Hebnes Startet 1.Juni.2012 Del på Facebook Startet 1.Juni.2012 Hei! Er ny på forumet og finner dette svært nyttig til mtt nye prosjekt: ein 28fots lokalbygd trebåt. Det er nok den båten eg trenger mest hjelp til i sommer. Men over til nåværende problem: Min fars båt sank i fjor og har nå kommet på sjøen igjen etter reperason i baugen. Sjøvatn gir ein del problemer i elektriske innstallasjoner og med min elektroutdannelse har eg fått i oppdrag å reparere det elektriske på motoren, sjøvatnet rakk til rett over motoren når den gikk på land og sank. For det første veit verken eg eller far min type motor, kun at dette er ein perkins, kanskje 80HK? Eg legger ved bilde. Den hadde ein styringsboks som gikk under, her virket det som det var ein slags ladedings, rele for starmotor og noen (sperre?)dioder. Eg legger ved bilde, fint viss noen kan hjelpe meg med å identisfisere komponentene? Eg har nå koplet vekk alle ledninger i denne boksen og koplet direkte mot ledningene fra kontrollpanel/motor. Etter sjøsetting og under flytting til annen havn virket oljetrykksmålere rett, mens far meinte temperaturmåler burde vist et høyere tall. Eg var ikkje med på turen, men han seier at halvveis på turen røyk hovedsikringen og instrumentene viste i "hytt og ver" Me rekna begge med at problemet låg i skjøten på ledninger som gjekk frå styreboksen og opp i kontrollpanel. Desse kontaktene blei kopla vekk og skjøtet direkte. Me skulle også teste lanternene og oppdaget då ein ledningen som låg inntil og kortsluttet. Denne gjekk på samme kurs som lanterner. Den blei isolert og sikring skiftet, då virket lanternene. me rekna med at det var derfor sikring røyk da denn låg halvveis mot ledende materialle. Men nå virker ikkje instrumentene igjen. ein trykkmåler viser fullt, ein bare litt opp, mens temperatur reagerer ikkje i det heile tatt. Har dei tatt kvelden? Trudde også at giverne virket på den måten at dei fekk minus og sleppte gjennom etter kvart som trykk eller temp økte. Har prøvd å legge minus inn på instrumentet, men det fungerer ikkje. Eg har kanskje feil ang. den minusen. Det eine instrumentet som viste fullt, visste minus når eg satte minus på. Det elektriske anlegget var med isolert minus før, men er nå minus på motor pga problemer med startmotoren. Eg lurer da på etter dette veldig lange innlegget: Tar eg feil med minusen? Finst der koplingskjema på det elektriske? Er givere vanntette? Blir det problemer med giverne nå når motoren er jordet? Får eg tak i nye givere som passer instrumentene? Hva er dei forskjellige givere/følere til? eg har funnet 5 Må styreboksen brukes? Har du svar på dette er det kjempegreier! har du god peiling på dette og har lyst til å hjelpe meg pr tlf er det lov også.. På forhånd takk for svar! Mvh Hebnes Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.