Jump to content

Kjøpshjelp i forhold til snekke - spesielt med tanke på motorvalg:


Atrox

Recommended Posts

Hei

Det klør i fingrene etter kjøp av ny bruktbåt, og finn tråles flere ganger om dagen. Konemor har funnet sine favoritter, og ser at disse oppfyller alle ønsker vi har i forhold til båtliv i mange år frem i tid. Det eneste er selvfølgelig at de båtene vi finner som er innenfor budsjett ofte har saltvannskjølte eller 25-35 år gamle motorer av ymse slag. Jeg er ikke grønn med motor, men er grønn med innenbords båtmotor og i særdeleshet diesel, ergo lurer jeg veldig på hvor stor sannsynligheten er for at en kjøper seg ett stort problem om en ender opp med en motor fra typisk tidlig åttitallet. Av båtene jeg har blinka meg ut på finn for tiden så har vi eks:

 

- Thornycroft

- BMC

- Status Marine

- Bukh (denne er vel standard saltvannskjølt vil jeg tro?)

- Perkins

- JGM (Leyland)

- Yanmar (44hk fra rundt 1984-1986)

 

Spesielt JGM`en kunne jeg tenkt meg å visst mer om da båten denne står i appellerer veldig.

 

Det er vel gjerne også slik at om eks. en JGM-motor stopper så er det begrenset med kunnskap/interesse hos verkstedene for å skru på disse? Ser typisk for meg scenario på at en er på tur, havari, slepes til nærmeste marina og blir liggende der en evighet i påvente av å skaffe kompetanse og deler.

 

Innspill og erfaringer mottas med takk! (gjerne også på hvilket motorer dere anser som kurrante og hvilke jeg definitivt burde holde meg langt vekk fra).

Link to post

Ville valgt yanmar blant disse. Men har dyre deler. Kompetanse for å reparere samtlige har nok en god mekaniker. Deler derimot kan være en utfordring for enkelte merker. Men er det en motor som er produsert i et større antall kan det meste skaffes. Bukh er nok kurant. Til perkins kan nok også det meste skaffes om det er en kjent grunnmotor (økonomideler), men enkelte modeller her kan nok være utfordrende. Ville sjekket nærmere for den aktuelle motoren før kjøp.

Link to post

Status marine er vel samme blokk som Volvo MD21, produsert av Indenor/peugeot. Og med et loslitt rykte pga lettmetalltopp m.m.

Har hørt fra flere kilder at en slik i velstelt stand og som blir kjørt moderat (som i en snekke) gjerne kan ha et langt og relativt sorgløst liv. Men kjører man med høyt turtall og stor belastning, da er man nærmest garantert problemer

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

 

- Bukh (denne er vel standard saltvannskjølt vil jeg tro?)

 

 

Neida, de har alltid hatt ferskvannskjølte utgaver også, men de var dyre så det er ikke like mange av dem. Mange er ombygd til ferskvannskjøling. Veldig gode motorer.

 

Men er den ombygd til ferskvannskjøling er det viktig at dette ble gjort riktig, med full rensing inni kjølekanalene, slik at ikke avleiringer fra den gamle saltvannskjølingen kan løsne og lage problemer i varmeveksleren senere. Er dette riktig gjort, er dette nærmest en uslitelig motor som er solid bygd med få ting som kan gå galt egentlig.

 

Hvis du finner en Bukh som er brukt jevnlig et par sesonger etter ombygging til ferkvannskjøling, er den verste faren over for at nevnte problemer skal oppstå.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...