Gabi Startet 2.Juni.2012 Del på Facebook Startet 2.Juni.2012 Jeg og kona kunne tenke oss en stor båt etterhvert, feks av typen Bavaria 38HT eller en annen i samme størrelse. Men vi er veldig usikre på hva slags penger vi må legge til grunn for et budsjett. Det blir en brukt båt uansett til mellom 1.5-2.0mill. Hva vil typisk årlige kostnader foruten lånet bli? Jeg regner med at det blir kostnader på blant annet: -båtplassleie, kanskje kr 5000 i kommunal båthavn -forsikring inkl kasko -vedlikehold båt og motor og drev -kostnader til drivstoff -annet Selvsagt er det vanskelig å si nøyaktig men vi er ute etter sannsynlige kostnader på bakgrunn av småturer og enkelte litt lengre turer på noen dagers omfang. Dieselkostnader varierer selvsagt med antall timer kjøring og marsjfart. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 2.Juni.2012 Del på Facebook Svart 2.Juni.2012 Det kommer vel an på hva du vil/kan gjøre selv vedrørende service på motor og evt. drev og om du skal ha en eller to motorer. Men skal det meste settes bort blir det vel fort 10-12.000 pr. motor. Forsikringskostnader blir kanskje rundt 8-12.000. Båtplassen synes jeg var billig, men hvis du har tilgang til kommunal plass er det kanskje mulig, da har du vel også billig vinteropplagg. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 2.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2012 Det blir vel 2motorer i denne båtstørrelsen. Det er antagelig mye å spare på å gjøre endel av servicen selv hvis man har tid og kunnskap. Det kan vel kanskje være andre kostnader også, som rep av dieselvarmer, kalesje, batteri og generator etc? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Juni.2012 Del på Facebook Svart 2.Juni.2012 (redigert) Plass til 5000 høre veldig billig ut. Drivstoff: om det er to D6er kan du regne ca 80 liter på marsjfart? D4 260 rundt 70 liter Redigert 2.Juni.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 2.Juni.2012 Del på Facebook Svart 2.Juni.2012 (redigert) Feilpost Redigert 2.Juni.2012 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 2.Juni.2012 Del på Facebook Svart 2.Juni.2012 (redigert) Det kan vel kanskje være andre kostnader også, som rep av dieselvarmer, kalesje, batteri og generator etc? Vel, kjøper du en relattivt ny og godt vedlikeholzt båt trenger ikke disse kostnadene bli veldig store. Kjøper du derimot en eldre dårlig utstyrt båt, kanskje fordi du blir blendet av en tilsynelatende gunstig pris, kan kostnadene raskt bli svært høye. Egentlig bestemmer du mye sjøl. Noen nevner at du kan spare mye på å gjøre ting sjøl. Helt enig i dette, her er det mye å spare. En annen ting er havneleie. Vi har omlag 100 overnattinger hvert år. I gjennomsnitt betaler vi vel en 300,- eller deeromkring pr overnatting i gjestehavnene. Spiser vi ute betaler vi vel ca 500,- for middag og en øl for oss to. Skulle vi gjøre dette hver gang vil havneleie og restaurantregningene alene komme oss på 130000 i året. Reduserer du litt på dette ved å ta noen døgn i uthavn, og kanskje lage mat i båten har du fort spart inn alle dieselutgiftene, forsikringspremien og mere til. Dessuten er det myyye koseligere i uthavn, og når kona går både Brimi og Hellsund en høy gang på kjøkkenet er saken biff for vårt vedkommende Redigert 2.Juni.2012 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Gabi Svart 2.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2012 Med innskudd på 33000 blir årsprisen litt over 3000kr pluss renter på lånet av de 33'. Forutsatt at man i det hele tatt får båtplass da... Antagelig må man leie i det private markedet en stund eller kjøpe privat til mellom 300.000-500.000 kr. Så forskjellene er store... Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 2.Juni.2012 Del på Facebook Svart 2.Juni.2012 Her kommer det mye an på hva du selv gjør. En tomelfinger regel er at årlige kostnader er ca 10% av hva du gir for båten vist du ikke gjør noe selv. Båt plass 10000 Vinter lagring inkl spyling 20000 Service motorer 15000 Forsikring 7-10000 Utstyr vår puss( vist du gjør den selv) 7000 Også kommer alle opgradereinger og ting som går i stykker. Prisene er kansje litt høye med det er nok de prisene du bør regne med. Blir det billigere er det bare positivt. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
