Jump to content

er det forskjell på propellakslingen på VP 270 og 280/290?

Kpt rødskjegg

Recommended Posts

Hei må ha ny propell til volvo penta 270 drev. nummerene på propellen var utslitt så tok med meg propellen til forhandler i dag og fikk vite at det var 15 x 21...

ny alu propell hos vovlo penta koster ca 3200kr

kikket litt på internett i dag og så fant en SOLAS Amita 3 15,3 x 21 Volvo AQ LH på marineshop.no til 1600kr ca.. dette er da til vp 280/290 så spørst det om den passser...?

De er i utgangspunktet like på AQ serien (singelpropp), men noen hadde en skive som holdt konet, mens andre hadde en umbrakobolt i midten av konet.

Nå husker ikke jeg hvordan dette var, men dersom det var skive hadde vel propellen kort hub, og 280/290 hadde normalt bolt og lang hub på proppen.

Uansett om du kjøper propell med lang hub og drevet ditt har en slik skive som holder konet, så er det bare å gjenge opp og sette i bolt i senter av konet i stedet, så det skal ikke være noe problem, splines og lengde på selve akselen er det samme, forskjellen ligger kun i om det er gjenger i senter av propellakselen eller ikke.

Det er sikkert ikke noe galt med SOLAS propellen, men personlig hadde jeg nok betalt en og en halv båtlapp ekstra for VP proppen!

Dersom plastikkskiven, hylsen eller linekutteren er dårlig, så byttes selvfølgelig dette samtidig!

Redigert av adeneo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...