Medås`n Startet 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2012 Mitt spørsmål er da.. kan man samkjøre 24V start batt bank og 12V forbruks bank på samme lade kilde? Motor er en British Leyland rekkesekser. Dynamo er en 105amp 24V. Start batterier er 2x100Ah seriekoblede.Altså 24V. Forbuks batteriet er ett 120Ah 12V. Hvordan kan jeg få lading på 12V battreiet? Er sketisk te å låne dalestrøm fra ene battreiet i start banken siden da det blir skeivkjørt og faren for ødelagd batteri øker. Finnes det en konverter/laderegulator så lar deg ta strøm fra 24V gjennon enheten og til 12V forbruksbatt? Tanken på og bruke 24 til forbruk og er ikke fristende siden du har da 4 battreier å forholde deg til , samt 24 volt utstyr er dyrere og det står 12v utstyr i båten fra før. Her har dem da kobla seg innpå ene batteriet i 24V banken og latt ladestrøm gå over i forbruks batt .. Noe så resulterte i batteriskift og ny dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Noen motorer er det fullt mulig å sette inn en ekstra dynamo på, slik at du kan få både 24 og 12 volts lading under gange. evt å skifte ut alt til 12 volt, og heller parallellkoble startbatteriene. evt sette det ene over på forbrukssiden. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Medås`n Svart 31.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Tror han jeg kjøpte skøyta fra gjorde sjakktrekket med å kjøpe 24V dynamo .. Blir jo fort himla dyrt om en ska skifte starter og innslag samt dynamo og. Litt lite med 12V på en starter så skal dra over 6 sylindre ?? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Tror det er plass nok te å montere 12v dynamo også, å eg skal ha ein dynamo liggende ein plass Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Medås`n Svart 31.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Var du nedi og kikka i motorrommet?.. Kansje det er plass ja. Er jo en sjøvannspump som kun er brukt til spyling av dekket og fylling av kar i fiskekariæren til skøyta. Den pumpa er reim drevet. Evt om det hadde gått an og laga til en brakett der ? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Eg lyste nedi. Sjøvannspumpe det var ja, men da er det te å lage brakett der ja. Så dett ordner seg :-) Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Medås`n Svart 31.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Jupp.. :) Fekk du meldingen av meg forresten?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.