Keiserås Startet 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2012 Jeg har en With Dromedille 320 med en 40hk Yamaha 2.syl. kortstamme og har et propell spørsmål. Jeg kjøpte denne båten i fjord sommer, og da stod det en Johnson 10hk på. Båten ble pusset opp, lakkert inn & utvendig og jeg fant raskt ut at denne motoren ble for liten. Jeg kjøpte så en 28hk Yamaha 2syl. kortstamme med snorstart. Men denne motoren ble også for slapp da jeg prøvde og dra tube & wakeboard, så da fant jeg ut at jeg ville ha en 40hk Yamaha på den. Da en slik motor endelig dukket opp på Finn.no for et par mnd. siden så var det bare og slå til med en gang. Har fått på motoren nå og målt knop hastigheten på den, og den greier ikke mere enn 30knop. Har egentlig forventet ca rundt 35knop, så mitt spm. er om jeg har riktig propell...? På den propellen som jeg har nå så står det 11 3/4x12-G Jeg har ikke noe peiling på propeller med tanke på størrelse og stigning, og ut i fra turtallet på motoren så høres det egentlig ut som at det er høyt nokk. Så bør sikkert ha en propell som "skyver" litt mere, og er det da noen som har forslag til alternativ? Vekten på båt og motor er ca 240kg med full tank. Jeg har en 40hk Yamaha langstamme med en propell som det står 10 3/4x16-G på og er det vell en propell som er mindre og det blir vel feil vei og gå. Sitér dette innlegget Link to post
Rebel Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Rett og slett feil skrogform. Båten er ikke laget for å gå fortere. Sitér dette innlegget Link to post
Keiserås Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Her er bilder av doningen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Jeg ville prøvd den andre propellen du har siden den har 4 p større stigning. Men som han over sier,denne båten har ikke skrog som greier noe særlig mer enn 33-35 knop. Har selv en 320 Drommedille som jeg prøvde 60hk på,det var ikke noe særlig Sitér dette innlegget Link to post
Keiserås Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Men den propellen er jo mindre i diameter, så vil ikke turtallet øke og farten gå ned da selv om den har større stigning? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 (redigert) Nå er ikke jeg noen propellguru,men stigningen har nok mer å si enn diameteren. Siden du har denne propellen skader det jo ikke å prøve. Er litt vanskelig å se på bildet,men står motoren høyt nok på akterspeilet? Flyndra jevnt med skrogbunnen er et utgangspunkt,men du kan heise den 1-2cm over bare pass på kjølingen. På den Withen jeg har bygde jeg opp akterspeilet ca 4 cm for å få en Yamaha 9,9 til å stå i riktig høyde. Redigert 29.Mai.2012 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wind_Rode Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Hei, Jag skulle också valt att prova den med större stigning, men det beror ju på hvor turtalet ligger. Normalt så ger 1p i ökad stigning ca 200rpm lavare turtal. Så kan du räkna lite slip och få hjälp med att hitta rätt stigning med denna Prop Calculator /Wind Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 (redigert) 12" stigning passer best til båter på 14-15 fot med den motoren. 16" kan fort bli for mye , men siden du har den så er det jo bare å prøve. Ser for meg den kan gå greit med 1 i båten men bli treg med flere ombord og til å dra tube og wakeboard. Vil tippe til all round bruk at 14" eller kanskje 13" vil være tingen. 2syl 40hk har maks anbefalt turtall på 5900 mener jeg å huske. Redigert 30.Mai.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Keiserås Svart 31.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Skiftet propell i gårkveld, så det blir og ta en tur ut i kveld for og måle fart på nytt, så det blir spennende og se. Tenkte også og sette på turteller på denne, men er usikker på hvor man kobler deg inn på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Omegaen Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 jeg har hatt en slik with i 17 år og trekt vannski og tuber hver eneste sommer. har en johnson 20hk på med 10,5X11 propell.. aldri problem med wakeboard eller vannski, men litt med ene kompisen min i tube da han var en kraftig fyr.. Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post
