Ingar Startet 7.September.2005 Del på Facebook Startet 7.September.2005 En venn av meg har denne motoren i båten, gangtid 600t. I går stoppet den plutselig, og når han fikk startet igjen sto spruten ut av oljepeile-røret... Som ventet viser det seg at et stempel har havarert. Har skjønt gjennom div. innlegg at denne motoren er omdiskutert. Er det som har skjedd en "typisk" feil? Noen som kan antyde hva det koster å reparere en slik skade? Lagt til: Senere i tråden ble det postet informasjon om hvilke motorer som har oppgradert oljedistribusjonshus. Sitér dette innlegget Link to post
RIB Svart 7.September.2005 Del på Facebook Svart 7.September.2005 Uten å være ekspert på området, mener jeg at årsaken til de problemene som har inntruffet på endel KAD 42 motorer er at dysene for underspyling( kjøling ) av stemplene går tett. På Kad 43 ble det gort en mindre modifikasjon som medførte at oljen blir tilført spyledysene direkte etter at den har gått igjennom oljefilteret. Denne ombyggingen er en grei sak å også utføre på KAD 42. Da det ved oljeskift viser seg omtrent umulig å få suget opp all oljen fra punnpannen er det lett for at rester av avleiringer og partikler kan bli liggende igjen i oljen. Hva denne reparasjonen koster totalt er jeg usikker på men antar at delene fort kommer opp i 20-30 tusen. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.September.2005 Del på Facebook Svart 8.September.2005 Nå kjenner ikke jeg 42 motoren spesiellt godt, men har da lest litt om problemer med den.. I uniten er det mange av disse motorene og påfallende mange har hatt havari på 5. sylinder, det er ofte eksosventilen for forårsaker dette. Den brekker og raserer resten denne sylinderen med stempel og hele sulamitten. Dette har også skjedd på 41 P motoren blant annet... Hva som er galt med den 42 som du omtaler vet jeg ikke, men at det koster noen høvdinger å få skikk på den er nok sikkert... Non klipp fra uniten **** Busted Ex valve on #5 piston Any Idea what would cause a shattered ex valve, that is what happened to my 42 here recently. Motor is out, injectors will be gone through as well as the injector pump. Thanks **** That's what happened to mine some 5 years ago. Had kad42B drop #5 exhaust valve. Of course it crushed the piston, etc. Shop sent injector to Volvo and they said it was due to an overheat. The engine was never overheated, but they said maybe just that cylinder. We speculated that if that was indeed the case, it probably had something to do with oil reaching the piston via the oil spray nozzel. That happened at 500 hours. PS: Don't forget to check turbo for damage **** broken exhaust valve on #5 cylinder, tamd 41p, wiped out piston turbo head, etc,etc going for new engine. volvo was helpful, as was mechanic. however still not sure why this happened. no overheat, oil loss, water intrusion, all valve keepers were in place. second time this happened in less then 50 hrs. of use. same cylinder, same valve. i did not own the boat first time i only had it for short while before this happened. maybe poor workmanship on mechanics end i dont know, but 2 times is way to coincidental. just would like to know what caused it to happen Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Slagskibet Svart 8.September.2005 Del på Facebook Svart 8.September.2005 Trodde forre sylinder var problemet jeg ? Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 8.September.2005 Del på Facebook Svart 8.September.2005 Var på Båter i Sjøen messa idag og snakket nettopp med Ellingsen fra Holmen om dette problemet. Har selv kjøpt båt med 2 x KAD 32 som er en 4 syl utgave på de samme premissene som KAD 42 (6syl). Har visst ikke skjedd på KAD 32 og det ble bemerket at det var lengre blokk på 42 samt flere underspyldyser/kjøledyser. Dette kombinert med billig/feil olje kunne være årsåk til havari. Mulig avleiring i dysene. Motorene er nokså kresne på riktig olje. Til Ingar: Det er vel bare å begynne å skru for å se hvor stor skade det har blitt. Som før nevnt kan jo en brukket ventil gjøre vei i vellinga og karnøfle både blokk,stempel,råde og topp. Lykke til. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Nemo Svart 8.September.2005 Del på Facebook Svart 8.September.2005 Flere har hatt problem med denne motoren. De jeg kjenner og har hørt av andre har fått problem etter ganske få brukstimer. Det har kanskje vert andre årsaker, men resultatet har vert en skadet sylinder. I disse tilfeller har Volvo tatt reparasjone gratis. Vet ikke om det også gjelder ut- og innmontering av motoren. Så vidt jeg har forstått har det ikke vert helt enkelt å få Volvo til å dekke reparasjonene ved første reklamasjon. Ofte har lokal forhandler vert mer restiktiv enn Volvo sentralt. Tror jeg ville kontaktet Volvo før man går i gang med demontering. Vet ikke om dette kan dekkes under garanti, men fabrikanten strekker seg