Jump to content

With Dromedille 320 (11fot) m/40hk Yamaha, hvilken propell?

Keiserås

Recommended Posts

Jeg har en With Dromedille 320 med en 40hk Yamaha 2.syl. kortstamme og har et propell spørsmål.

Jeg kjøpte denne båten i fjord sommer, og da stod det en Johnson 10hk på.

Båten ble pusset opp, lakkert inn & utvendig og jeg fant raskt ut at denne motoren ble for liten.

Jeg kjøpte så en 28hk Yamaha 2syl. kortstamme med snorstart.

Men denne motoren ble også for slapp da jeg prøvde og dra tube & wakeboard, så da fant jeg ut at jeg ville ha en 40hk Yamaha på den.

Da en slik motor endelig dukket opp på Finn.no for et par mnd. siden så var det bare og slå til med en gang.

Har fått på motoren nå og målt knop hastigheten på den, og den greier ikke mere enn 30knop.

Har egentlig forventet ca rundt 35knop, så mitt spm. er om jeg har riktig propell...?

På den propellen som jeg har nå så står det 11 3/4x12-G

Jeg har ikke noe peiling på propeller med tanke på størrelse og stigning, og ut i fra turtallet på motoren så høres det egentlig ut som at det er høyt nokk.

Så bør sikkert ha en propell som "skyver" litt mere, og er det da noen som har forslag til alternativ?

Vekten på båt og motor er ca 240kg med full tank.

Jeg har en 40hk Yamaha langstamme med en propell som det står 10 3/4x16-G på og er det vell en propell som er mindre og det blir vel feil vei og gå.

Jeg ville prøvd den andre propellen du har siden den har 4 p større stigning.

Men som han over sier,denne båten har ikke skrog som greier noe særlig mer enn 33-35 knop.

Har selv en 320 Drommedille som jeg prøvde 60hk på,det var ikke noe særlig :lol:

Nå er ikke jeg noen propellguru,men stigningen har nok mer å si enn diameteren.

Siden du har denne propellen skader det jo ikke å prøve.

Er litt vanskelig å se på bildet,men står motoren høyt nok på akterspeilet?

Flyndra jevnt med skrogbunnen er et utgangspunkt,men du kan heise den 1-2cm over bare pass på kjølingen.

På den Withen jeg har bygde jeg opp akterspeilet ca 4 cm for å få en Yamaha 9,9 til å stå i riktig høyde.

Redigert av Lars K (see edit history)

12" stigning passer best til båter på 14-15 fot med den motoren.

16" kan fort bli for mye , men siden du har den så er det jo bare å prøve. Ser for meg den kan gå greit med 1 i båten men bli treg med flere ombord og til å dra tube og wakeboard.

Vil tippe til all round bruk at 14" eller kanskje 13" vil være tingen.

2syl 40hk har maks anbefalt turtall på 5900 mener jeg å huske.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Skiftet propell i gårkveld, så det blir og ta en tur ut i kveld for og måle fart på nytt, så det blir spennende og se.

Tenkte også og sette på turteller på denne, men er usikker på hvor man kobler deg inn på motoren.

Jeg hadde en 91 modell 40hk Yamaha på en GH11, med denne fikk jeg 37 knop. Brukte den største originalpropellen som finnes. (Som jeg kjøpte av Rago her på forumet)

Nå går With raskere enn GH med liten motor, men GH'n har et mye bedre skrog, som egner seg mye bedre med større motor...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Redigert av larshans1 (see edit history)

Skinka er ca 3-4cm under kjølen, så skal prøve og heve den litt.

Men skal ut en tur i kveld og prøve propellen først så får jeg se om jeg får hevet den i løpet av helgen.

Skal også førsøke og få tiltet den litt mere inn med og shimse den ut i øverkant pga. den går og hopper litt når jeg kjører alene.

Hva som er bedre med GH da?

With Dromedillen må jo være noe av det mest solide i med tanke på disse skrå sidene bak i hekken og pga. disse så planer den svært raskt.

GH 11 har mye dypere V-bunn, og tåler derfor sjøen mye bedre enn With-jollene. Har hatt begge jollene selv, og forskjellen er stor.

With 320 er forresten 10 fot.

Riktig som du sier at Dromodillen planer lettere, men det er vel ikke det store temaet med 40-hester;-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Redigert av larshans1 (see edit history)

kan jo bli bra krappe bølger på ferskvann... (men da er du kanskje ikke ute med jolla)

kavitasjonsplata bør være ca i flukt med skroget, lenger ned og det blir mer vannsprut/motstand - og mindre fart

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er nettopp V bunnen som gjør at man oppnår høyere hastighet med stor motor.

Båter med flat bunn gir seg på et punkt.

Ang. hopping kan du jo legge ballast foran i båten når du kjører alene,og ta det ut når du har med fler.

Tilter du motoren langt inn mister du toppfart.

Har selv en 12foter med 25hk,får 26 knop med motor helt rett i forhold til bunnen og 21,5 med motoren tiltet helt inne.

jepp, v-bunnen gjør at skroget løfter seg mer ut av vannet etterhvert som farta øker.

(forresten Lars K, Draco 12 fot, det har jeg ikke hørt om..?)

Ikke for å moralisere, men båten er vel godkjent for maks 20 eller 25 hk, hvis jeg ikke husker feil. Hele ideen med With/Dromedille-skroget var at den skulle plane lett med liten motor.... Var med i en with 2000 DC en gang som det satt enn 200 Mercury på. Gikk 42 knop, men helt håpløs å kjøre. Originalt gikk de med 70-115 HK - nettopp fordi de var lettplanende. :smiley:

Redigert av Møkkalasset (see edit history)

Sant det ja, men har lyst til og heve motoren litt først og se hvilken forskjell det utgjør på disse 2 propellene.

Hvilken turteller kan man bruke på slike motorer?

Går det an og bruke en helt vanlig bil turteller?

Må si jeg er meget grønn på dette området...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...