Jump to content

Problem etter lufting av Volvo Penta TAMD41

midnat

Recommended Posts

Godtfolk!

Har en Saga 27 med en Volvo Penta TAMD 41 i. I dag har jeg bytta filtrene (grovfilter med vannutskiller og finfilter). I håndboka står det at man skal lufte kun med lufteskuren på finfilteret. Etter at dette er gjort og det ikke kommer noen bobler i dieselen, så starter motoren veldig fint. Men etter noen minutter mister den turtall og stopper. Etter å ha luftet den igjen starter den fint, men det samme gjentar seg etter noen minutter.

Finnes det et punkt man skal lufte etter filteret? Jeg har luftet på første punkt etter filteret som er inn til pumpa,men skal det luftes noe etter det? Er ikke alt etter pumpa høytrykksystem som ikke skal luftes?

Håper dere kan hjelpe en stakkar med ti tusen tommeltotter.

Bruker å kjøremotoren varm før filterskifte. Fyller filtrene med diesel bortimot fulle før jeg setter de på. Starter motoren og ruser den litt og vips så er den lille lufta som var i filtrene borte. Prøv løsne muttrene på dysene, er det luft der vil det boble ut. Skru de lett på igjen og start opp. Stopp den igjenn og gjennta. Nå burde all luft være borte.

Jeg fyller filtrene med diesel før jeg setter de på igjen.Da blir det minimalt med luft å bli kvitt. Det virker som du får inn falsk luft eller at det ikke kommer ny diesel i filteret, som saapala sier. jeg fant faktisk en plastbit i vannutskilleren min nå i vår. Det må komme fra embalasjen som var rundt filteret(racor spinnon) Kan du ha fått et grovfilter med 2 micron? da kan du oppleve at det blir tungt å hente dieselen for motoren da den egentlig suger igjennom 2 finfiltre. Sjekk at alle kraner er oppe :smiley: Den fadesen gjorde jeg ifjor. :lol:

Har en TAMD 41 B i min Saga 32. Der måtte jeg lufte på dysene etter å ha luftet finfilteret. La noen filler rundt dysene og løsnet på samtlige rør, og kjørte startmotoren til det sprutet diesel fra alle dysene. Skrudde til og startet opp. Ikke problemer etterpå, men hvis din starter og går en stund etter å ha luftet ved filteret, og du gjentar luftingen og motoren starter igjen for så å stoppe igjen, tyder det på at noe ikke er tett, og du drar inn ny luft.

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...