nordan family 27 Svart 2.Juni.2012 Del på Facebook Svart 2.Juni.2012 Den ti prosent grensen er det mange som refererer til. For meg, som gjør servicer og det meste selv, har det ikke vært nok i en bå fra midten av åtti tallet. Nødvendig reparasjon og vedlikehold har drevet årlig sum godt over det, med tilhørende arbeidsinnsats. Jeg antar dog at de neste årene vil ligge under dette, slik at tallet på ti prosent antagelig er dekkende for min båt over litt lengre tid. Men jeg ser at dyre motordeler nok må skiftes etter hvert, som om jeg kommer ned på ti prosent gjenstår å se. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 2.Juni.2012 Del på Facebook Svart 2.Juni.2012 (redigert) Må sikkert være fordi du gjorde et så godt kjøp i utgangspunktet, nordan family 27 . Jeg ga 1,3 mill. for Rivieraen jeg hadde og var heldigvis langt under 10%, til tross for at jeg satt bort motorservice og hadde dyr privat båtplass (mellom 14 og 15K) og dyrt opplagg (10-15K) i relativt dyre Asker. Redigert 2.Juni.2012 av BårdK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 2.Juni.2012 Del på Facebook Svart 2.Juni.2012 Hvorfor ikke velge seilbåt? I den prisklassen kan du få en http://www.x-yachts.dk/ Min drømeprodusent! Helt ny, lite kostnader, mye bedre plass og tid....: ) Og, ingen begrensninger på hvor du vil dra! Sitér dette innlegget . Link to post
Bitteliten Svart 3.Juni.2012 Del på Facebook Svart 3.Juni.2012 10% er inklusive renter. Enten som renter på lån eller alternativkost Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 3.Juni.2012 Del på Facebook Svart 3.Juni.2012 Drivstoff og vedlikehold er 2 store variabler. Kjører man bånn jonny 300 timer i året eller tusler man 50 timer i 5 knop? Vedlikehold vil jeg røfflig anslå kan komme ned i 10- 15 000 hvis du gjør alt selv. Skal alt gjøres av andre eller du er litt uheldig kan du gange med 10. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2012 Takk for mange gode innspill. Er man villig til å bruke tid til å lære seg motor og reparere/serve disse selv er det tydeligvis det punktet som man kan spare mest penger på. Så faste kostnader kan da bli omtrent: Forsikring 10000 Båtplass 10000 Vinterlagring og spyling 15000 Service 2 motorer litt verksted og litt selv 20000 Vårpuss om våren inkl småting 10000 Totalt ca 65000. Deretter løpende kostnader til diesel. Feks snitt 20l/t *11kr/l for 200timer i året blir ca 44000. Så totalt ca 110.000 i året. Så koatnader til lån i tillegg selvsagt. Og eventuelle uforutsette dyre reparasjoner som sikkert blir dyrere jo eldre motor og båt man har. Det blir vel som med en bil; nyere biler er sjansen mindre for dyre rep-er mens eldre biler må påregnes mer vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 3.Juni.2012 Del på Facebook Svart 3.Juni.2012 Service på to motorer innebærer grovfilter, finfilter, oljefilter, impeller, girolje, motorolje så tror jeg at 20 000kr er litt mye. Tenker du drev er det vel belger og sinker i tillegg. Det viktige er å våre sikker på at man bruker rette produktene og det er en stor fordel å lære seg å skifte disse tingene selv, man vet aldri når man må til å skifte impeller eller dieselfilter og om det da må skje i en fart om du er på havet, har man det i fingrene. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 3.Juni.2012 Del på Facebook Svart 3.Juni.2012 (redigert) Vårklargjøring: Ca 50 000 for en tomotors større båt av nyere generasjon der man tar i betraktning full service på motorer, opptak/bunnsmøring, polering etc., om du gjør en del selv samt evt. kostnader som tilkommer for høstkonservering. Forsikring: 15-20 000 kr for en båt til 1,5-2 mill skulle jeg anta. Drivstoffkostnader: Høyst individuelt. Kan enkelt bli den største posten i budsjettet. Lån og verditap har jeg ikke tatt noen hensyn til da dette er markedsavhengig og regnestykkene ovenfor er basert på de erfaringsverdiene jeg selv har i forbindelse med båter i denne prisklassen. Kostnadene går IKKE ned til null ved ny båt. De er derimot kanskje mange ganger høyere enn ved gammel båt. Redigert 3.Juni.2012 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 3.Juni.2012 Del på Facebook Svart 3.Juni.2012 Ser du er fra Tønsberg, en 38fots motorbåt den krever vel en 5x12meter båtplass og det får du neppe for 10000.- i året, doble summen så kanskje. Kommunal båtplass i Tønsberg er selvsagt mulig , vi har stått på venteliste siden 1999 og venter på jolleplass, om 10år får vi kanskje det og om 40år rett før vi tipper kroppen oppi grava så har vi kommunal plass til en 20foter tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Jeg nevnte 10 prosent grensen. For meg er nok det uten renter. På min 36 fots tomotorsbåt fra midten av åttitallet brukte jeg i snitt 22 liter i timen mellom de to forrige fyllingene. Fairline 36 med twin 255 hk. Har ikke kjørt spesielt pent da, men båten er nok ganske lettdrevet i forhold til mange andre av samme størrelse. 