Jump to content

Budsjett til stor båt


Gabi

Recommended Posts

Jeg og kona kunne tenke oss en stor båt etterhvert, feks av typen Bavaria 38HT eller en annen i samme størrelse. Men vi er veldig usikre på hva slags penger vi må legge til grunn for et budsjett. Det blir en brukt båt uansett til mellom 1.5-2.0mill. Hva vil typisk årlige kostnader foruten lånet bli? Jeg regner med at det blir kostnader på blant annet:

-båtplassleie, kanskje kr 5000 i kommunal båthavn

-forsikring inkl kasko

-vedlikehold båt og motor og drev

-kostnader til drivstoff

-annet

 

Selvsagt er det vanskelig å si nøyaktig men vi er ute etter sannsynlige kostnader på bakgrunn av småturer og enkelte litt lengre turer på noen dagers omfang. Dieselkostnader varierer selvsagt med antall timer kjøring og marsjfart.

Link to post

Det kommer vel an på hva du vil/kan gjøre selv vedrørende service på motor og evt. drev og om du skal ha en eller to motorer. Men skal det meste settes bort blir det vel fort 10-12.000 pr. motor. Forsikringskostnader blir kanskje rundt 8-12.000. Båtplassen synes jeg var billig, men hvis du har tilgang til kommunal plass er det kanskje mulig, da har du vel også billig vinteropplagg.

Link to post

 

Det kan vel kanskje være andre kostnader også, som rep av dieselvarmer, kalesje, batteri og generator etc?

 

Vel, kjøper du en relattivt ny og godt vedlikeholzt båt trenger ikke disse kostnadene bli veldig store. Kjøper du derimot en eldre dårlig utstyrt båt, kanskje fordi du blir blendet av en tilsynelatende gunstig pris, kan kostnadene raskt bli svært høye. Egentlig bestemmer du mye sjøl. Noen nevner at du kan spare mye på å gjøre ting sjøl. Helt enig i dette, her er det mye å spare. En annen ting er havneleie. Vi har omlag 100 overnattinger hvert år. I gjennomsnitt betaler vi vel en 300,- eller deeromkring pr overnatting i gjestehavnene. Spiser vi ute betaler vi vel ca 500,- for middag og en øl for oss to. Skulle vi gjøre dette hver gang vil havneleie og restaurantregningene alene komme oss på 130000 i året. Reduserer du litt på dette ved å ta noen døgn i uthavn, og kanskje lage mat i båten har du fort spart inn alle dieselutgiftene, forsikringspremien og mere til. Dessuten er det myyye koseligere i uthavn, og når kona går både Brimi og Hellsund en høy gang på kjøkkenet er saken biff for vårt vedkommende

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Her kommer det mye an på hva du selv gjør.

En tomelfinger regel er at årlige kostnader er ca 10% av hva du gir for båten vist du ikke gjør noe selv.

 

Båt plass 10000

Vinter lagring inkl spyling 20000

Service motorer 15000

Forsikring 7-10000

Utstyr vår puss( vist du gjør den selv) 7000

Også kommer alle opgradereinger og ting som går i stykker.

 

Prisene er kansje litt høye med det er nok de prisene du bør regne med. Blir det billigere er det bare positivt.

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post

Den ti prosent grensen er det mange som refererer til. For meg, som gjør servicer og det meste selv, har det ikke vært nok i en bå fra midten av åtti tallet. Nødvendig reparasjon og vedlikehold har drevet årlig sum godt over det, med tilhørende arbeidsinnsats. Jeg antar dog at de neste årene vil ligge under dette, slik at tallet på ti prosent antagelig er dekkende for min båt over litt lengre tid. Men jeg ser at dyre motordeler nok må skiftes etter hvert, som om jeg kommer ned på ti prosent gjenstår å se.

Link to post

Takk for mange gode innspill. Er man villig til å bruke tid til å lære seg motor og reparere/serve disse selv er det tydeligvis det punktet som man kan spare mest penger på.

 

Så faste kostnader kan da bli omtrent:

Forsikring 10000

Båtplass 10000

Vinterlagring og spyling 15000

Service 2 motorer litt verksted og litt selv 20000

Vårpuss om våren inkl småting 10000

Totalt ca 65000.

 

Deretter løpende kostnader til diesel. Feks snitt 20l/t *11kr/l for 200timer i året blir ca 44000.

 

Så totalt ca 110.000 i året.

 

Så koatnader til lån i tillegg selvsagt. Og eventuelle uforutsette dyre reparasjoner som sikkert blir dyrere jo eldre motor og båt man har. Det blir vel som med en bil; nyere biler er sjansen mindre for dyre rep-er mens eldre biler må påregnes mer vedlikehold.

Link to post

Service på to motorer innebærer grovfilter, finfilter, oljefilter, impeller, girolje, motorolje så tror jeg at 20 000kr er litt mye. Tenker du drev er det vel belger og sinker i tillegg. Det viktige er å våre sikker på at man bruker rette produktene og det er en stor fordel å lære seg å skifte disse tingene selv, man vet aldri når man må til å skifte impeller eller dieselfilter og om det da må skje i en fart om du er på havet, har man det i fingrene.

Link to post

Vårklargjøring: Ca 50 000 for en tomotors større båt av nyere generasjon der man tar i betraktning full service på motorer, opptak/bunnsmøring, polering etc., om du gjør en del selv samt evt. kostnader som tilkommer for høstkonservering.

