Tuneskipet Startet 29.Mai.2012 Del på Facebook Startet 29.Mai.2012 Hallo! Jeg meldte meg inn akkurat nå fordi jeg lurer på noe. Jeg bygger en trebåt, bare en liten robåt på rundt fire og en halv meter. Jeg har selvsagt ikke peiling på hva jeg driver med ettersom dette vae hel spontant etter at jeg så et program som heter Den nordiske trebåten. Da tenkte jeg "hmmm, dette må jeg prøve" Vel etter drøye fjorten dager ligner det faktisk på en båt!??! Men,mitt spørsmål er: hva skal jeg behandle den med? Er det noen lakktyper som ikke går overens med en oljetype f.eks? Må basisen være den samme, f.eks hvis jeg bruker alkydbasert lakk, må oljen også være alkydbasert? Vanlig treolje, går det? Nå kan dere erfarne le dere skakke av mine spørsmål, men faktum er at jeg vet rett og slett ikke.... Jeg tenker liksom på om lakken utenpå reagerer med oljen inni og begynner og flasse eller noe i den duren. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Hva du mener med "vanlig treolje" er ikke godt å si, da folk legger mye forskjellig i hva vanlig treolje er Men ja, noen lakker kan reagere med noen oljer, derfor er det best å på forhånd bestemme seg for hvilken finish/utseende du er ute etter og så undersøke nærmere hva som skal til for å oppnå dette. Stikkord til ting som kan reagere med hverandre er linoljebaserte produkter, alkydoljebaserte og to-komponente produkter. Her er det flere kombinasjoner som kan reagere med hverandre, selv om noen typer av de forskjellige godt kan kombineres. Ønsker du en glatt, lakkert finish der du ser treeverket godt og der lakken farger lite kan du for eksempel gå for Owatrol D1 (olje) og D2 (lakk) eller lignende produkter (f.eks. jotuns Clipper 1&2). Da får du olje og lakk som passer sammen. Olja bør mette treverket for best resultat. Altså bør den sausest på treverket vått i vått til treet ikke trekker mer olje. Så tørke den overskytende olja av og la olja tørke før lett sliping, tørking av slipestøv og noen strøk med lakk. Nærmere om framgangsmåter står på boksene og i brosjyra. Ønsker du mer gammeldags, klassisk mørkegyllen finish er gjerne tjære noe å vurdere? En gammel og grei tjæreblanding er milebrent tjære, kokt linolje og amerikansk/vegetabilsk terpentin, 1/3 av hver. En slump klar antiparasitt oppi blandingen skader ikke Det finnes mange forskjellige blandingsforhold brukt av tjæreblandinger, felles for de fleste er at du (om du skal gå bort fra forholdet på 1/3 av hver) bør ha mest av de tynne oljene i starten for så og gå mer og mer over til tykkere blanding etter hvert. Stor andel av kokt linolje i blandingen gjør at den tørker raskere og ikke blir så seig. Bakdelen med tjæreblanding er at behandlingen tørker seint, lukter sterkt (men godt!) og på sikt mørker treet en del. Fordelen er at behandlingen gir treet fin farge, er historisk og bevarer treet godt over tid. Angåendes oljer/lakker som Benar og Ravilakk (eller lignende produkter) er dette produkter som til dels farger treet mer enn Owatrol/Clipper. Benarolje (egentlig en myk lakk) har den fordelen at den beholder glansen lenge i vær og vind, så lenge det ikke er fysisk slitasje fra fendrer, sko og lignende. Ravilakk er også en glansfull lakk, tåler mer fysisk slitasje, men krakkelerer og sprekker lettere enn Benar. Disse lakkene kan lakkeres over oljer som Clipper 1, men bør brukes med forsiktighet over linolje da lakken i noen tilfeller kan koke opp. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Spennende greier; kan du legge ut bilder? Har brukt diverse gamle tre-robåter de siste femti årene, og bruker kun Dekksolje, en ferdig blanding av tjære, soppdreper, alkydolje - og jeg tror terpentin. Tørker nokså fort utendørs, og holder seg ganske blank lenge. Lukter godt. Har også brukt Trekkfastolje, også en tjæreblanding; gode greier. For en del år siden brukte jeg ren tretjære - det må være milebrent, og ikke "Tyri tretjære", som er retorte-destillert, og har en noe annen sammensetning enn den gammeldagse milebrente. Men milebrent tjære er litt vanskelig å få tak i, og det er litt styr å varme den opp i vannbad og greier. Dessuten bør den blandes med vegetabilsk terpentin ("amerikansk terpentin" - som ofte er lagd i China!) Visste du at "den nordiske trebåten" godt kan seiles, og det med ganske enkel og håndterlig rigg? Lykke til videre! Sitér dette innlegget Link to post
Tuneskipet Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2012 Legge ut bilder ja... Jeg er dessverre ingen "kløpper" i bruk av disse elektroniske ting, er mere en verktøymann;-) Men det er klart jeg kan det, skal bare finne ut hvordan.... Må nok spørre kona om hjelp, hun sitter jo foran pc'n nærmest døgnet rundt! Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 3.Juni.2012 Del på Facebook Svart 3.Juni.2012 (redigert) Holder selv på med en speilbåt nå. Ikke bygging, selv om den skulle hatt skiftet ett par bordganger. Men bruker gassbrenner og skrape for å få fjernet "gammel" Benarolje tildels utblandet med terpenin. Har begynt å påføre milebrent tretjære blandet med terpentin, veldig utblandet i begynnelsen. Senere mindre terpentin og en del kokt linolje blandet i den milebrente tretjære. Har brukt dette på trebåt tidligere - bare milebrent tretjære ca tidløig 70-tall og båtens bord så ut som nye innvendig mange år etter dette. Men tørker sent ved bruk av bare slik tjære. Redigert 3.Juni.2012 av Auskar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.