Jump to content

KAD43 Turbo problemer - Seaco 950


Otto kaptein

Recommended Posts

Turboen vil ikke starte etter at kompressoren skal "slippe". Derved fortsetter kompressoren å jobbe og jeg får ikke det "skyvet" som turboen skal gi. Har skiftet diesel-filtrene, luftfliter, oljefilter og olje er byttet. Har sjekket at turbinene går lett rundt og at bladene er ok. Ikke uvanli mye eller mørk ekshos. Motoren går ellers fint. Hva kan være problemet?

Link to post

Jeg har ikke sett denne med selvsyn men forstår den slik at den sitter som en enveisventil mellom luftfilteret og turboen. Kompressoren henter luft fra et eget rør ifra luftfilterboksen og leverer til sugesiden av turboen gjennom en "Y" etter denne klaffen. Hvis den sitter fast i stengt posisjon tilsvarer det tett luftfilter. Turboen kobles ikke ut og inn, den går hele tiden, men den har veldig liten effekt før den får opp turtallet sitt. Turboturtallet er et resultat av avgitt eksosmengde som henger sammen med motoreffekten. Motoreffekten stiger med økt turtall altså er turboen lite effektiv på lavt motorturtall! I bil er det vanlig med Waste-gate ventil. Da er turboen dimensjonert for å lade maks på midlere turtall (typisk 1600-2200) På høyere turtall må eksosen slippes ut fordi turboen går allerede på maks turtall. Nyere turbodieseler har VGT (variabel geometri turbo) det vil si at istedet for waste-gate sitter det inlet-vanes som leder eksosen i variabel retning inn på turbinen. I båt er en kompressor som kan kobles inn en smart løsning for da kan turboen få "all maten".

Link to post

Jepp, da er det konstatert at den ventilen er ok. Da kompressoren begynte å mate med luft stengte den og hentet luften fra sin eget rør nederst i luftfilterboksen. Men ikke noe futt fra turbo, fortsatt ikke tegn til røyk eller olje i eksosen. Er endel overtrykk i ventilhuset som blåser ut via åndingen inn i luftfilterboksen, er det normalt på turbo diesel?

Redigert av sæther corp (see edit history)
Link to post

Ja inspiserte luft turbinen, den så fin ut, gikk lett rundt og ikke slark. Vi testet også med rørene demontert på tomgang ingen ulyder å den snurrer sakte av seg selv.. Men det kan jo godt være på grunn av luften som blir sugd inn, og ikke eksosen som får den til å snurre.

 

Har nemlig ikke sjekket eksos turbinen, er det mye jobb å demontere å få sjekket på eksos siden? Og er det ikke ekstremt sjeldent at den ville godt i stykker på en turbo diesel? vs. bensin tenker jeg på?

Link to post

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-25-3424C.aspx

Du må løsne klemme 26 og 42 , ta av eksosbendet og da får sett inni turboen om skovlen er tært vekk, skada.

Den skal vel snurre godt rundt bare på tomgang. Du kan jo se på innsuget mens dere ruser motoren. Da jeg overhalte en turbo sa han at den hadde 50 000 omdreininger i minuttet på full guffe, så jeg vil tro at selv på tomgang skal det være mer enn at den snurrer sakte av seg selv. Det er jo ikke rart den ikke tar over etter kompressoren dersom eksosen ikke får tak på den.Hvet ikke om det er mulig å få tilbakeslag i drev slik at det går sjøvann inn i eksosmanifolden, dersom det er det som har tatt knekken på turboen må du finne ut av det før motoren tar skade av det.

Link to post

Usikker på om det er kommet plutselig, båten er ny for oss i sommer. Men av og til får vi den opp i 30knop, men i det siste har den bare vært helt dau.

 

Lyspære: Leste den da jeg søkte rundt, vi har sjekket det og det så bra ut. Idag var det en fyr å tittet på den som jobber med båt og han mente at det var for mye friksjon på turboen, imorgen skulle han ta med seg en turbo ekspert og se på det......

Link to post

Det hørtes ikke dumt ut, og takk for å tipset om kjølevannet :)

 

Igår da vi var ute på ettermiddagen og skulle kjøre hjem om kvelden, begynte volvo penta displayet pipe og blinke i rødt kjølevann merke, Da hadde vi kjørt en stund på full gass, altså det den orket. :\ Men på båtens orginale instrument forrest i dashen stod den på norm (tror jeg) Noen anelse? Vi fikk ikke tid til å sjekke kjølevannet før vi reiste fra båten.

Link to post

Her er det vel snart mer enn bare turbo å engste seg for. Dette kan umulig være sunt for motoren når den ikke yter det den skal og så blir den tynt på max over lengre tid er å be om at noe smeller. Når den blir overopphetet er det stor fare for at du har får skader på stempel/sylindervegger som kan gjøre seg gjeldende på et senere tidspunkt. Mitt råd er at du får orden på motoren før du bruker den mer og det begynner å haste med tanke på ferie og lite kapasitet på verkstedene.

Link to post
  • 3 uker senere...

Da har vi gått igjennom litt av hvert, turbo er overhalt, magnet clutchen på kompressor også byttet, uten at det har hjulpet! Og mekanikeren sier at feilen er i selve kompressoren så den må overhales eller byttes? Noen som vet, og kan kanskje forklare hva som må byttes ut i en kompressor og hvor vi kan få tak i deler eller en ny kompressor ? Delenummeret er 3581061

 

Tips tas imot med stor glede :D Takker for følget hittils i denne tråden!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...