Jump to content

Snu flytebrygge mens den ligger på vannet_nok oppdrift?

ynroenn

Recommended Posts

Hei! Jeg har ei flytebrygge som er 4,5x5,5 meter som hviler på ca. 15 blå plastfat. Nå driver NVE og steinsetter strandlinja mi, og i den forbindelse har de lagt brygga lenger ned i elva for å komme til. Desverre har de fortøyd den alt for stramt, noe som har ført til at noen av plasttønnene har blitt borte, samt at noen har kollapset (NVE har lovet å dekke alle kostnader).

bilde2.jpg

Så er spørsmålet-hva er beste metoden for å få plassert nye fat under brygga? På grunn av skarpe steiner i steinfyllinga tror jeg ikke det er lurt å snu brygga opp på land. Så er spørsmålet; kan det være et alternativå snu brygga mens den ligger på vannet? (bruke gravemaskinen). Er det nok flyteevne til at den flyter opp ned?

Skal du ha gravemaskin dit så er det like greit å løfte flytebrygga på land uten å snu den.

Få laget deg ett stativ av 2"x4" eller 2"x6" for å plassere flytebrygga på slik at den kommer så høyt at du får festet nye fat, etc under flytebrygga.

Løft den så ut igjen med gravemaskin.

Dette forutsatt at flytebrygga er så kraftig at den lar seg løfte og at stropper festes på riktig sted.

Redigert av Auskar (see edit history)

Det var et godt forslag:) Ei tønne er vel i underkant av 60cm i diameter så det betyr at jeg må bygge opp en god del. Ja det er en gravemaskin her så lenge steinsettinga pågår. Det eneste er at jeg ikke vet om brygga tåler løftet, det er forrige huseier som har bygget brygga så vanskelig å si hvor solid den er...

Flytt ut på dypere vann. Fyll fatene som skal under med vann slik at de akkurat flyter, bakse fatene på rett plass og ta ut vannet med trykkluft

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

GOdt forslag Jon-Kåre mtp. hvordan jeg kan få fatene inn under brygga. Men lurer litt mere på hvordan jeg skal få vannet ut igjen med trykkluft? Tenker du å blåse trykkluft inn slik at vannet kommer ut? Og hvordan komme tiltønnene som ligge midt under brygga? (hadde åpningen på alle tønnene vendt utover hadde det jo gått greit...)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...