Jump to content

Erfaringer med Schaefer 290?


-morten-

Recommended Posts

Heisan Jeg lurer på om det er noen her på forumet som har erfaringer med Schaefer 290. Samboeren min syntes båten så fin ut da vi så den i ei havn. Nå er vel ikke 9 fortssyken riktig der ennå, men man må jo hele tiden speide og sjekke terrenget! hehe. om noen år blir det vel invistert.. Har ikke behovet for en diger bobåt, men klarer oss med en båt på hytta for korttere turer og hygge rundt holmer og skjær..

 

I utgangspungtet synes jeg båten ser fin ut, og den skiller seg lit ut blandt mengden. Ser jo med en gang at design er til fordel for noe praktisk. Rekner med lav ståhøyde invendig.

Ved første øyekast kan jeg si at jeg ikke liker den faste senga i cocpit og ville foretrukket 3 sitteplasser i fartsretningen. men skjønner at man får god høyde i inngangen til stikkkøya da.. Må si design på kalesjen i oppslått tilstand er utrolig stygg! Mange amerikanske båter har denne løsningen mens en del Nordiske båter heller følger vinkelen på vindskjermen forran.. her er det igjen snakk om design/brukervennlighet da.

 

For meg virker det som båten gir en god del for pengene. En ting jeg stusser over er vel at dette er vel en båt som er 27 fot og ikke 29, men med en kjempelang badeplatform som ser veldig praktisk ut og gjør at du entrer båten veldig ergonomisk og enkelt. rekner med 29 fot eller 9,63 ikke er skroglengden!?

 

Mine spørsmål til dere som har erfaringer med båten:

 

Hvordan er opplevd kvalitet på båten?

Hordan fungerer den i praktisk bruk i Nordisk klima? (ikke Brasiliansk!)

Hvordan er skrog og sjøegenskaper?

Hvordan funker kalesjeløsningen?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring, Morten, men jeg ville ikke kjøpt så stor båt uten dollbord. Mange meninger om dette, men i Norge hvor vi ofte ligger mad baug inn mot land, blir det litt knot å alltid gå igjennom frontruta (det hender jo at det regner). Men du er jo vandt til det fra før :wink:

Link to post
Share on other sites


  • Jeg har ingen erfaring, Morten, men jeg ville ikke kjøpt så stor båt uten dollbord. Mange meninger om dette, men i Norge hvor vi ofte ligger mad baug inn mot land, blir det litt knot å alltid gå igjennom frontruta (det hender jo at det regner). Men du er jo vandt til det fra før :wink:

Et av kriteriene på neste båt, som jeg har hatt på de to andre båtene er inngang i vindskjerm!! Når vi legger til ved en holme eller i en bukt går vi gjennom vinskjermen som er absoludt en genial ting, stødig enkelt og trygt! solid trapp opp fra cocpit og solid pulpit som gjør det veldig enkelt.. Personlig synes jeg det er mere knot å gå på sida av båter med veldig smale dollbord, med ofte dårlig trinn fra dollbordet og du må trampe i seteputa.

 

Jeg har ikke noe prblemer å legge til hverken longside, med baug mot land, hekk mot brygge selv om jeg ikke har dollbord på båten min. Kan ikke tenke meg det er et problem om båten blir 2m lengre heller.

Personlig synes jeg hele vinsdskjermer og smale dollbord er gammeldags og utdatert! har du en walkaround eller en stor båt med brede dollbord er det jo noe helt annet.. men vanlige Daycruisere fra 20-30 for synes jeg bør ha gjennomgang i vindskjerm

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

 

Jeg har ikke noe prblemer å legge til hverken longside...,Kan ikke tenke meg det er et problem om båten blir 2m lengre heller.

 

 

Det er nok en vanesak, ja ! Du har jo god trening fra før. Er jo bare å fendre opp skikkelig før du legger deg longside. Planlegging er viktig !

Jeg bare synes den ser vrien å legge til longside med... ?

 

0000032213.jpg

Link to post
Share on other sites

Før man kjøper en slik båt, kan det være fornuftig å foreta en nøye vurdering av importøren og forhøre seg med tidligere eiere av denne båttypen. Vel å merke ikke nåværende, for de vil jo gjerne kunne kvitte seg med båten så de kan ikke rakkenere på den...

 

Kort sagt: Styr helst unna.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Før man kjøper en slik båt, kan det være fornuftig å foreta en nøye vurdering av importøren og forhøre seg med tidligere eiere av denne båttypen. Vel å merke ikke nåværende, for de vil jo gjerne kunne kvitte seg med båten så de kan ikke rakkenere på den...

 

Kort sagt: Styr helst unna.

 

Jeg synes du er lit bastant nå! Dette er serieproduserte båter i stort antall i sør Amerika så det er nok kansje grunnen til at den er lavt priset i forhold til Nordiske/Europeiske fabrikat. At det er dårligere kvalitet trenger ikke ha så mye sammenheng med pris! Jeg synes dem ser flotte og praktiske ut som daycruisere. Derfor er jeg interessert i brukererfaringer og hvordan dem som har eid dem har opplevd dem kvalitetsnmessig! Dem fikk i hvertfal skryt for sjøegenskapene i testen hos BM.

Om en har hatt problemer med båten betyr ikke at alle har det! Plenti som har hatt problemer med kvalitet på nordiske båter også..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det var i grunnen ikke båten som sådan jeg var mest opptatt av. De, skal vi si, ikke gode erfaringene har mest med forhandleren å gjøre. Diplomatisk sagt.

