Jump to content

endre kalesjeløsning Askeladden 605 2003modell, ønsker tips


snurresprett

Recommended Posts

Hei glade folk..

 

har den første utgaven av 605 explorer, det er en 2003modell.

har lest at mange kritiserer kalesjeløsningen en del, men for min del så blir løsningen og ha den i targa og legge et snitt i havnepresenningen slik at denne kan settes på mens hovedkalesje fortsatt står i Targa.. slik det er på USA båter.

 

Men siden jeg har en 2003modell, så er kalesjebøylen festet på vindskjermen slik den var på 585'n !!

585likmin.jpg

Og denne løsningen er dum, da den ikke kan låses! den blir stående og slå i vindskjermen og detter ut innimellom!

 

men i 2004 så kom 605'n med en ny festeanordning i vindskjermen:

nyoensket.jpg

Dette er en løsning med rattmutter hvor kalesjestanga løses og blir der, den slår ikke er noe som helst..

 

 

Vet noen om en grei måte og få til dette på i min 605?

 

tips ønskes.. ser det er litt forskjell på festemetoden i vindskjermen, men har sett andre med lik som min og rattmutter...

Link to post

Hva er det som er problemet? løsner den når du har tatt av kalesjen? Vi kjører altid med fremstedelen oppe så jeg har ikke vært bortti problemstilling! Er ikke varmt nok her i Trøndelag til å kjøre fort uten kalesje!! mange jeg kjenner som har hatt skjærgårdsjepp bytter til vindskjerm og HT båter så dem slipper å sitte med varmedress!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Hadde en Askeladden Explorer 605 i 3år (2007 mod.) Syntes båten var grei nok med en del lure løsninger. En av de tingene jeg imidlertid ikke var fornøyd med var kalesje-opplegget som altid måtte stå oppe i en slags targaløsning når den ikke var i bruk. Dessuten var festene i vindskjermen slike små rattmuttere (som bilde du viser til), som raskt løsnet i fra festet etter første sesong.Dette var alt for dårlig, så jeg boret opp og monterte gjennomgangsbolt med mutter på. Kjenner mange Askeladden-eiere som ikke har vært fornøyd med kalesje-løsningen på 605, men dette er jo nå "rettet opp" på etterkommeren (62 Cruiser), pluss en del andre knotete detaljer som 605 hadde. Denne modellen er jo ute av produksjon i dag.

Link to post

-Morten- Det som er problemet hos meg er at fremre kalesjebøyle rister og slenger da den på en måte ikke er ''låst'' mot vindskjermen men bare satt innpå en slik ''plugg'' på en måte. mens med rattmutteren som kom senere, kan man stramme til og sørge for at den sitter fast under kjøring.

 

LM605, Jeg synes løsningen med targabøyle er ok, nå får jeg tilpasset havnepresenningen slik at targabøylen kan stå oppe hele tiden, og da er den ikke i veien synes jeg. men tanken var og feste den på en måte slik du hadde gjort med en rattmutter.

Link to post

Etter som jeg husker boret jeg hull gjennom skjermen der som den opprinnelige skruen stod (.Syrefast skrue uten mutter, skrudd et lite stykke inn i aluminium måtte jo bare løsne etter kort tid). Monterte en vanlig syrefast skrue med forsenket hode i fra utsiden og gjennom skjermen, så kom vel det orginale "mellomstykket", kalesjebøylen, en skive og så en hette mutter til slutt på innsiden. Dette ble veldig pent og ikke minst, fast.

Link to post

Hei.

Har du vurdert å kappe bøylene og sette inn en hengsel?

Da kan du ta dem av og ha dem i kabinen og bruke havnepresenningen uten å endre den.

Har ikke noe bilde her, men mener det finnes i en annen tråd.

Vi synes Det ble dumt å ha kalesjen som en targabøyle. Skygget for solen og blafret når vi kjørte.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

ja dette hørtes ikke dumt ut! eneste jeg må få tak i er noe jeg kan bruke som ''mellom stykke'' og hettemutter/rattmutter..

men rattmutter er ikke enkelt og få tak i..

 

kan du ikke bruke vingemutter? blir jo nesten noe tilsvarende..

 

http://www.maritim.no/smabeslag/bolter-skruer-nagler/muttere-og-skiver/vingemutter-6-mm-2-pk

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post

ja vurderte de henglsene for og pakke den helt bort! men synes ikke det gjør noe at den stør i Targa, tvert imot:)

før modifisert havnekalesjen nå slik at den kan stå på med hovedkalesjen i targa.

 

Vingemutter kan jeg definitivt bruke!! eneste grunnen til at jeg så på rattmutter, var helheten, det er det som er brukt ellers.. men takk for tipset:)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...