8.90 For diesel denne uken levert på brygga. Av andre investeringer denne sesongen gikk omlag 15000 til omtrekk av salong. Dieselfylt for ca 12000 hittil. Et knekt eksosbend med flens 13500, men begge byttes og 27000 fikk bein å gå på nå på feriens første dag. Med forannevnte, båtplass og forsikring er vel over 85000 medgått allerede. Tror faktisk ikke 10 prosentgrensen holder dette året heller, det blir da fjerde året med overskridelser. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Jeg tipper at sannheten er at en slik båt vil koste rundt 200/250.000 i året når man tar med renteutgifter og verditap i tillegg til alle løpende utgifter og nødvendige oppgraderinger/utskiftninger. Dette sett i et noe lengre perspektiv, eksempelvis fem år, for ser man kun på et år så kan jo et verditap bli langt større eller kanskje ikke noe i det hele tatt. Glad jeg har valgt mere hytte og mindre båt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Gabi Svart 7.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Det er tydeligvis enten beinhard prioritering i familien eller steinrike folk som har råd til båter over 27-30fot? Eller som en sa tidligere her i forumet: jeg har båt som hobby. Hadde jeg bare skulle på fjorden på de fine dagene og ikke skulle drevet med vedlikehold så ville jeg kjøpt meg en ny daycruiser. Og hobbyer kan jo forsvare endel pengeforbruk? Ellers så tror jeg kanskje at endel folk velger å betale lite på huslånet for å kjøpe stor båt i en periode. Stor båt kan maks være 20år nedbetaling fra den var ny. Så kjøper man en båt som er 5 år til 1.5 mill kan nedbetaling årlig bli over 15 år, dvs 100.000 per år. Legger man til 150.000 i årlig vedlikehold blir det totalt 250.000 årlig, eller kr 20.000,- hver måned. Høres ut som det beste er å spare seg opp til man blir 50-60år og hus er for det meste nedbetalt før man kan få råd... Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 7.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Jeg kom på en mulighet... Kanskje jeg skulle snakke med eierne av Bavaria 38 og Windy 37 Grand Mistrale i båthavna om hva de kan spare i året på å makebytte med min 22 foter...? Det er lov å være litt misunnelig, eller...? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Skal innrømme at tanken på hytte eller leilighet i syden frister om dagen. Men nå er jeg nok litt preget av at det regner ute, og at jeg skal hente deler for 27000 før vi kommer oss videre i ferien. Vi bruker båten mye. Og skulle vi brukt all den tiden på noe annet med en familie på fem ville det nok ikke vært helt gratis det heller. Jeg er enig i at dette er en (tidkrevende) hobby, og hobbyer folk mannfolk på vei mot eller passert 40 er vel sjelden gratis. Naboen handler sykler for 30-40000 i året, og onkelen min bruker sin kvote på modellfly og helikoptre. Ikle gratis det heller. En uke med sol, så er det meste glemt Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 8.Juli.2012 Del på Facebook Svart 8.Juli.2012 En uke med sol, så er det meste glemt Godt ord nordan family 27, godt ord. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mouche Svart 8.Juli.2012 Del på Facebook Svart 8.Juli.2012 Man kan jamen meg trenge noe trøstens ord når realitetene er dette: http://www.dagbladet.no/2012/07/07/nyheter/veret/innenriks/sommerver/22455675/ Da er det godt å være i båt for hvem vil vel ha dette: http://www.yr.no/place/Greece/Crete/Chania/long.html Ha det kos! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fanafjord Svart 8.Juli.2012 Del på Facebook Svart 8.Juli.2012 Jeg har en mellomstor seilbåt på 37 fot, 2005 modell og har en mye mindre budsjett enn det som kommer frem tidligere i tråden: Båtplass sommer: 2500 kroner (nabo som lar meg fortøye i bøye ved siden av hans naust) Båtplass vinter: 4000 kroner (Seilforening) Medlemskap seilforening: 450 kr VHF lisens ca 450 kr Lysavgift, lisenser og påmeldinger regatta 2000 kr Kjøp av tilfeldige seilblad og litteratur 1000 kr 25 betalbare overnattinger i gjestehavner 2500 kr Båt på slip 2 dager om våren i seilforening: 800 kr Materiell til båtpuss om våren: 1500 kr Motorservice deler og olje: 1500 kr (tar den selv) Forsikring 8000 kr Diesel ca 700 liter i året: (250 til 300 timer gange): 7000 kr Reparasjoner: 7000 kr Løpende oppgraderinger 7000 kr Total driftsbudsjett ca 45000 - og da bruker vi båten masse inkludert sommertur til Skottland eller Danmark. Finanskostnader kommer utenom. Kan man bake båten inn i huslån så er det ca 2.8 % på kjøpsummen etter skattefordel. Dvs en seilbåt på 700000 vil koste rundt 20000 i renter. For meg selv har jeg den regel at hvis jeg ikke kan bake inn bil, båt etc inn i huslånet med god margin har jeg heller ikke råd til den. Totale kostnader blir da på rundt 65000/år pluss verditap som det er vanskelig å mene noe om. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.