Lars Hansen Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 (redigert) Jeg hadde en 91 modell 40hk Yamaha på en GH11, med denne fikk jeg 37 knop. Brukte den største originalpropellen som finnes. (Som jeg kjøpte av Rago her på forumet) Nå går With raskere enn GH med liten motor, men GH'n har et mye bedre skrog, som egner seg mye bedre med større motor... Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2 Redigert 31.Mai.2012 av larshans1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Keiserås Svart 31.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Hva som er bedre med GH da? With Dromedillen må jo være noe av det mest solide i med tanke på disse skrå sidene bak i hekken og pga. disse så planer den svært raskt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Kjenner ikke GH noe særlig,men With jollene er veldig flate under som gjør at de ikke egner seg for større fart. Sjekket du høyden på motoren i forhold til skroget? Sitér dette innlegget Link to post
Keiserås Svart 31.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Skinka er ca 3-4cm under kjølen, så skal prøve og heve den litt. Men skal ut en tur i kveld og prøve propellen først så får jeg se om jeg får hevet den i løpet av helgen. Skal også førsøke og få tiltet den litt mere inn med og shimse den ut i øverkant pga. den går og hopper litt når jeg kjører alene. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 (redigert) Hva som er bedre med GH da?With Dromedillen må jo være noe av det mest solide i med tanke på disse skrå sidene bak i hekken og pga. disse så planer den svært raskt. GH 11 har mye dypere V-bunn, og tåler derfor sjøen mye bedre enn With-jollene. Har hatt begge jollene selv, og forskjellen er stor. With 320 er forresten 10 fot. Riktig som du sier at Dromodillen planer lettere, men det er vel ikke det store temaet med 40-hester;-) Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2 Redigert 31.Mai.2012 av larshans1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Keiserås Svart 31.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Jeg har fått varsel på første innlegget om at moderator har endret tittelen. Av en eller annen grunn så har moderator endret til 11 fot, jeg skrev 10 da jeg laget denne tråden... Sitér dette innlegget Link to post
Keiserås Svart 31.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Jeg kjører kun i ferskvann, så har ikke noe og si for meg at den har flat bunn. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 kan jo bli bra krappe bølger på ferskvann... (men da er du kanskje ikke ute med jolla) kavitasjonsplata bør være ca i flukt med skroget, lenger ned og det blir mer vannsprut/motstand - og mindre fart Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars K Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Det er nettopp V bunnen som gjør at man oppnår høyere hastighet med stor motor. Båter med flat bunn gir seg på et punkt. Ang. hopping kan du jo legge ballast foran i båten når du kjører alene,og ta det ut når du har med fler. Tilter du motoren langt inn mister du toppfart. Har selv en 12foter med 25hk,får 26 knop med motor helt rett i forhold til bunnen og 21,5 med motoren tiltet helt inne. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 jepp, v-bunnen gjør at skroget løfter seg mer ut av vannet etterhvert som farta øker. (forresten Lars K, Draco 12 fot, det har jeg ikke hørt om..?) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars K Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Draco Max heter den. Er en liten snåling med 3 kjøler. Liten snutt: Sitér dette innlegget Link to post
Keiserås Svart 31.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Fikk 33knop med andre propellen på, men merker at den er vesentlig tregere i og plane med den propellen. Men må få koblet opp turteller på motoren slik at jeg får sett turtallet på den. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Ja det er nok lurt. Men du skulle nok hatt noe i mellom de to propellene du har,4 p stigning er stor forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 (redigert) Ikke for å moralisere, men båten er vel godkjent for maks 20 eller 25 hk, hvis jeg ikke husker feil. Hele ideen med With/Dromedille-skroget var at den skulle plane lett med liten motor.... Var med i en with 2000 DC en gang som det satt enn 200 Mercury på. Gikk 42 knop, men helt håpløs å kjøre. Originalt gikk de med 70-115 HK - nettopp fordi de var lettplanende. Redigert 31.Mai.2012 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Keiserås Svart 31.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Sant det ja, men har lyst til og heve motoren litt først og se hvilken forskjell det utgjør på disse 2 propellene. Hvilken turteller kan man bruke på slike motorer? Går det an og bruke en helt vanlig bil turteller? Må si jeg er meget grønn på dette området... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.