Otto kaptein Startet 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2012 Turboen vil ikke starte etter at kompressoren skal "slippe". Derved fortsetter kompressoren å jobbe og jeg får ikke det "skyvet" som turboen skal gi. Har skiftet diesel-filtrene, luftfliter, oljefilter og olje er byttet. Har sjekket at turbinene går lett rundt og at bladene er ok. Ikke uvanli mye eller mørk ekshos. Motoren går ellers fint. Hva kan være problemet? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Du kan jo forsøke å koble fra ledningen til kompressor-clutchen og se om du får noe turbo-trykk i det hele tatt. Kan høres ut som en lekkasje eller defekt turbo. Sitér dette innlegget Link to post
sæther corp Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Kan det ha noe med røykbegrenseren? Hvor den sitter vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
sæther corp Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Vi finner ingen lekasje i trykk rørene. Kan problemet sitte i diesel pumpa/røykbegrenseren ? Turbo virker absolutt helt fin. Litt olje i innsuget men ikke noe uvanlig. Er det noen andre slanger som vi kan sjekke annet et trykkrørene til innsuget? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Hvor mye fart, turtall og turbotrykk får du uten kompressoren igang? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Muligens et skudd i blinde, men sjekk spjeld i innsiget som fordeler luft mellom kompressor og turbo? Jeg kjenner ikke motoren din i detalj, så her tipper jeg. På dette bildet, del nr 11 http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-25-3426.aspx Sitér dette innlegget Link to post
sæther corp Svart 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Her vi åpen til alle forslag, takk for tipset!:) Vi skal se på denne imorgen. Vet du hvordan den fungerer? Stengt når kompressoren går, og åpen da turboen tar over? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Jeg har ikke sett denne med selvsyn men forstår den slik at den sitter som en enveisventil mellom luftfilteret og turboen. Kompressoren henter luft fra et eget rør ifra luftfilterboksen og leverer til sugesiden av turboen gjennom en "Y" etter denne klaffen. Hvis den sitter fast i stengt posisjon tilsvarer det tett luftfilter. Turboen kobles ikke ut og inn, den går hele tiden, men den har veldig liten effekt før den får opp turtallet sitt. Turboturtallet er et resultat av avgitt eksosmengde som henger sammen med motoreffekten. Motoreffekten stiger med økt turtall altså er turboen lite effektiv på lavt motorturtall! I bil er det vanlig med Waste-gate ventil. Da er turboen dimensjonert for å lade maks på midlere turtall (typisk 1600-2200) På høyere turtall må eksosen slippes ut fordi turboen går allerede på maks turtall. Nyere turbodieseler har VGT (variabel geometri turbo) det vil si at istedet for waste-gate sitter det inlet-vanes som leder eksosen i variabel retning inn på turbinen. I båt er en kompressor som kan kobles inn en smart løsning for da kan turboen få "all maten". Sitér dette innlegget Link to post
sæther corp Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 (redigert) Jepp, da er det konstatert at den ventilen er ok. Da kompressoren begynte å mate med luft stengte den og hentet luften fra sin eget rør nederst i luftfilterboksen. Men ikke noe futt fra turbo, fortsatt ikke tegn til røyk eller olje i eksosen. Er endel overtrykk i ventilhuset som blåser ut via åndingen inn i luftfilterboksen, er det normalt på turbo diesel? Redigert 4.Juni.2012 av sæther corp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Har du sjekka at turbo turbinene sviver lett? Om de gjør det heller jeg mot luftlekkasje Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Det er ikke aftercooleren som skulle vært sjekka om den har gått litt tett da? Lite gjennomstrømning i den vil vel skape mye motstand og hindre turboen i å komme igang. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Lurte på om du skulle ha tatt av eksosbendet for å sjekke at skovlen er hel på eksossiden, dersom den ikke er hel får jo ikke eksosen tak i turboen for å drive den rundt. Sitér dette innlegget Link to post