 

Ok missforstod innlegget! Trodde du mente at man måtte styre unna båter der noen har hatt problemer og båter som ligger i nedre kant av prisskalaen! Ved kjøp av ny båt telelr forhandleren utrolig mye! Har fått intrykk i at båtbrangsjen kan ha en del useriøse aktører som ikke hovedsaklig er interessert i å gi kunden mest mulig service! Har flere eksempler på annerkjendte fabrikat som har utført slett kontraktsmessig arbeid.. Vet ikke om jeg hadde hatt nerver til å kjøpe splitter ny båt til 2-3 mill! tryggest å kjøpe innkjørt og utprøvd!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

send gjerne IM til meg om du lurer på noe om schaefer 290, jeg har flere års erfaring med den båten, og som nevnt her slet jeg psykisk i lang tid etter at helsa tvang meg til å selge den, hadde glatt kjøpt båten på nytt, men nå er jo 360´en ikke så langt unna i prisen for det en 290 kostet ny en gang.. ;)

 

bare å mld meg her på forumet, sjekker innom i blandt.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en brasiliansk Fibrafort Style 215, god båt på havet. Bunn solid og pent interiør.

 

Godt foret seter og stå høyde under kalæsje, finest uten :-)

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Schaefer 290 er en fantastisk god båt. Den går fint i sjøen og er meget enkel å manøvrere. Når det kommer til design, kan man nesten ikke finne noe bedre til denne prisklassen.

 

Vi har faktisk en båt som selges for den som skulle ønske seg en Schaefer 290, 2007 mod. Den har kun gått 160 timer og kun 1 time totalt på over 3400 i turtall. Båten har blitt lagret på land hver vinter og fulgt alle servicer.

 

Båten selges på grunn av alt for lite bruk.

 

Du kan se annonsen på nettsiden bruktbåter til salgs

Link to post
Share on other sites

Nydelig båt, men lite praktisk viss man er mer en 2 stk. Da med tanke på åpen køy løsning.

 

Men fy fa.. for noen fine linjer og detaljer ! :)

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

Dette er uten tvil en daycruiser og ingen langturbåt. For meg hadde den vært fin å ha som hyttebåt, da vi har hytte midt i Trondheimsleia. Er jo faktisk fornøyd med at vi alle tre kan sitte i fartsretningen på Askeladden vi har nå. Vi er bare tre så det er jo da mest ønskelig. Etter det jeg ser av tester har den fine sjøeegenskaper. Litt liten toppfart tross 320 hk, men solide tunge bevegelser i sjø synes jeg er viktigere enn at den bruker noen desiliter mindre på mila...spørs jobhvor leverandør har rekna Hk hen også. Synes den virker som en flott weekend/ dagsturbåt for 2-3 stykker. Utrolig brukervennlig og enormt ergonomisk innredet. For dem som er motstandere av båter uten dollbord... Prøv det.. Jeg har aldrig hatt problem med det på de to siste båtene.. Genialt for oss som liker å gå i land med kjølebag madrasser ol. Lett å komme på fordekk og lett å gå i land om du har solide rekker

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Er helt enig. Dette er kanskje ikke den aller mest optimale familie båt, men heller en sportslig "bil" på sjøen. Egner seg vel mest for de som har litt mer fokus på design enn brukervennlighet. Likevel så må jeg si at den er en av de råeste båtene jeg har kjørt sett bort fra "NordTech" som er mer renspikket sports båt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Dette er uten tvil en daycruiser og ingen langturbåt.

Når vi hadde båten var vi 3 stk og en hund, vi brukte båten til både korte og lange turer.

Spesielt har jeg gode minner fra sommerferien der vi dro fra Kristiansand til Oslo, deretter Strømstad, Koster, Grebbestad, og tilbake til Kr.sand igjen.. da var vi 3 uker på tur i strekk, en fantastisk tur jeg sitter med mange gode minner fra.

 

Videre har jeg å tatt båten fra Kr.Sand til Oslo ifm jobb der jeg tok med meg 30 bærbare, skjermer osv, bodde i båten på aker brygge og jobbet på dagen 150m unna.. den turen snakkes det om enda i firmaet ;)

Båten var for oss gelt super, null problem uten dollbord, var ikke savnet en eneste gang. eneste minuset med båten er at den har ikke baugpropell, men mer midt-propell, så det var litt lite futt i den, sengeløsningen med ferdig oppredd dobbeltseng under førerplass + mulighet for å re opp i baugen fungerte ypperlig da man bruker ikke det rommet til annet enn å sove og slappe av, resten av tiden tilbringer man under kalesjen i det åpne landskap, med webastoen tuslende var dette komfortabelt selv i påska i mars/april og på sensommeren.

Den store badeplatformen likte jeg godt, spesielt i forbindelse med dykketurene vi hadde med den.

 

Ja, jeg savner båten og solgte den ikke frivillig som ble sagt her, men hjerneblødningen satte en brutal stopp for det jeg levde og åndet for, båtlivet.. og fortsatt blir jeg nedtrykt og tankefull når vårsolen setter inn, varmen stiger om dagene, båter mister kalesjene i havnene..

Men Schaefer 290 hadde jeg glatt kjøpt igjen... og anbefaler den båten selv til lengre turer om du ikke er avhengi av klesskap, full bysse, 3 rom osv.. det er enkle kår, men fungerer veldig godt.

 

Båten er lettkjørt, kan kjøres økonomisk om man bruker hodet og gassen samtidig ;)

 

lykke til med båt sessongen.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg syns den løsninga med soveromsvinduene er elegant :-)

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...