primusmotor Startet 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2012 Hei holder på med en kompis sin VP KAMD 42A, har er det tikking/ lett bankelyd når turtallet passerer 1000 omd. Dette kom ved marsjerte på ca 3000 omd. Han sier han hadde av toppen i fjor for planing etter at eksosmanifolden hadde fått tæring og vann i sylinderene.... Så er spørsmålet? Som jeg forstår anbefales ikke disse toppene planet av Volvo. Denne er planet 0'3 mm iflg. Eier. Demonterte toppen i dag og fant da stempel nr 6 mye renere og våtere enn de andre. Kjørte stempel 1 og 6 på topp og da var stempel 6 ca 1 mm lavere i sylinderen enn på sylinder 1. Er råden skeiv? Kan veivlagrene skadet??? Hva anbefales og gjøre her? Bytte motor eller ta ut for overhaling?? Takk for svar folks;-) --- I am here: http://tapatalk.com/map.php?uzdw4e Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
primusmotor Svart 31.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Litt iPad skrivefeil her ja;-) --- I am here: http://tapatalk.com/map.php?5vmufh Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
DieselDahl Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Disse motorene kan enkelt overhales. Her ser du at stempelet #6 har truffet toppen. det er nok det han har hørt. Enten er det utslitt rådelager eller krysspinne lager. Eller så er det kast i veiva (mindre vanlig). Har det vært glykol i oljen så tærer den istykker lagermetall. Alle bærelager og rådelager må byttes. Det er ikke så dyrt. Råder og stempler må sjekkes. Kjedelig å oppdage slikt på denne årstiden men det må fikses. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Så vidt jeg vet får stempelkjølingen på 42 motoren olje fra før filteret. På mange tettet dysen(e) og stempel havarerte hvis man slurvet med oljeskift. Dysene kjølte undersiden av stempel og dermed også krysspinnelager. (forbedret med kit eller 43 motor) Kan se ut som krysspinnelageret har fått det her som dieseldahl antyder..... min teori også da. Har du flaks så er det bare å skifte dette og du er i gang igjen :-) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 KAMD 42A er jo som nevnt over den maskinen hvor Volvo glemte å filtrere oljen før de sende den til underspylingen av stemplene. Motor må ut og jeg vil tro at det er slakk i krysspinne som er problemet da rammelager faktisk får nyfiltrert olje (teori). Uansett - har du en 42 maskin - bygg den om med et "kit" først som sist da du sørger for at all olje blir filtrert før det sendes i omløpet på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Kan jo hende at motoren har denne mod'en allerede. Mener å ha lest et sted hvordan du kan se det utenpå motoren. Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 31.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Takk for mange svar, skal sjekke litt opp med delekostnader osv. --- I am here: http://tapatalk.com/map.php?1c3vuc Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Ingar Svart 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Så vidt jeg vet får stempelkjølingen på 42 motoren olje fra før filteret. På mange tettet dysen(e) og stempel havarerte hvis man slurvet med oljeskift. KAMD 42A er jo som nevnt over den maskinen hvor Volvo glemte å filtrere oljen før de sende den til underspylingen av stemplene. Her står det 'litt' om den saken: Havari KAD42 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.