Jump to content

Kalesje :Rengjøring og impregnering


Guest Haalandsine

Recommended Posts

Guest Haalandsine

Hei !

Skal nå ta av vinterkallesjen og da tenkte jeg å vaske/impregnere denne før den tas ned.

Tenkte så å sette opp sommerutgaven og gjøre det samme med denne.

 

Noen tips om hva som er er bra/dårlig mht. metode og ikke minst hvilket vaskemiddel og Impregnering ? Ser at Biltema har mye i sin katalog men ... ? :-)

 

Hva med Zalo eller grønsåpe, de kan jo brukes til det meste ?

Link to post
Share on other sites

Grønsåpe er skånsomt mot tekstiler og sømmer. Hvis dette tar skitten, så bruk det. Syntetiske vakemidler tar mye mer på. Grønsåpe i seg selv gir en moderat impregnering.

 

Jeg har brukt grønsåpe i mer enn 10 år og har ikke hatt behov for å impregnere sprayhood eller sprayhoodforlenger med noe annet. Men annen impregnering kan vel trengs i noen tilfeller. :lol:

Link to post
Share on other sites

Har hørt at grønnsåpe kan "ta" vinduene i kalesjen og gjøre disse melkefarget hvis de ikke er det fra før. Om det stemmer vet jeg ikke, har ikke prøvd.

 

Kjørte på med (a)Capellea kallesjeimpregnering med farge på en gammel, brun kallesje en gang. Dette gjorde stoffet ganske fint, men det dugde godt til å holde vannet ute!

Link to post
Share on other sites

Den gangen jeg hadde kalesjebåter brukte jeg "Biotex". Jeg tok ganske enkelt hele kalesjen hjem og la den i et badekar halvfullt med passe lunkent Biotex-vann. Det aller meste som havner på en kalesje er jo biologisk.....

 

Etter at det hadde ligget noen timer kom den største jobben, nemlig å skylle svært godt. "Badevannet" var da aldeles usannsynlig skittent!

 

Den vaskingen holdt jeg for å være så effektiv at jeg for sikkerhets skyld impregnerte etter hver vask. Impregneringen kjøpte jeg hos "Norrøn maling"; kvaliteten hadde jeg et godt inntrykk av, og prisen bare en brøkdel av det som båtutstyrsforretningene skulle ha.

 

mvh

Poseidon

(som nå er svært glad for å ha tett tak...)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Den gangen jeg hadde kalesjebåter brukte jeg "Biotex". Jeg tok ganske enkelt hele kalesjen hjem og la den i et badekar halvfullt med passe lunkent Biotex-vann.

Et lite vasko her ! :nono:

 

Jeg la kalesjen min i Bio-Tex over natta. Dagen etter ble den skylt og satt på båten. Da viste seg at spennet hadde gått ut av spilene. Jeg har en "takluke" med kalesje på. For at vannet skal renne av er det buede spiler her. Disse er ikke buede lenger..... Jeg har sprettet opp en "lomme" og tatt ut spilen. Den er av tre og består av to deler som ligger oppå hverandre. Disse henger ikke sammen lenger. Jeg har limt den nå og satt den i spenn i en bue. Regner med at det blir bra igjen nå.

 

Men altså, det hadde vært lettere å ikke bløtlegge den så lenge.  :cheers:

 

Jeg gjør min andel tabber, til nytte for dere andre ....

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...