Jump to content

VP TAM41, tåler gearet å stå under vann en kort periode?


Hpdam

Recommended Posts

Har hatt et uhell med båten denne uken som resulterte i en del vann i motorrom.

Har skiftet dynamo og starter etter anvisning fra kyndige men ingen har nevnt noe om gearbox. Jeg har en VP TAM41

Motor startet lette og sviver som bare det.

 

Gear box var også under vann og mitt spørsmål er som følger:

Tåler et gear å stå under vann en liten periode?

Har en slik gearbox en peilepinne hvor man kan sjekke nivå og kanskje se eventuelle spor etter sjøvann?

( jeg fant en plugg på toppen av gear men denne var uten peilepinne )

 

 

Link to post
Share on other sites

Er ms4(grønn) eller et hs (sølvfarget) gir du har? Er det en stor skru med vanlig spor i på toppen finner du/bør du finne peile pinnen under denne. Giret er vel tett uten lufting, men det kan lønne seg å skifte oljen for å være sikker og spraye den med en oljefilm for å hindre at den begynner å ruste. http://www.marinepartseurope.com/en/zoom.aspx?src=/PentaPictures1000/10533.jpg del nr 7. er den du ser etter.

Link to post
Share on other sites

To måter å finne ut av om du har vann i gearbox.

Hvis gearet har gått nylig, tapp ut litt olje. Er den grå, bytt.

Hvis gearet ikke har gått nylig, tapp ut litt fra bunnen av gearet, er det vann -> bytt.

 

Egentlig er det bare enklest og tryggest å bytte olje uansett. Det er fort gjort, og ikke koster det stort heller.

 

Tappe ut oljen gjør du med en oljesuger, en slik vakuumsak fra BT funker strålende. Koster 5-600 men er den beste investeringen jeg har gjort i det huset.

Fant en link også gitt:

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Sugepumpe-36190/

(Dæven, hukommelsen min var spot-on gitt!)

 

Ellers klarer du det også med en håndpumpe, men det blir fort MYE mer gris.

Link to post
Share on other sites

Gearbox er sølvfarget.

Som sagt skrudde jeg opp en plugg på toppen av gearet og ser da rett inn på selve gear, men det var ingen peilepinne eller for den saks skyld olje å se her.

Båten har vært på service så jeg regner med at gearkasse har fått det den skal av olje.

Lurer derfor på om jeg har har oversett en plugg med målepinne.

Skal bruke din tegning for å se om jeg kan finne pinnen som du henviser til ( 7 )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...