mazeking Startet 30.Mai.2012 Del på Facebook Startet 30.Mai.2012 Er helt fersk første gangs båteier og har kjøpt en Windy 24 HC 77modell. Den har ligget i vannet en sesong (boblehavn i vinter) uten vedlikehold. Jeg har bestilt plass på slippen her jeg bor så den skal heises på land på sørfonden og spyles av slippfolka. Etter dette liggend ern i 24 timer før den skal i vannet igjen. Følgende har jeg tenkt å utføre: -Mattslipe og legge på et lag med bunnstoff. -Pusse/slipe propellen til den blir skinnende blank -Kjøpe et sett med zinkanoder og bytte det som byttes kan. Vet lite om dette, men håper de på Slippen/Båtbutikken på Padda vet litt. Er butikk der. Hvilke andre ting bør jeg og kan man som lite motorkyndig gjøre selv? Ser for meg at følgende punkter bør gjøres noe med: -Bytte Olje. Sitter en Volvo Penta 200D, vet ikke hvor lett man skifter olje på den. -Bytte oljefilter? Enkel sak? -Andre filtere som bør byttes? -Impeller. Er dette noe man kan bytte selv? -Hva med kjølevannsintakket som jeg tror sitter i propellen. Kan det være mye dritt der som bør renskes ut? Andre ting dere mener jeg bør gjøre? Tenkte å få tatt en egen motorservice etter hvert. Tips på verksteder i Osloområdet? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 (redigert) Motor: bytt olje, oljefilter, sjekk reimer. Drivstoff bytt filter, muligens er det to. Ett i vannutskiller og ett på motor? Om det er mannlokk på tanken, skru opp, sjekk om det er gørr i bunnen av tanken. Om det er det, få det ut Bytt impeller på sjøvannspumpa. Når du setter den inn kan du klemme den sammen med elektrikerstrips. Nye plugger er sikkert ikke feil heller Drev: Sjekk groe på drevet. Bytt sink anoder på drev/flaps Bytt olje på drevet. Om gammel olje er grå må du få trykktestet drevet. Bytt gummibelger Skroget: skrap av gammelt bunnstoff, slip over med sandpapir. Ha på nytt bunnstoff Over vannlinje: vask og polering. Hektisk døgn foran deg Redigert 30.Mai.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mazeking Svart 30.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Takk for svar Bitteliten, ja ser ut til at det blir et hektisk døgn. Er ikke så veldig motorkyndig så jeg får se hva jeg klarer selv der eller om jeg må sende den på service et sted. Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Gratulerer med ny båt -Bytte Olje. Sitter en Volvo Penta 200D, vet ikke hvor lett man skifter olje på den. -Bytte oljefilter? Enkel sak? -Andre filtere som bør byttes? -Impeller. Er dette noe man kan bytte selv? Her lister du opp ting som du enkelt kan ta når båten ligger på vannet. Prioriter det du foreslo med bunnstoff, zink og propell da det jo ellers er utilgjengelig. Lykke til Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
mazeking Svart 30.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Hei igjen får oppdatere status: Da har jeg tatt en telefon til butikken på Padda. Det meste av det som er nevnt her bør gå greit å få gjort noe med. Det han nevnte kunne være vanskelig var å få byttet olje på drevet og sjekket trykket, da bør man vite hva man gjør. Må dog ha en oljesuger for å få olje ut av motoren. Er det noen som leser denne tråden som har en oljesuger jeg kunne ha leid billig i morra på Padda/Sørfonden slipp i Oslo? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Biltema og clas olson har oljesugere. Drevolje må du sjekke. Alternativet kan være dyrt. Bytte bør du også gjøre. Det er tappeskrue Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 (redigert) Å skifte olje på drevet er lett, det bør du gjøre når du har den oppe. Anoder må også skiftes. Du bør også skifte gummibelg over drivknutene på drevet, dette krever litt kunnskap men kan også greit gjøres av en amatør med litt opplæring. Dersom du aldri har gjort dette før så få tak i hjelp og vær til stede når jobben blir gjort, så kan du kanskje gjøre det selv neste gang. Det du skal være obs på er om olja du tapper av drevet er fin, er den melkehvit har du vann i olja og du har et problem. Når du tar av belgen over drivknutene skal det være tørt og fint, er det vann her har du nok et problem. Service manual med beskrivelse av jobben finner du her https://baatplassen.no/i/topic/16416-volvo-penta-drev/ Motoren kan du ta service på mens båten er på sjøen, som om tiden er knapp, prioriter skrog og drev. Lykke til Redigert 30.Mai.2012 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.