Jump to content

Sølv kalsium batteri i krets med andre type batterier ?


Carwell

Recommended Posts

Har LADIX system med skillerele ombord. 30 Amp lader som går til 3 forbruksbatterier 115 AH og ett startbatteri 115 amp. Forbruksbatterier er nye i 2011, men nå ser det ut som startbatteriet synger på siste verset.

 

Tenkte å sette inn et sølv kalsium batteri (Biltema) som startbatteri, men ble uviss på om dette går greit. Jeg har en smartlader fra Biltema (37-734), og i bruksanvisningen til denne står det en annen innstilling for lading av sølv kalsium batterier.

 

Burde det likevel gå greit å sette inn et kalsium batteri, og regne med at Ladix 30 A automatisk tar seg av ladingen selv om batterier på forskjellig side er av ulike typer?

 

Båten det gjelder er en Scand Baltic 2006. Synes der er lang vei fra startbatteri som står under køya i AC og frem til baugthuster, god og vel 7 m. Selv om det er 70 mm2 kabler blir jo spenningstapet ganske stort. Thruster er AQ 4 hk. Har derfor på sikt lyst til å støpe inn en plate bak thrustermotor, i samme rom mot tverrskott aktenfor. Får da korte kabler fra batteri til thruster, med minimalt spenningsfall. Hva er minimum AH på et slikt batteri (type start), og går det greit å bruke eksisterende kabler som ladekabler til thrusterbatteri forut?

 

Selv om det er meget kort vei fra eksisterende startbatteri til akterthruster, kunne jeg tenke meg å montere et eget batteri til akterthruster. Her har jeg liten plass, batteri må plasseres under/bak eksosslangen helt akter på bb, må bare flytte oljebeholder til akterthruster og sette på en noe lengre slange på denne. Det er ikke store batteriet jeg får plass til, men et 70 AH burde kanskje holde da den kun har èn oppgave, nemlig akterthuster. Da burde det muligens holde med et 70 AH til baugthruster også. Synes faktisk at hovedstart batteriet ikke burde ha andre forbrukere enn motor og ankervinsj.

 

Dette ble jo noen flere emner enn emnetittel indikerer, men det får stå til. Altså:

1) Kan jeg blande forskjellige typer batterier i to kretser, hva med lading/Ladix?

2) Bør et 70 AH batteri holde til 4 hk baugthruster?

3) Kan jeg bruke gamle kabler til baugthruster som ladekabler til nytt batt forut?

Dette blir altså to kretser med 3 startbatterier på ene siden, alle sølv kalsium, (1 x 100 AH + 2 x 70 AH), og 3 x 115 AH forbruksbatterier på andre siden, vanlige blybatterier.

Noen synspunkter på dette?

Redigert av Carwell (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...