Forsikring: 15-20 000 kr for en båt til 1,5-2 mill skulle jeg anta. Drivstoffkostnader: Høyst individuelt. Kan enkelt bli den største posten i budsjettet. Lån og verditap har jeg ikke tatt noen hensyn til da dette er markedsavhengig og regnestykkene ovenfor er basert på de erfaringsverdiene jeg selv har i forbindelse med båter i denne prisklassen. Kostnadene går IKKE ned til null ved ny båt. De er derimot kanskje mange ganger høyere enn ved gammel båt.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post

Ser du er fra Tønsberg, en 38fots motorbåt den krever vel en 5x12meter båtplass og det får du neppe for 10000.- i året, doble summen så kanskje.

Kommunal båtplass i Tønsberg er selvsagt mulig , vi har stått på venteliste siden 1999 og venter på jolleplass, om 10år får vi kanskje det og om 40år rett før vi tipper kroppen oppi grava så har vi kommunal plass til en 20foter tenker jeg :smiley:

Link to post
  • 1 måned senere...

Jeg nevnte 10 prosent grensen. For meg er nok det uten renter.

 

På min 36 fots tomotorsbåt fra midten av åttitallet brukte jeg i snitt 22 liter i timen mellom de to forrige fyllingene. Fairline 36 med twin 255 hk. Har ikke kjørt spesielt pent da, men båten er nok ganske lettdrevet i forhold til mange andre av samme størrelse. 8.90 For diesel denne uken levert på brygga.

 

Av andre investeringer denne sesongen gikk omlag 15000 til omtrekk av salong. Dieselfylt for ca 12000 hittil. Et knekt eksosbend med flens 13500, men begge byttes og 27000 fikk bein å gå på nå på feriens første dag. Med forannevnte, båtplass og forsikring er vel over 85000 medgått allerede. Tror faktisk ikke 10 prosentgrensen holder dette året heller, det blir da fjerde året med overskridelser.

Link to post

Jeg tipper at sannheten er at en slik båt vil koste rundt 200/250.000 i året når man tar med renteutgifter og verditap i tillegg til alle løpende utgifter og nødvendige oppgraderinger/utskiftninger. Dette sett i et noe lengre perspektiv, eksempelvis fem år, for ser man kun på et år så kan jo et verditap bli langt større eller kanskje ikke noe i det hele tatt.

 

Glad jeg har valgt mere hytte og mindre båt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Det er tydeligvis enten beinhard prioritering i familien eller steinrike folk som har råd til båter over 27-30fot? Eller som en sa tidligere her i forumet: jeg har båt som hobby. Hadde jeg bare skulle på fjorden på de fine dagene og ikke skulle drevet med vedlikehold så ville jeg kjøpt meg en ny daycruiser. Og hobbyer kan jo forsvare endel pengeforbruk?

 

Ellers så tror jeg kanskje at endel folk velger å betale lite på huslånet for å kjøpe stor båt i en periode. Stor båt kan maks være 20år nedbetaling fra den var ny. Så kjøper man en båt som er 5 år til 1.5 mill kan nedbetaling årlig bli over 15 år, dvs 100.000 per år. Legger man til 150.000 i årlig vedlikehold blir det totalt 250.000 årlig, eller kr 20.000,- hver måned.

 

Høres ut som det beste er å spare seg opp til man blir 50-60år og hus er for det meste nedbetalt før man kan få råd...

 

 

Link to post

Skal innrømme at tanken på hytte eller leilighet i syden frister om dagen. Men nå er jeg nok litt preget av at det regner ute, og at jeg skal hente deler for 27000 før vi kommer oss videre i ferien.

 

Vi bruker båten mye. Og skulle vi brukt all den tiden på noe annet med en familie på fem ville det nok ikke vært helt gratis det heller. Jeg er enig i at dette er en (tidkrevende) hobby, og hobbyer folk mannfolk på vei mot eller passert 40 er vel sjelden gratis. Naboen handler sykler for 30-40000 i året, og onkelen min bruker sin kvote på modellfly og helikoptre. Ikle gratis det heller.

 

En uke med sol, så er det meste glemt

Link to post

En uke med sol, så er det meste glemt

Godt ord nordan family 27, godt ord.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Jeg har en mellomstor seilbåt på 37 fot, 2005 modell og har en mye mindre budsjett enn det som kommer frem tidligere i tråden:

 

Båtplass sommer: 2500 kroner (nabo som lar meg fortøye i bøye ved siden av hans naust)

Båtplass vinter: 4000 kroner (Seilforening)

Medlemskap seilforening: 450 kr

VHF lisens ca 450 kr

Lysavgift, lisenser og påmeldinger regatta 2000 kr

Kjøp av tilfeldige seilblad og litteratur 1000 kr

25 betalbare overnattinger i gjestehavner 2500 kr

Båt på slip 2 dager om våren i seilforening: 800 kr

Materiell til båtpuss om våren: 1500 kr

Motorservice deler og olje: 1500 kr (tar den selv)

Forsikring 8000 kr

Diesel ca 700 liter i året: (250 til 300 timer gange): 7000 kr

Reparasjoner: 7000 kr

Løpende oppgraderinger 7000 kr

 

Total driftsbudsjett ca 45000 - og da bruker vi båten masse inkludert sommertur til Skottland eller Danmark.

 

Finanskostnader kommer utenom. Kan man bake båten inn i huslån så er det ca 2.8 % på kjøpsummen etter skattefordel. Dvs en seilbåt på 700000 vil koste rundt 20000 i renter. For meg selv har jeg den regel at hvis jeg ikke kan bake inn bil, båt etc inn i huslånet med god margin har jeg heller ikke råd til den.

 

Totale kostnader blir da på rundt 65000/år pluss verditap som det er vanskelig å mene noe om.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...