vanligvis langt når det gjelder feil som går igjen ved motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2005 Takk for svar! Nå har verkstedet (autorisert Volvo) plukket motoren ifra hverandre. Skaden skyldes at et stempel har skåret seg som følge av at olje-dysen var defekt. De anbefaler følgende: Bytte stempelringer på alle sylindere. Boring Bytte alle rammelager. Bytte alle oljedyser. Estimert pris kr 60k..... Noen enkel måte å modifisere den til KAD43 hadde de slik jeg skjønte det ikke hørt om. Synes det virker merkelig å anbefale å koste på motoren et slikt beløp uten at denne svakheten blir eliminert. (Med forbehold om at disse opplysningene har gått via båteieren..) Er det andre ting som skiller 42/43? Motoren det er snakk om har gått mesteparten av sitt 600 timers liv uten kompressor, denne ble demontert da den ikke gav noe nytte-effekt. (halvplaner). Sitér dette innlegget Link to post
LarsB Svart 8.September.2005 Del på Facebook Svart 8.September.2005 Lurer litt på om det volvo verkstedet er helt autorisert Volvo sine foringer kan ikke bores. De må, ved skade, byttes. Bestiller du nye sylinderforingssatser kommer disse komplett med nye typen stempel (43) stempelringer og oljedyser. Bytte rammelager ?? det må være pga slitasje, for disse er like på 42 og 43. Ellers er ombygningen som tidligere nevnt enkelt å greit at huset til oljekjøleren skiftes. Den nye gir olje til underspylingsdysene ETTER at oljen er filtrert Dette blir da stort sett det som er forskjell på 42 og 43 ! Ny type stempel ny type stempelkjølingsdyser og ny type oljekjøler ! "Estimert pris kr 60k....." Tja ... dyrt, men størstedelen her er nok desverre timepris ! Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 8.September.2005 Del på Facebook Svart 8.September.2005 Noen enkel måte å modifisere den til KAD43 hadde de slik jeg skjønte det ikke hørt om. <{POST_SNAPBACK}> Har sett flere båter med 42-motorer til salgs hvor det står i annonsen at motorene er overhalt og oppgradert til 43-motor. Hva det går ut på vet jeg ikke men det går jo an å ringe på en av annonsene og høre hva det går ut på. Det samme er tilfelle på 31A motoren hvor man ved en overhaling kan modifisere den til en 31B. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 8.September.2005 Del på Facebook Svart 8.September.2005 Men jeg har ennå ikke hørt om noen som har klart å oppgradere en VOLVO til å bli MOTOR For nye båtplassenmedlemmer (og til ergrelse for noen av de gamle) tar jeg sjansen på å gjenta at jeg har hatt en Volvo - og at det var ganske nøyaktig en for meget . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
REM Svart 8.September.2005 Del på Facebook Svart 8.September.2005 (redigert) De anbefaler følgende: Boring Boring?? Snodig. Så vidt meg bekjent er ikke overdim stempler til Volvo tilgjengelig. Det samme er tilfelle på 31A motoren hvor man ved en overhaling kan modifisere den til en 31B. <{POST_SNAPBACK}> Det stemmer Saga, men relativt dyrt da du må bytte stempler og foringer + dyser. Bare dysene til en 41 motor kommer på 11000 lapper hos Volvo i Norge. Handler du hos Volvo i Strømstad for du imidlertid de samme dysene for 6500,- Hvor mye du sparer på også å kjøpe stempler og foringer der vet jeg ikke, men jeg vil tro det er betydelig. Redigert 9.September.2005 av rem (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Ingar Svart 9.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2005 Takk igjen!! Skal bringe disse opplysningene videre og komme med tilbakemelding. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.September.2005 Del på Facebook Svart 9.September.2005 (redigert) Men jeg har ennå ikke hørt om noen som har klart å oppgradere en VOLVO til å bli MOTOR For nye båtplassenmedlemmer (og til ergrelse for noen av de gamle) tar jeg sjansen på å gjenta at jeg har hatt en Volvo - og at det var ganske nøyaktig en for meget . . . . <{POST_SNAPBACK}> Poseidon da - her bringer du jo ikke noe ny kunnskap Sett litt i persektiv så er VP en av de største aktørene på marine diesel motorer til fritidsbåter i verden -dvs. at det er fryktelig mange som har slike motorer i båtene sine. Atpåtil ser vi at stadig flere store båtpordusenter putter disse grønne "moringene" i bunnen av båtene sine. Enten så er du en av de få i verden som har innsett at resten av verden tar feil - eller så kanskje det er omvendt? Og dette innlegget ga jo ikke mer klarhet i KAD 42 - så ikke lag noen debatt om Volvo er bra eller dårlig. Til det er det andre ting som er viktigere å finne ut av. Redigert 9.September.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 9.September.2005 Del på Facebook Svart 9.September.2005 (redigert) Men jeg har ennå ikke hørt om noen som har klart å oppgradere en VOLVO til å bli MOTOR <{POST_SNAPBACK}> Nei, du er vel kanskje inne på noe der, Poseidon. Ifølge en jeg kjenner, så har Volvo aldri laget egne motorer heller. Det er visstnok gamle Hanomag motorer som er basis for en del av de. Men jeg vet ikke noe mere om det. (Hilsen en som har grønn moring i kjelleren selv. Foreløpig uten trøbbel.... ) Redigert 9.September.2005 av GeirFrode (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 9.September.2005 Del på Facebook Svart 9.September.2005 Poseidon da - her bringer du jo ikke noe ny kunnskap Hei Bitteliten, Nei, jeg kan være helt enig med deg der; det var egentlig 'gammelt nytt' Beklager at jeg ikke kunne dy meg . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
