Jump to content

Budsjett til stor båt

Gabi

Recommended Posts

Da er det godt å være i båt for hvem vil vel ha dette:

http://www.yr.no/pla...hania/long.html

Etter å ha tilbrakt 3 uker i Chania for et par år siden med det samme været hver dag (30 grader) er mitt valg veldig enkelt: Norsk sommer er heller å foretrekke. Utrolig "kjedelig" vær hvor alle dagene bare forsvinner i en grøt. Det blir rett og slett litt for "harry" å være opptatt av billig mat & brennevin hele tiden...

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

For slikt opplever man jo aldri blant båtfolk... :-)

Joda, helt klart..., men det er mer eller mindre det eneste fokus for nordmenn i syden. Spør du en sydenfarer om opplevelser kommer den samme historien om vin til 50.- kroner og middag for 2 for 150.- kroner. Ganske "shallow" for å si det mildt.

Redigert av Dahling (see edit history)

Etter å ha tilbrakt 3 uker i Chania for et par år siden med det samme været hver dag (30 grader) er mitt valg veldig enkelt: Norsk sommer er heller å foretrekke. Utrolig "kjedelig" vær hvor alle dagene bare forsvinner i en grøt. Det blir rett og slett litt for "harry" å være opptatt av billig mat & brennevin hele tiden...

Det er klart at hvis fantasien ike strekker lenger enn til å oppholde seg i Chania i samfulle tre uker og kun tenke på billig mat og brennevin så har man et problem. Om løsningen på det problemet er norsk sommer er jeg usikker på.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er klart at hvis fantasien ike strekker lenger enn til å oppholde seg i Chania i samfulle tre uker

Hadde leiebil og fartet øya rundt, men kanskje den kjedeligste ferien vi har hatt de siste 10 årene. Det blir litt vel "kommærsj".

Holder en kraftig knapp på norsk natur og norsk (U)vær. :cheers:

Fanafjord, i ditt regnestykke har du en billig båtplass og billig vinteropplag. Er du sikker på at dine årlige kostnader dekker avsetning til nødvendig fornyelse av seilgarderoben inklusive liner med passende intervaller? Fra min tid med seilbåt minnes jeg at det kom en gang blant, men helst ikke i min eiertid av båten... Men kjøper tok høyde for det prisen.

Nei, har ikke satt av noe til seiloppgradering. Ta det som verditap. Har så langt ikke hatt båt mer enn ca 2 år om gangen og har sålangt vært så heldig at jeg alltid fikk omtrent det jeg betalte. Men du ha rett man bør vel legge til en 8-10000 kr/år for seiloppgradering en gang iblant.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Det finnes mange regnestykker når det gjelder båt. Her et mitt regnestykke. To alternativer, verft gjør all klargjøring av båten inkl. polering og alternativ 2 jeg gjør det selv. I tillegg kommer rentekostnader, avskrivning og reparasjoner:

Verft Gjøre selv

Diesel (1000 Nm a 3 l/Nm a kr 11,66) 34980 34980

Opplag vinter 29000 3000

Vask, polering og stoffing 18130 1300

Komplettering av utstyr 2000   2000

Service m. materiell 2 x D4 20000 6000

Forsikring, bryggeavgift, VHF, SSR 11450 11450

Sum 115 560 58730

Det er mao ikke helt gratis å ha båt. Dett er en Nimbus 380 Carisma som vi har på vinterforvaring i Sverige.

Redigert av Toscana (see edit history)

En måte å gjøre de årlige utgiftene noe mindre er å leie ut båten en uke eller to. For en båt allah Bavaria 38 kan du sikkert få 15-20k pr uke.

Selv har jeg leid ut min snekke noen ganger på sommeren. Tar 5000 i uka og ved å leie den bort et par uker (som jeg uansett ikke skal bruke båten) har jeg i stor grad finansiert båtholdet. Anbefales :-)

KK

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...