Jump to content

tom for bensin, fyllt, får ikke start, snekkemotor.


Proxor

Recommended Posts

Hei, idag stoppa motoren på snekka mi, heldigvis bare 3 meter fra båtplassen min, så kom ei mindre jolle og hjalp meg inn på plassen min.

ca 5 min før merka eg motoren begynte og gi gass og sakke av seg selv så opp og ned jekk det før den tilslutt stoppa.

Eg tenkte det var fuel filteret som var på tide og skiffte, tenkte ikke over at det var fordi eg va diesel tom da eg fullte ca 50 liter for 1mnd sia? men har vert utpå ca 10 turer sia den gang på ca 3 timer hver tur.

eg begynte og skiffte fuel filter for første gang, og hørte med han som hadde snekka før meg, fekk av det gamle og satt på nytt og det er jo ein sån gjenomsikti kopp som skal vere i bunn av filter, han som hadde snekka før meg sa at den skulle fylle seg selv dersom det var diesel på tanken, det va vikti at det ikke va lufft der da eg prøvde starte, men det fyllte seg ikke selv så da sjekka eg diesel tanken og den var tom, for og fullte på ei kanne og hadde nedpå men forsatt ville ikke koppen fylle seg? så eg tok av igjen filter og kopp og fyllte på manuelt rett nedi og satt på plass igjen uten og prøve og søle, men får forsatt ikke start, motoren fekk vel kansje lufft når dieselen jekk tom, er det noe spesielt man må gjøre da?

den vil vertfall ikke starte igjen og nå må eg sette batterie på lading fordi d var ikke mer futt igjen tilslutt.

er ein gammel british leyland 37hk motor.

Link to post

En diesel motor må luftest vis den går tom for drivstoff, Og letteste måten å gjøre dette på er å skru røret som går ifra insprøytningspumpa til dysene. Skrue noen tørn, Deretter begynn å shinn med startmotoren. Kan ta litt tid, men veldig lettvint å gjøre det slik. gjør dette helt til det renner diesel ut av dysene uten noe luftbobler i.. '

 

Er mange forskjellige metoder å gjøre dette på. Ofte står det instrukser hvordan man gjør dette i noen av de heftene du får med motoren..

Link to post

En dieselmotor liker ikke luft i drivstoffsystemet så det er viktig å få ut all luft fra systemet. Insprøytningspumpen (Dieselpumpe) pumper dieselen igjennom dyserør å videre til dysen. Dysen sprøyter dieselen inn i sylinderen hvor det blir komprimert og man får en eksplosjon. Dysene (4 stk - 1 for hver sylinder) står inn i motoren til høyre for toppdekselet (det blanke dekselet på toppen av motoroen). Det går 1 dyserør inn i hver dyse. Du må løsne mutteren på dyserøret, 1 for 1 og turne motoren ved hjelp av startmotoren til det kommer diesel ut uten luftbobler. Stram mutteren mens du turner motoren for å unngå å få mer luft i systemet, derfor er det lurt å kun løsne mutteren 2-3 turner. Når du har gjort dette på alle dysene skal motoren starte. Det kan være greit å ta av kompresjonen så du ikke tømmer batteriet på 1,2,3...

 

Dette er dysene:

30mvnzd.jpg

 

Lykke til! :thumbsup:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...