RGH Startet 29.Mai.2012 Del på Facebook Startet 29.Mai.2012 Vurderer å sette på stålpropell fra ballistic. Har standard stål propell 14,25x21 i dag. Får 30,6 knopp på fult med 4400 omd. Noen som har gode erfaringer med stålpropell på denne båten? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Jeg hadde samme motor i nidelv 690. Oppnådde knapt en knop mer fart med stålpropell. Bortkastede penger syntes jeg Sitér dette innlegget Link to post
RGH Svart 31.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2012 Takk for tips, hadde kanskje håpet å få 3-4 knopp ekstra. Men vet du hvordan man beregner ny propell når man går fra standard og over til rustfri stål? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Mai.2012 Del på Facebook Svart 31.Mai.2012 3-4 knopvil du aldri få. Selger av propellen hjelper deg. Før het de Progress eller noe sånt. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Juni.2012 Del på Facebook Svart 1.Juni.2012 Mercruiser 1,7tdi har blitt diskutert her en del i løpet av året. Nå må gjerne motorkyndige rette meg, men en stålpropell gir økt belastning på motoren. Uttern D55 er kanskje den største båten den motoren burde stått i med sine 1250 kg... så det kan hende det er best å holde seg til alupropell. -eller? det viser seg at det er noen vedlikeholdspunker man heller bør fokusere på... Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 1.Juni.2012 Del på Facebook Svart 1.Juni.2012 Hei, jeg hadde samme motor i en Ibiza 21 Touring for endel år siden. Eksperimenterte vilt med propeller en stund for å prøve å hente ut noen få knop til, men til liten nytte. Prøvde bl.a. en Ballistic, en Turbo, en Stiletto, en Laser II, og en Rev4. Skilte max 2-3 knop mellom dårligste og beste. Ballistic'en var blant de raskeste, men hadde samtidig ulempen med at den ventilerte mer (sugde oftere luft fra overflaten) ved høy hastighet, i alle fall på den spesifikke båten. I sum var standard Black Max propellen et fullgodt valg, og med andre fordeler enn bare toppfarten isolert: harmonisk gange, mykere girskift, billigere å skifte ved uhell eller slitasje, mindre sjanse for tyveri, mindre sjanse for korrosjon på drevet, osv. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 1.Juni.2012 Del på Facebook Svart 1.Juni.2012 (redigert) Noe av grunnen til at stål gir mer fart, er jo at den er tynnere og går lettere i vannet. Dvs mindre motorbelastning. Så kan en ta ut dette i mer fart, eller mindre belastning og samme fart... Angående Black Max alu, så er min erfaring fra 80EFI at sammenliknet med Apollo, samme dimensjon, gir 0,6knop mer fart og ca 100o/min mer. Vil tro at original Black Max er ganske bra alu prop. TA Redigert 1.Juni.2012 av trulsant (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RGH Svart 1.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2012 Trodde dette skulle være enkelt, men ser at jeg kanskje skal vurde å droppe hele greiene hvis det ikke er noe å hente på. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 2.Juni.2012 Del på Facebook Svart 2.Juni.2012 Spørs helt hva en etter å få. En stålpropell er i de aller fleste tilfeller bedre. Og så ser de bedre ut. Og som en annen her på forumet har gitt uttrykk for i sin signatur, så kjøper en jo alufelg til bilen fordi det er pent. Er jo en vurdering å gjøre. Følg med på bruktmarkedet, jeg kjøpte stål nesten ubrukt for 1500... TA Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.