Jump to content

Mulig å justere forsinkelse på elektroniske spaker- TAMD72?

Nøttlending

Recommended Posts

Hei!

Har to stk Volvo Penta 72 Tamd 72P-A, 1996modeller med EDC (elektroniske spaker). Det er nøyaktig 2 sekunders forsinkelse på spakene, dvs det tar 2 sekunder fra man setter spaken i gir til girkassa slår inn. Lokalt VP-verksted mener det ikke er noe å gjøre. Regner med at dette er programert på motorens "hjerne"? I så fall er jo motoren en gang programert med denne forsinkelsen, og sånn sett skulle man tro det var mulig gjøre om?

Noen som kjenner til om det er mulig å programere om dette?

2 sekunder høres ikke så lenge ut, men det er fryktlig lenge når det blåser kuling i en trang havn! :/

Hadde noe av det samme med KAD44 (1998 modell), og fikk beskjed fra Vallø Motor at det var forskjellige revisjoner av elektronikken ute og gikk. Min kunne ikke oppgraderes slik at tiden gikk ned. Tror jeg hadde forsinkelse på 1-15 sek.

Ble en vane, men litt irriterende til tider.

mvh

bavaria32

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

• 6 år senere...
bellen skrev 8 minutter siden:

Det er ikke mulig å gjøre noe med. Det er forsinkelse fra aktuator begynder å bevege seg, til den er i ny posisjon og det er forsinkelse på et hydraulisk gear fra du har lagt inn geararmen til clutchene er kommet i fult grep. Dette tar gjerne noen sekunder, og burde ikke by på problemer ved normal manøvrering. 

Det kan fort by på problemer ved finmanøvrering inne blant andre båter og brygger.

når tomgangsfart er 6-6,5 knop og du skal ha båten litt frem, feilberegner man da så rekker man aldri hive i bakk.

kjenner flere andre som har samme system, og som har forsinkelse på 0,2-0,5 sek som da føles som en drøm ifht mine drøye 2 sek

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...