Omegaen Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Å studere alle de norske flaggreglene er vel helst for spesielt interesserte.. Står ikke øverst på min prioriteringsliste for øyeblikket ihvertfall.. Har mer enn nok av andre ting å ta meg til.. Så hvis jeg føler for å ha et annet flagg enn det norske på båten en dag, så gjør jeg nok det uten å være bekymret for hva andre synes, enten det er en blå duk, et oransje håndkle, en boksershorts, flagget til langtvekkistan eller noe annet.. Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post
Mouche Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Hvorfor ha flaggstang i det hele tatt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Brightbull Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Gammel tråd, men jeg lurer på det samme og ser mange forskjellige inlegg i dette emnet. Noen sier det er lov, noen sier det handler om skikk og andre sier det ikke er lov. Selv ble jeg fortalt av instruktør der jeg tok båtførerprøven at man skal føre flagget til landet båten er registrert i. Er det noen som har et godt svar, for jeg forstår meg ikke på alle de forskjellige innlegg her. Jeg er har en annen nasjonalitet. Vil jeg da få problemer for å føre flagget til landet jeg egentlig er fra, når båten er kjøpt, registrert og så videre i Norge? Takker for et klart svar :-) Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3 Link to post
REM Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Sjøveisreglene sier ingenting om dette, og slik sett kan du da flagge med hva du vil, når du vil, også ditt hjemlands flagg selvfølgelig. Flagger du derimot med fremmed flagg i vinnings hensikt, eller for å feks. skjule kriminell handling kan du bli rammet av straffeloven. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Krimart Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Vet ikke hvordan dette praktiseres i Norge men i Kroatia hvor man kan ha "skattefrie" båter så er det vanlig og ha båten registrert i USA selv om man som eier er fra norge, eller annet sted . Dette for netopp og unnslippe skatteplikten (MVA) innad i EU. Måtte bar svare på denne: Kroatia er ikke med i EU så der gjelder egne regler. Kjener ikke til hvordan reglene er akkurat nå men antar det er ingen forskjell med USA eler norsk registert m.h.t MVA eller skatt. Det er det heller ikke i EU. 18 mnd regelen gjelder også norske båter m.h.t. MVA. Jeg er har en annen nasjonalitet. Vil jeg da få problemer for å føre flagget til landet jeg egentlig er fra, når båten er kjøpt, registrert og så videre i Norge? Takker for et klart svar :-) Er båten registert i Norge bør du føre norsk flagg på hekken, men du kan føre din egen nasjonalitet under babord salingshorn på seilbåt eller tilsvarende på en motorbåt. Men det er ingen lov som regulerer dette, hvis du fører egen nasjons flagg på hekken du utsettes ikke for straffeforfølging p.g.a det. Men det er på den annen side straffbart å unndra seg norske lover om toll, HK avgift og moms, og det gjelder egne regler for utenlandske båter i Norske farvann. Se f.eks. her: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10005785 (også debattert her på forumet) Dvs. du kan jo i teorien oppleve at noen myndighetspersoner fatter interesse for din båt m.h.t. om du har oppfylt de overnevnte reglene og be om dokumentasjon om at båten egentlig er norsk og kjøpt og betalt med alle nødvendige inntekter til statskassen. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Sjøveisreglene sier ingenting om dette, og slik sett kan du da flagge med hva du vil, når du vil, også ditt hjemlands flagg selvfølgelig. Flagger du derimot med fremmed flagg i vinnings hensikt, eller for å feks. skjule kriminell handling kan du bli rammet av straffeloven. Så f.eks amerikanske myndigheter synes det er helt greit at hvem som helst seiler hvor som helst med det amerikanske flagget på hekken? Joda, ser at du viser til Sjøveisreglene, men er disse de enste som er relevante i saken? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Krimart Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Så f.eks amerikanske myndigheter synes det er helt greit at hvem som helst seiler hvor som helst med det amerikanske flagget på hekken? Hvis en norskregistert fritidsbåt seiler med amerikansk flagg i Norge er det vel neppe noe amerikanske myndigheter bryr seg om. Men hvis du blir oppbrakt av US Coast Guard i amerikasnk farvann har du vel problemer... Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 se dette innlegget i begynnelsen av denne tråden der straffelovens bestemmelser om flaggføring siteres. Senere i tråden er det fastslått at småbåter er å anse som skip (i denne sammenhengen). Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Akvanauten Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Mange innlegg her, men jeg tolker forsamlingen til å mene at reglene ikke gjelder norske fritidsbåter i Norge. Da følger det logisk at dette bør stoppe dem som mener at jeg skal ta mitt norske flagg opp og ned avhengig av solens stilling på himmelen. Jeg har ingen plikt til å føre mitt norske flagg på min norske båt i Norge, men gjør jeg det likevel så gjør jeg det for å vise at båten er i bruk, døgnet rundt. Jeg tar det dog ned når jeg forlater båten ved brygga (med unntak av de gangene jeg glemmer det). PS, honnør til trådstarter. Spørsmålet er relevant nok til å unngå ukvemsord. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