sæther corp Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Ja inspiserte luft turbinen, den så fin ut, gikk lett rundt og ikke slark. Vi testet også med rørene demontert på tomgang ingen ulyder å den snurrer sakte av seg selv.. Men det kan jo godt være på grunn av luften som blir sugd inn, og ikke eksosen som får den til å snurre. Har nemlig ikke sjekket eksos turbinen, er det mye jobb å demontere å få sjekket på eksos siden? Og er det ikke ekstremt sjeldent at den ville godt i stykker på en turbo diesel? vs. bensin tenker jeg på? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Har dette kommet plutselig? Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-25-3424C.aspx Du må løsne klemme 26 og 42 , ta av eksosbendet og da får sett inni turboen om skovlen er tært vekk, skada. Den skal vel snurre godt rundt bare på tomgang. Du kan jo se på innsuget mens dere ruser motoren. Da jeg overhalte en turbo sa han at den hadde 50 000 omdreininger i minuttet på full guffe, så jeg vil tro at selv på tomgang skal det være mer enn at den snurrer sakte av seg selv. Det er jo ikke rart den ikke tar over etter kompressoren dersom eksosen ikke får tak på den.Hvet ikke om det er mulig å få tilbakeslag i drev slik at det går sjøvann inn i eksosmanifolden, dersom det er det som har tatt knekken på turboen må du finne ut av det før motoren tar skade av det. Sitér dette innlegget Link to post
Lyspære Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 her er en som også hadde problemer. Han fant feilen på sin kad 43 se de to siste innlegene på side 2. Vert å kontrolere. https://baatplassen.no/i/topic/43318-hjelp%3B-turtall-paa-kad-43-vil-plutselig-ikke-over-1900-rpm/page__st__20 Sitér dette innlegget Link to post
sæther corp Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Usikker på om det er kommet plutselig, båten er ny for oss i sommer. Men av og til får vi den opp i 30knop, men i det siste har den bare vært helt dau. Lyspære: Leste den da jeg søkte rundt, vi har sjekket det og det så bra ut. Idag var det en fyr å tittet på den som jobber med båt og han mente at det var for mye friksjon på turboen, imorgen skulle han ta med seg en turbo ekspert og se på det...... Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 (redigert) Skru den av og send den til Zubi. http://www.turbo.no/ Tror det var 4000+mva jeg betalte for overhaling. Da ser den ny ut når du får den igjen. Husk å tappe ned kjølevannet før du demonterer den, det glemte jeg første gang. Da renner kjølevannet ned i eksosmanifoilen. Redigert 6.Juni.2012 av cosmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sæther corp Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Det hørtes ikke dumt ut, og takk for å tipset om kjølevannet :) Igår da vi var ute på ettermiddagen og skulle kjøre hjem om kvelden, begynte volvo penta displayet pipe og blinke i rødt kjølevann merke, Da hadde vi kjørt en stund på full gass, altså det den orket. :\ Men på båtens orginale instrument forrest i dashen stod den på norm (tror jeg) Noen anelse? Vi fikk ikke tid til å sjekke kjølevannet før vi reiste fra båten. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Hæ? Alarm på kjølinga også åpner du ikke motorluka? Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Her er det vel snart mer enn bare turbo å engste seg for. Dette kan umulig være sunt for motoren når den ikke yter det den skal og så blir den tynt på max over lengre tid er å be om at noe smeller. Når den blir overopphetet er det stor fare for at du har får skader på stempel/sylindervegger som kan gjøre seg gjeldende på et senere tidspunkt. Mitt råd er at du får orden på motoren før du bruker den mer og det begynner å haste med tanke på ferie og lite kapasitet på verkstedene. Sitér dette innlegget Link to post
sæther corp Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 (redigert) Hæ? Alarm på kjølinga også åpner du ikke motorluka? Nei, det gav seg med engang.. og det var ikke snakk om overoppheting, temperaturen var fin. Men tenkte mer på at det var lite kjølevann, vil den si ifra på den måten da? Men helt enig... dette ble nok siste turen før den er 100% Redigert 7.Juni.2012 av sæther corp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sæther corp Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Da har vi gått igjennom litt av hvert, turbo er overhalt, magnet clutchen på kompressor også byttet, uten at det har hjulpet! Og mekanikeren sier at feilen er i selve kompressoren så den må overhales eller byttes? Noen som vet, og kan kanskje forklare hva som må byttes ut i en kompressor og hvor vi kan få tak i deler eller en ny kompressor ? Delenummeret er 3581061 Tips tas imot med stor glede :D Takker for følget hittils i denne tråden! Sitér dette innlegget Link to post
Lyspære Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Kan denne sensoren ha noe innvirkning for turboen?.Mulig denne kun måler trykk. D serien Nyere motorer som har map sensor og ECU, Kan map sensor lage slike problemer. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Hadde et turbohavari på en bil engang, da var det litt for dårlig gjennomstrømming i retur ned til motor, slik at ved montering av ny turbo akkumulerte det seg olje på skovlene, og da var det vanskelig for turbo og 'komme igang' Ny returslange og alt iorden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.