Jump to content

Ved hvilke motorstørrelse anbefales det og benytte hyd.styring?


Fjordland

Recommended Posts

Driver og setter sammen ein båt til sommeren.

Skibsplast 15HT med en 2-takt Suzuki 90 på hekken.

 

Båten har et velfungerende teleflex styring nå, men vil tro båten har hatt en del mindre motor tidligere.

 

Bør eg konvertere til hydraulisk?

 

Vil det gå ut over sikkerheten med teleflex når det kommer til en viss motoreffekt?

Var tross alt teleflex på min forrige båt med 240 hk innendbords...

 

Eller er det kun komfort og mine tynne underarmer det vil gå utover?

Link to post
Share on other sites

Har også teleflex på min F115, no feedback typen. Den har fungert knirkefritt.

 

Skibsplast 15 var vel godkjent for 65hk, så den kan gjerne ha minste styringa. Den snekka har vel en diameter på rundt 13cm. Og den er nok i minste laget for 90hk. Neste modell opp er mye mer solid

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg er montert motor slik at den trekker litt til ene siden på enkelte trimvinkler, og da er hyd vesentlig mer behagelig å kjøre med. Dessuten at en kan være sikker på at motor ikke vrir seg når en har satt kursen er behagelig.

Jeg har det også slik at motor på enkelte trimvinkler er helt nøytral, og går fra å trekke litt ene veien til andre veien omtrent fra bølge til bølge, og med dødgangen jeg hadde på teleflex, så endret da båten kurs, og jeg måtte korrigere.

Med hyd styring er det mye færre steder det kan være slark, og slike problemer blir mindre.

 

Men oppfører motoren seg lett og balansert med teleflex, og ikke stikker av, så skal vel det gå bra, bare den er dimensjonertfor motoren...

 

TA

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...