bjornas Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 OK. Så lenge du holder deg unna internasjonalt farvann... Da får du fort behov for redningsskøyte og det som verre er. Lurer forresten på om vi er "nestennaboer". Ligger på H-brygga hos de kongelige - Er "Lummelaar". Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Stjerneglimt Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Du ser sikkert båten min hver gang du stikker ut i fjorden, jeg ligger ytterst på brygge 8 på andre siden.... Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
quantumduck Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Jeg så en båt i forrige uke med sånn kaptein Sabeltann-flagg For ikke å snakke om de som seiler rundt med dette http://flagspot.net/flags/se!bohuu.html eller http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flag_of_West_Sweden.svg ... ser vel noen utgaver av begge ila sommerferien, så de praktiseres absolutt. De burde få bunnproppen trukket ut uten bedøvelse om de forvirrer seg inn i gnorske farvann. Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Det som er klart definert er regler for bruk av handelsflagg. Derimot er loven om fritids- og småbåter vært siden 1. Januar 1999. Båter inntil 15 meter og flagging er ikke regulert her. Så lenge et norskregistrert skip er i norsk farvann er det frivillig å føre flagg. Det er egne flagg for feks statseideskip og annet for private. Ref olaf trysnes 2008 cappelen 2008. Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 (redigert) ...og jeg skal ha flagget til FC barcelona, Spania og Norge. Ingen som kan si noe på det. Men derimot så skal vel det Norske flagget (ikke vimpel) fires ned ved solnedgang eller senest klokka 21:00 Her er det mange som slurver ser jeg på fjorden, inkl. undertegnede. Redigert 4.Juni.2012 av Leon Latex (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Thorlyn Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 (redigert) Vet ikke hvordan dette praktiseres i Norge men i Kroatia hvor man kan ha "skattefrie" båter så er det vanlig og ha båten registrert i USA selv om man som eier er fra norge, eller annet sted . Dette for netopp og unnslippe skatteplikten (MVA) innad i EU. Har selv hatt USA reg båt i eu som ikke er EU skattet og går da under 18mnd regel om opphold. Det kan jo tilegges for de som har interesse at det kun er staten Delaware i USA som utsteder registrering på ikke USA borger. Man seiler da under USA flagg.. Redigert 4.Juni.2012 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
bjornas Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 @SelQueen: Ingen tvinger deg til å føre flagg. Men du får ikke lov til å føre et UTENLANDSK flagg på din NORSKE båt. Du har rett i at SFB-loven ikke løser spørsmålet. Men det betyr jo ikke at straffeloven ikke gjelder! Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
quantumduck Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 @quantumduck: Men det er jo det som er poenget jo! Norsk lov GJELDER som utgangspunkt på et norsk fartøy, men slik at skipet må følge reglene som gjelder for det jurisdiksjonsområdet det ferdes i. Dvs OGSÅ i chilensk og spesielt i internasjonalt farvann. I sistnevnte tilfelle er jo dette spesielt viktig. Det er IKKE slik at internasjonalt farvann er lovløst område, slik enkelte later til å tro,,, Betyr det at jeg kan seile med 0.8 i promille langs svenskekysten til sommern? Farvel mellanöl, hello pils! Men fra spøk til alvor, har virkelig chilenske myndigheter påtatt seg å håndheve norsk lov på norske fartøy i chilensk farvann? Internasjonalt farvann er selvfølgelig ikke lovløst område, og det er vel da heller internasjonal lov de håndhever? Det er vel ikke sånn at alle land må forholde seg til alle andre lands lover når de skal ut og håndheve i eget territorialfarvann? Høres veldig tungvint ut ... og relevant er det jo heller ikke, spørsmålet var hvordan dette forholder seg i Norge, og da spiller det liten rolle hva de driver med i Chile. Jeg tviler meget sterkt på at dette praktiseres på noen som helst måte i norsk farvann når det gjelder fritidsbåter. Ville kanskje ikke heist et utenlandsk flagg om jeg hadde med varer godt utover kvota inn over grensa, da blir kanskje tollerne gretne, og det er ingen fordel når fjolletolleriene de driver med uansett er skjønnsbasert og avhengig av dagsform. Forøvrig mye rart som ikke praktiseres av lover og regler¸ f.eks. regelen om tillatelse til lystseilas i norsk farvann (http://www.udiregelverk.no/default.aspx?path={8A47AB11-201B-4A87-B1F8-19AA1EEF4D50}) som såvidt UDI selv vet ikke har blitt utdelt til noen sist jeg spurte dem ... Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 ..Men derimot så skal vel det Norske flagget (ikke vimpel) fires ned ved solnedgang eller senest klokka 21:00 Her er det mange som slurver ser jeg på fjorden, inkl. undertegnede. Ja, forbannet slurv og svineri spør du meg. Godt da å tenke på de mange som står opp ved soloppgang og gjennomfører forskriftsmessig flaggheising. For hvordan skulle det ellers godt med oss? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mouche Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Tror den beste løsningen for mange her som hverken har respekt for kultur, tradisjon eller sågar norsk lov å ta denne forbanna flaggstangen og kappe den i passende biter og fyre opp i peisen med. Synd at så mange som i andre sammenhenger gir uttrykk for at vi tilhører en skipsfartsnasjon med tradisjoner og et flagg vi kan være stolte av så totalt innførere sine gene lover og regler - skuffende! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Chiefengineer Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Enig med sistnevnte! Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 (redigert) Betyr det at jeg kan seile med 0.8 i promille langs svenskekysten til sommern? Farvel mellanöl, hello pils! Men fra spøk til alvor, har virkelig chilenske myndigheter påtatt seg å håndheve norsk lov på norske fartøy i chilensk farvann? Internasjonalt farvann er selvfølgelig ikke lovløst område, og det er vel da heller internasjonal lov de håndhever? ' Nei, loven i teritorialfavannet følger det respektive landet, og ikke hvor skipet/båten er registert. Hadde det vert slik hadde det jo blitt en interessant diskusjon om en båt registrert i Nederland kom til Norge søkklastet med cannabis ;) Lovlig i Nederland, men ikke i Norge. I internasjonalt farvann gjelder loven til flaggstaten. Altså det landet skipet fører flagget til/er registrert i. Tror det var en serie av reportasjer i ViMenn der historiene til norske politietterforskere ble fortalt. Der var det snakk om et drap på en fillipiner på et norskregistert skip i internasjoalt farvann. Da reiste norske politimyndigheter til første havn etter drapet som var i India. Forøvrig; gidder du ikke heise det norske flagget, drit i å heis noe annet flagg ihvertfall... Redigert 5.Juni.2012 av Stiffler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 ditto! Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Arve A Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Vet ikke hvordan dette praktiseres i Norge men i Kroatia hvor man kan ha "skattefrie" båter så er det vanlig og ha båten registrert i USA selv om man som eier er fra norge, eller annet sted . Dette for netopp og unnslippe skatteplikten (MVA) innad i EU. Har selv hatt USA reg båt i eu som ikke er EU skattet og går da under 18mnd regel om opphold. Det kan jo tilegges for de som har interesse at det kun er staten Delaware i USA som utsteder registrering på ikke USA borger. Man seiler da under USA flagg.. Seiler du inn i Norge, og er bosatt her, med båt registrert i annet land får du trøbbel. Blir du stoppet ryker du på mva, hkavgift og bot. I værste fall inndragning av båten for salg på tollauksjon. Samme regler som for bil på dette. Tror Norge er en av få land med slike regler. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Seiler du inn i Norge, og er bosatt her, med båt registrert i annet land får du trøbbel. Blir du stoppet ryker du på mva, hkavgift og bot. I værste fall inndragning av båten for salg på tollauksjon. Samme regler som for bil på dette. Tror Norge er en av få land med slike regler. Ja dette er det viktig og tenke på som du sier.. seiler du inn i Norge som nordmann bosatt i norge så faller selvsagt alle avgifter etc.. hjelper ikke med utenlandsreg båt da nei. Men alle andre steder enn i enderledes landet så kan man seile fritt og kose seg med det. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Mariell Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Hva med alle EU båtene som eies av Nordmenn og ligger i Strømstad. Vet at de ikke kan krysse grernsa og det vet de veldig godt selv også. Men de fleste av disse fører Norsk flagg. OK? Jeg mener. Nei. Synder selv mot flagg reglene når jeg er syd for Smøgen. Da har jeg flagget oppe 24/7 Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Thorlyn Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Hva med alle EU båtene som eies av Nordmenn og ligger i Strømstad. Vet at de ikke kan krysse grernsa og det vet de veldig godt selv også. Men de fleste av disse fører Norsk flagg. OK? Jeg mener. Nei. Enig med deg der.. disse burde ha Svenskt flagg eller annet hvor båten er flagget.. Men det er det samme med de som kjøper båt i karibien etc.. som for eks Berserk.. de bruker jo også norskt flagg. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