ivar Svart 9.September.2005 Del på Facebook Svart 9.September.2005 Kjedelige greier! Motoren er vel såpass gammel at man bare kan glemme å prøve seg med noe reklamasjonskrav overfor Volvo..? Etter min mening så burde Volvo her ha fått oppgradert alle 42-motorene til 43-spyling så snart de ble klar over at dette var et vanlig problem - men det ble vel billigere for dem å la det skure og gå, og så heller ta kostnaden på de motorene som røk innenfor vanlig reklamasjonstid... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Blue_Dragon Svart 9.September.2005 Del på Facebook Svart 9.September.2005 Ja hvorfor skulle de det. Når får jo VP pusheren solgt deler og arbeid for 60k. Er kjipe greier at det tilnærmet er monopol situasjon i båtmotormarkedet og at verkstedene utnytter dette. Hadde kostet langt mindre og fått samme arbeid utført på en bilmotor. Sitér dette innlegget Link to post
GM37 Svart 9.September.2005 Del på Facebook Svart 9.September.2005 Ser at de har renoverings satser med alt som trengs hos Drevia for ca. 30.000 NOK Klippet følgende fra www.drevia.se Renoveringssats till KAD42A/B, KAMD42A/B, TAMD42B (Waterjet) Innehåll - Sotningssats - Tilläggssats - Packningssats laddluftkylare - Vevlagersats standard - Anslutningssats till turbo - Ramlagersats standard - Ramlager axial standard - Cylinderfodersats standard Satspris 35.537:- SEK Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 9.September.2005 Del på Facebook Svart 9.September.2005 Hadde same problemet i sommer. Havari på ein 41p motor 1997 mod ca 700t. Sylinder nr 1 var "revet" På grunn av lang ventetid på verksted, gjorde eg jobben sjølv. Operasjonen var enklare en eg hadde forestilt meg, så etter vel ei uke var jobbe gjordt og motoren startet opp. Eg fekk god bistand frå det verkstedet som eg nytta, Solheim Diesel i Florø, Dei inspiserte skaden og anbefalte meg å berre skifte den sylinderen som var defekt og veivlager. Fekk dei og til å sjekke dyser og ventiler ++. Totalkostnad under 10 tusen. Vel 7 tusen i deler og ca 2.5 i verkstedarbeid. Så det å skift meir en nødvendig stiller eg meg tvilande til. Stempelringer og sylinder burde holde minst 10000 timer med normalt kjør. Det som eg synist var meir merkelig var at samme kven eg spurde om årsaka til havariet, fekk eg det samme svaret "sjit happend" Eg har i ettertid kjørt motoren ca 30-40t og alt ser ut til å vere ok. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.September.2005 Del på Facebook Svart 9.September.2005 Det som eg synist var meir merkelig var at samme kven eg spurde om årsaka til havariet, fekk eg det samme svaret "sjit happend" <{POST_SNAPBACK}> Det må man jo si er betryggende.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Slagskibet Svart 9.September.2005 Del på Facebook Svart 9.September.2005 At slike havarier skjer pga dårlig olje kan jo være. Men jeg kjenner til ett havari av en slik motor hvor forre sylinder skar seg etter få hundre timer og den motoren har garantert ikke gått på annen olje enn Volvos egen olje. Oljeskifts intervallene var fulgt også. VP forhandler forskutterte reparasjonen men jeg mener å huske at det var intens telefonering med VP importøren før de åpnet lommeboka og betalte kalaset. Sitér dette innlegget Link to post
Scand_550 Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 Har her fått med meg at KAD 42 har en svakhet med underspyling av stempel. Holder på som sikker mange andre her å fantaserer om større båt. På mine "drømmebåter" så går ofte KAMD 42 igjen. ER dette den samme motoren? Eller er det en videreutviklet motor på gammle KAD 42 ? Kan noen ellers si noe +- om KAMD 42 Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 KAD = drev og KAMD = aksling, slik jeg har forstått det. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 KAD = drev og KAMD = aksling, slik jeg har forstått det. <{POST_SNAPBACK}> Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Scand_550 Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 Uffda.... Samme motoren med andre ord.. Det var ikke betryggende. Skal man først ta den helt ut økonomisk for å kjøpe "bedre" båt for deretter å være redd for motorhavari.. Gjelder dette hele produksjons serien KAD/KAMD 42 eller bare noen produksjonsår ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.