eivindl Startet 1.Juni.2012 Del på Facebook Startet 1.Juni.2012 Hei. Har en danfoss bd35 i kjøleskapet i båten. Ved sjekk etter vinteren gikk 10A sikringen ved start av kjøleskap. Uten noe endring så holder nå sikringen men kompressor starter ikke. Har 14,3V inn på elektronikk boksen til kjøleskapet siden båten lader. Ser ett spenningsfall når kompressor prøver å starte men vet ikke hvor langt ned, ser bare 13 .. på meteret mitt. Går veldig fort tilbake til 14.3 Når en ser godt etter rister kompressor svakt en gang ved hvert nytt startforsøk. Vifta går fint hele tiden. Har forsøkt banke litt på kompressor og korstluttet pinne c og t (fjerne termostat vel?) Sitter med en danfoss elektronikkboks og alt er standard utstyr i Bavariabåten fra 2005. Ser en "meget skummel komponent"som er koplet for seg selv mellom elektronikk boks og kompressor. Vet ikke hva den heter men har den med å begrense oppstartstrøm å gjøre? Tre ledninger, regner med den kortslutter to av dem under visse forutsetninger? Kloke hoder? Sitér dette innlegget Link to post
eivindl Svart 2.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2012 Ingen som har noen meninger om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Juni.2012 Del på Facebook Svart 3.Juni.2012 Du er inne på den vanlige årsaken, at startstrømmen får spenningen til å dippe under minimumsverdien og skapet stopper. men vil hele tiden forsøke å starte igjen siden spenningen stiger når det slutter å trekke strøm. vanlig årsak er dårlig kontakt et sted på veien mellom batteri og skap. (husk minus'en også), evnt. for tynne kabler om det er en nyinstallasjon. Som du også er inne på kan dette være vanskelig å måle med et digitalt instrument. Forsøk å trekke solide, provisoriske, kabler rett fra batteri til koblingsterminalen på skapet og se om det starter da. Den blackboxen på kabelen har jeg ikke sett på de kjøleskap jeg har hatt å gjøre med. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 3.Juni.2012 Del på Facebook Svart 3.Juni.2012 Denne hjelper kanskje? http://members.iinet.net.au/~manins/motorhome/danfoss_instructions.pdf Sitér dette innlegget Link to post
eivindl Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2012 Takker så mye. Selv om skapet har gått 6 år slik det står prøver jeg først med mere direkte kabling. Feiler det spørs det om jeg kaster den xtra duppedingsen som ikke står beskrevet i manualen jeg fikk link til. Om jeg gav utrykk for at kompressor forsøker starte flere ganger er det feil. Kun ett strømbrudd for kompressor til å svakt riste på seg igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Juni.2012 Del på Facebook Svart 3.Juni.2012 Ok, sånn oppfører den seg iallfall ikke om batteriet begynner å bli utladet, da går den kontinuerlig av og på. Mulig det kan arte seg annerledes om problemet skyldes spenningsfall mellom batteri og kompressor. Ville iallfall sjekket dette. Den tegningen er for den nye typen med variabel hastighet, sannsynligvis har du ikke denne da disse skapene er dyre og neppe ville bli brukt som std. utstyr. Skulle du likevel ha den kan man koble til en LED som viser feilkoder. (Se tegningen) Kompressoren og fordamper etc er, som man vet fra vanlige 'hjemmeskap', svært driftsikkert, nærmest uendelig livslengde. Den vanlige feilkilden på 12V skap er derfor den 'boksen' som vanlige kjøleskap ikke har. Dette er en vekselretter, kompressoren går på vekselstrøm. Danfoss hadde en bytteordning for disse tidligere, vet ikke om den fremdeles gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 3.Juni.2012 Del på Facebook Svart 3.Juni.2012 Den vanlige feilkilden på 12V skap er derfor den 'boksen' som vanlige kjøleskap ikke har. Dette er en vekselretter, kompressoren går på vekselstrøm. Hvis det er slik at kompressoren er av den "vanlige typen" som får vekselstrøm vil jeg foreslå at problemet kan være startautomatikken. Det er en egen startkrets, som kobles vha. en bimetallbryter. Hvis denne ligger inne hele tiden, så vil startviklingen gjøre at det går altfor mye strøm under drift. Om det motsatte skjer; at startviklingen ikke kobles inn, så vil den vanligvis ikke starte. Det hender man kan lure den igang ved å gi den et rapp med en plasthammer. Jeg har en slik kompressor i garasjen for å ha litt trykkluft. Har koblet startviklingen på egen bryter. Jeg fant ikke noe skjema på nettet i farta, men det er der - helt sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
eivindl Svart 10.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Vel, da funker skapet som normalt etter at jeg tok sjansen på å bestille ny elektronikk boks fra Seatronic. Lite hjelp i importøren ihvertfall :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.