Jump to content

Overhaling eller bytte ut VP KAMD 42A, synspunkter?

primusmotor

Recommended Posts

50cae655-d336-ae96.jpg50cae655-d349-cbbd.jpgHei holder på med en kompis sin VP KAMD 42A, har er det tikking/ lett bankelyd når turtallet passerer 1000 omd.

Dette kom ved marsjerte på ca 3000 omd.

Han sier han hadde av toppen i fjor for planing etter at eksosmanifolden hadde fått tæring og vann i sylinderene....

Så er spørsmålet?

Som jeg forstår anbefales ikke disse toppene planet av Volvo.

Denne er planet 0'3 mm iflg. Eier.

Demonterte toppen i dag og fant da stempel nr 6 mye renere og våtere enn de andre.

Kjørte stempel 1 og 6 på topp og da var stempel 6 ca 1 mm lavere i sylinderen enn på sylinder 1.

Er råden skeiv? Kan veivlagrene skadet???

Hva anbefales og gjøre her? Bytte motor eller ta ut for overhaling??

Takk for svar folks;-)

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?uzdw4e

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Disse motorene kan enkelt overhales. Her ser du at stempelet #6 har truffet toppen. det er nok det han har hørt. Enten er det utslitt rådelager eller krysspinne lager. Eller så er det kast i veiva (mindre vanlig). Har det vært glykol i oljen så tærer den istykker lagermetall. Alle bærelager og rådelager må byttes. Det er ikke så dyrt. Råder og stempler må sjekkes. Kjedelig å oppdage slikt på denne årstiden men det må fikses.

Så vidt jeg vet får stempelkjølingen på 42 motoren olje fra før filteret. På mange tettet dysen(e) og stempel havarerte hvis man slurvet med oljeskift. Dysene kjølte undersiden av stempel og dermed også krysspinnelager.

(forbedret med kit eller 43 motor)

Kan se ut som krysspinnelageret har fått det her som dieseldahl antyder..... min teori også da.

Har du flaks så er det bare å skifte dette og du er i gang igjen :-)

KAMD 42A er jo som nevnt over den maskinen hvor Volvo glemte å filtrere oljen før de sende den til underspylingen av stemplene. Motor må ut og jeg vil tro at det er slakk i krysspinne som er problemet da rammelager faktisk får nyfiltrert olje (teori). Uansett - har du en 42 maskin - bygg den om med et "kit" først som sist da du sørger for at all olje blir filtrert før det sendes i omløpet på nytt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...