REM Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Jeg har ingen plikt til å føre mitt norske flagg på min norske båt i Norge, men gjør jeg det likevel så gjør jeg det for å vise at båten er i bruk, døgnet rundt. Jeg tar det dog ned når jeg forlater båten ved brygga (med unntak av de gangene jeg glemmer det). En svært så jordnær og pragmatisk holdning til flagg og flaggbruk på sjøen synes jeg. Sjøl følger jeg vel omlag de samme reglene. Hilsen REM som synes vi med fordel kan dempe bruken av, og sermoniene rundt nasjonale symboler Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Jawik Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Vil jeg da få problemer for å føre flagget til landet jeg egentlig er fra, når båten er kjøpt, registrert og så videre i Norge? Velkommen til BP Hvorfor gjøre det vanskelig for deg selv ved å føre et annet flagg enn det flagget båten din er registrert i - altså Norge - så lenge du ferdes innenfor norsk territorium. Norge har ingen registreringsplikt for lystbåter, men du har en plikt til å føre denne opp i din selvangivelse dersom du skatter til Norge og har en adresse som viser til at du er bosatt i Norge. Seiler du ut av norsk territorium er saken grei. Norsk registrert båt og derved norsk flagg på hekken. Mannskapets nasjonalitet har ingen betydning i dette tilfelle, da registreringen for båten følger flaggstaten og ikke mannskapet/eier. Vist du har fått med deg hva som skjer i Italia for tiden skjønner du fort betydningen av registrering vs. nasjonalflagg. Mange Italienske båter rømmer havnene (marinaene går nesten konkurs) p.g.a. skatteunndragelse, men de slipper ikke unna da problemet likevel fortsetter å oppstå i den havnen/nasjonen de søker tilflukt i. Skatteetatene i Norge er ikke noe unntak. Kun mangel på resurser begrenser en tilsvarende aksjon og før vi vet ordet av det er vi fanget i garnet. Jeg har ingen plikt til å føre mitt norske flagg på min norske båt i Norge, men gjør jeg det likevel så gjør jeg det for å vise at båten er i bruk, døgnet rundt. Jeg tar det dog ned når jeg forlater båten ved brygga (med unntak av de gangene jeg glemmer det). Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Brightbull Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 (redigert) Har bare vært en tanke for meg. Fører ikke flagg i det hele tatt for tiden da jeg ikke har flaggstang på Daycruiseren uansett. Båten er registrert, betalt for, forsikret og så videre i Norge, og siden jeg har en annen nasjonalitet var det noe jeg tenkte på som sagt. Er jo norske regitreringsplakater og VHF klistremerker fra Telenor på den og greier. :-) Redigert 12.August.2012 av Brightbull (see edit history) Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3 Link to post
Jawik Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Du har ditt på det tørre. Bruk båten slik du lyster og kos deg på sjøen uten flagg om du vil. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Seacrest Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Jeg har en rib i Kroatia, som er kroatisk registrert. Vi har derfor denne flaggføringen: Hva synes dere om dette? forhørte oss litt der nede, slik at vi ikke tråkket på noens "tær". Mvh Rune Kristiansen Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Hva synes dere om dette? Kan virke noe forvirrende da begge flagg er ført på hekken på tross av at Kroatias flagg henger på flaggstang. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Seacrest Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Var det vi fikk som svar når vi kjøpte flagget der nede, at det kroatiske måtte henge på stang, og det norske henges da ved siden av lavere. De spøkte forresten i båtbutikken at siden vi tok med oss det siste norske flagget, måtte de nå starte aircondition i butikken igjen, det var så godt å kjølig når det hang der Rune Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Ifjord var det en Nordmann som hentet seg en ny Cat, men han hadde registert den i det landet den skulle til, (syd i Afrika) Han brukte det norske flagget bak på hekken, og fikk besøk av Franske tollere, Han fikk et problem. Vi seilte før jeg fant ut hva straff han fikk, men Det norske flagget ble ikke satt oppigjen. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Jawik Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 (redigert) Det er akkurat dette jeg mener med at kan virke forvirrende. Nærmiljøet bryr seg ikke, men polis/tollere og andre myndighetspersoner kan ta dette på en annen måte med de konsekvenser dette vil medføre for eier av båten. Skal en på død og liv markere med norsk flagg så heng det ikke på hekken av båten. Registrering og flaggstat henger sammen med båten og ikke mannskapet. Alt annet vil stride med internasjonale regler. Redigert 12.August.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Akvanauten Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Neste gang seacrest kjøper flagg bør han kjøpe det i Norge. Flagget på bildet lignet veldig på det norske, men med feil blåfarge og feil dimmensjoner. Forøvrig synes jeg det var grei skuring. Dt offisielle flagget øverst, og det norske under som "pynt". Uttaskjærs har jeg ofte sett at folk fører båtens nasjonalflagg i hekken, gjesteflagg i den ene salingen og mannskapets nasjonsflagg i den andre salingen. Da har man både formaliteter i orden samtidig som man får vist at det er nordmenn på tur. Selv fører jeg gjesters nasjonsflagg i salingen om jeg har utenlandske gjester ombord. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Jawik Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 ...men med feil blåfarge og feil dimmensjoner. Blåfargen er nok riktig vist en ser bort fra sola som skinner og dimensjonen er nok også rett. Ellers er det å påpeke at seacrest har det norske flagget på babord side så da er om ikke annet noe rett utført i mangel på annen plassering (babord salingshorn). Hadde dette hengt på styrbord side ville en kunne oppfatte båten som Kroatisk og på besøk i Norge Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Vilma Benita Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Selv fører jeg gjesters nasjonsflagg i salingen om jeg har utenlandske gjester ombord. Og det demonstrerer virkelig style! Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.