Jump to content

Hvor får man tak vinduspakninger??

index

Recommended Posts

Etter en så langt lang og usedvanlig våt vinter, har jeg nå blitt rimelig lei av disse små lekkasjene som knapt merkes sommerstid, men som er et problem når man får flere ukers sammenhengende regn :headbang::headbang:.

Jeg har Vindusruter med rammer av aluminium, av den typen der ytterrammen er skrudd fast i skroget med en pakning mellom og en mellomramme som holder denne på plass, og selve ruten har en gummipakning med U-profil og skrå falser mot glasset på begge sider. Ruten festes i ytterrammen innenfra ved hjelp av små clips, og klemmes deretter fast og i utgangspunktet tett ved hjelp av en innerramme skrudd fast i ytterrammen med et hav av små skruer.

Et par av disse rutene holder imidlertid ikke tett lenger, til tross for forsøk med diverse kliss, Captain Tolleys med mer. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i nye pakninger til slike aluminiumsrammer? Vil tro at nye og mykere pakninger burde gjøre dette tett i nye tjue år. Etter det jeg kan se så burde dette være en ganske standard gummiprofil, som burde kunne være på markedet fremdeles.

Håper noen kan hjelpe meg med dette. Jeg har ikke så veldig lyst til å sette i gang og lime alt med Sikaflex da dette nok vil føre til at det blir umulig å demontere rutene senere. Men noe må uansett gjøres, så hvis det ikke er noen annen utvei så er det vel fram med tuba da.. :sad: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei.

Jeg kan få dette til min saga 27 direkte fra produsenten av båten, Sagaboats.

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Desverre så gikk produsenten av min båt, Sagen Båtbyggeri, konkurs på slutten av åttitallet. Men kanskje profilene er de samme som Saga bruker? Det ligger en Saga 27 ved siden av meg i båthavna, så jeg kan jo studere denne litt nærmere for å se om pakningene ser like ut. Løsningen ser i alle fall veldig lik ut utenfra som de Saga benytter. Har du peiling på meterpris på disse fra Saga?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har du peiling på meterpris på disse fra Saga?

<{POST_SNAPBACK}>

Du finner priser hos http://sagaboats.no under tilbehør (det er ikke billig)

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lagde selv nye vinduer i sommer, og tror jeg brukte samme lister/pakninger som du beskriver.

Dette er ihvertfall de samme lister/pakninger som stod på båten fra før også.

De fleste glassmestre har dette på lager. Pakningene kostet vel ca. 20,- pr. m.

Disse pakningene er ofte problem å få tette, så mange demonterer inner-listene, bretter ut pakningene, og legger på en stripe tettemiddel.

Se det, da har jeg flere muligheter å forsøke meg på. Takker for all respons, dette skal nok ordne seg nå ja.. :

-----------------------------------------

Men som en tidligere antydet vil jeg også anbefale å legge ei tynn stripe sika el lign både inni listen mot vinduet, og i alu rammen når du setter det sammen igjen. Da er det ikke en gang sikkert du trenger å bytte lister.

Vel, sikkert mange meninger om dette, men slik har jeg best erfaring med det.

Svein

Svein H

Vel, sikkert mange meninger om dette, men slik har jeg best erfaring med det.

Hei igjen.

Ja, det er mange meninger om dette, og i "Emneoversikten" finner du mye stoff. Du kan jo kikke på Vinduer, dører, takluker

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...