turteller starter.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Roter vist litt jeg. Kontakten på dynamo heter vel d+ og ikke d-. Det kan jo også være disse motorene er såpass nye at de har mer enn bare ladelampen mellom tenningsnøkkel og d+. Vet volvo har noe utenom og da kan det være noe annet enn pæra som gjør utslag. Dere må nesten se i koblingsskjema om det kun er pæra mellom.

Link to post
Share on other sites

Har også en 2728 å den må ruses opp litt for at den skal begynne å lade å da kommer omdr.telleren. Det er mange motorer som har det sånn. Det har også litt med hvilken utveksling det er på reimskivene så de har med farta på dynamoen å gjøre. Så alt er i orden. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...