REM Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Synder selv mot flagg reglene når jeg er syd for Smøgen. Da har jeg flagget oppe 24/7 Fy ,fy. Stygg sak Mariell, stygg sak Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sydvesten Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 (redigert) Hva med alle EU båtene som eies av Nordmenn og ligger i Strømstad. Vet at de ikke kan krysse grernsa og det vet de veldig godt selv også. Men de fleste av disse fører Norsk flagg. OK? Jeg mener. Nei. Det kan de nok også gjøre rent juridisk om båten er å anse som norsk i henhold til sjølovens §1... En kan også f.eks registrere båten i f.eks NOR og ha den hvor som helst i verden uten at ei krone er betalt i mva. og fremdeles seile under norsk flagg... en trenger ikke registrere den engang, så lenge den ikke er registrert i annet lands register og §1 i sjøloven er tilfredsstilt. Redigert 5.Juni.2012 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jawik Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Hva med alle EU båtene som eies av Nordmenn og ligger i Strømstad. Du nevner her EU båter. I så tilfelle må de jo være registrert i et EU land og samtidig føre flagstatens flagg. Er nok mye av isfjellet som ligger under vann mange steder. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Barbaria Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Artig diskusjon. Vi sjekket i Sverige og der sier Sjölagen: "2 § Fartyg, vars skrov har en största längd av minst tolv meter och en största bredd av minst fyra meter, betecknas skepp. Annat fartyg kallas båt." altså alle som har fartyg som er mer en 12x4 må har skipper eksamen. 1 § Ett fartyg skall anses som svenskt och vara berättigat att föra svensk flagg, om det till mer än hälften ägs av svenska medborgare eller svenska juridiska personer. Så det er eier av båten som styrer hvilket flagg som skal brukes. Båt har ingen lover for flaggføring, men regler og skikk finnes. I EU skal flagget henge oppe hele natten, selv om en del Svensker følger gammel skikk med flagget ned 21. Jeg har mest lyst til å flagge med Bohuslenflagge eller sildesalatent, og det ser ut som det er tillatt. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Omegaen Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Tok en testprøve i sted på båtførerprøven og fikk nettopp dette spørsmålet som det diskuteres så smått her. Leste i denne tråden tidligere og svarte derfor at det var regler for flaggføring i fritidsbåter. Men det rette svaret klippet ut fra fasiten var: "Det finnes ingen lovregler for flaggføring for fritidsbåter, bare sedvane" Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post
Salt Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Artig diskusjon. Vi sjekket i Sverige (klipp) Så det er eier av båten som styrer hvilket flagg som skal brukes. Båt har ingen lover for flaggføring, men regler og skikk finnes. I EU skal flagget henge oppe hele natten, selv om en del Svensker følger gammel skikk med flagget ned 21. Jeg har mest lyst til å flagge med Bohuslenflagge eller sildesalatent, og det ser ut som det er tillatt. I Sverige på svensk fartøy og etter svenske regler, kanskje. Men her er det snakk om hva som gjelder i Norge, hhv for norske fartøy Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Våtbåt Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Tok en testprøve i sted på båtførerprøven og fikk nettopp dette spørsmålet som det diskuteres så smått her. Leste i denne tråden tidligere og svarte derfor at det var regler for flaggføring i fritidsbåter. Men det rette svaret klippet ut fra fasiten var: "Det finnes ingen lovregler for flaggføring for fritidsbåter, bare sedvane" Dette lærte jeg også, ingen lover, kun vaner og skikk. Er det ingen advokater/jurister som kunne ha sjekket dette - morsomt å vite :) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Vel, en har ikke lov til å føre splittflagg på fritidsbåt om en ikke er berettiget til dette, selv om det ikke finnes flaggregler for fritidsbåter om flaggføring med Norge flagg, Dette er nedfelt i Norges lover. Dette er forbeholdt de som har rett til å bruke dette flagget... ei heller kan en føre annen stats flagg i Norge med mindre en har rett til dette ifølge annen nasjons lover. En har heller ikke lov til å føre tollflagget, med mindre en er berettiget til dette. Så de som tror det er fritt frem å bruke de forskjellige utgaver av Norges flagg er redd for at de tabber ut.. Så de fleste som er litt belest vet da dette... det finnes da lover utenom de som er for båtførerprøven på nett... men det handler om å være litt belest da.. hvilket ikke alle ser ut til å være, dessverre Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.