Jump to content

Erfaring med raymarine e7d

hei å hå

Recommended Posts

• 3 uker senere...

Hei. Jeg har selv en E97. Den er vel tilsvarende med tanke på funksjoner. Har den tilkoblet radar og ekkolodd. Jeg er kjempefornøyd med logikken i menyene, brukervennlighet. Fint lesbar i sterkt sollys. Hadde garmin tidligere, hvor denne oppleves mye kjappere og logisk.

Den har wifi slik at du kan vise et "slavebilde" på feks iPad og iPhone. En annen kuriositet er at hvis padda er tilkoblet musikkanlegget, kan du styre musikken fra plotteren..

• 4 uker senere...

Jeg har e7 og e7d på min båt og er veldig fornøyde med dem.

Menyene er enkle og intuitive (har enda ikke lest instruksjonsboka) og plotteren kan betjenes fullt ut enten med touch-skjermen eller med knapper.

Det har kommet nye apper til Android og iPhone som ikke bare slaver skjermen, men også kan fjernstyre plotteren

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Jeg har en intern svinger av typen Raymarine P79 Jeg har ikke brukt ekkoloddet så mye til aktiv fisking ennå, så har desverre ikke så mye erfaring med den biten ennå. Jeg har kun brukt autoinnstillingene for fiske, dorging og cruising og det ser ut som om e7d gjør en grei jobb med å stille seg inn automatisk. Fiskestimer (eller det jeg tror er fiskestimer, har ikke slengt kroken over bord for å sjekke ennå... :giggle: ) vises veldig bra selv med den innvendige svingeren. Skal skrive mer når jeg har fått testet ekkoloddet grundigere. Skal ta litt bilder i helga hvis jeg husker på det. :thumbsup:

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Er på jobb nu, men kan ta ett par bilder i morgen. Svingeren er i to deler. Selve svingeren og ett feste. Festet er ganske enkelt limt til skroget med Tec-7. Deretter er det fyllt frostveske i festet, og så er svingeren montert på festet. Det er viktig at festet monteres rett i forhold til skrogvinkelen der den skal stå, men det er ikke vanskelig og var godt forklart i monteringsanvisningen.

Det tok meg vel en ca 15-20 minutt med litt målinger, grubling og så liming. Bare husk å ikke montere svingeren i festet før limet sitter godt. Jeg var utålmodig og måtte lime på nytt...

Da har jeg vært en snartur i båten og tatt noen bilder:

Festet til svingeren er limt med tec-7 rett på skroget:

feste_svinger.jpg

feste_svinger_2.jpg

Svingeren montert:

svinger.jpg

svinger_2.jpg

Hovedmeny:

e7d.jpg

Ekkoloddet med forskjellige menyer:

Hurtigvalg: Disse (enkel, dobbel og så videre kan forhåndprogrameres med forskjellige innstillinger)

ekkolodd_meny_01.jpg

Meny:

ekkolodd_meny_02.jpg

ekkolodd_meny_03.jpg

ekkolodd_meny_04.jpg

Tre moduser for Autogain:

ekkolodd_meny_05.jpg

Instillinger for visninger:

ekkolodd_meny_06.jpg

ekkolodd_meny_07.jpg

Ekkoloddet har forskjellige instillinger for split-bilde.

For eksempel her er det venstre bildet 200khz med "vanlig" instilling på høyre side, og bunn-visning til venstre:

ekkolodd_splitt_bunn_og_normal.jpg

Her med 200khz til ventre og 50khz til høyre (beklager dårlig bilde):

ekkolodd_200_og_50hz.jpg

Det er flere forskjellige fargemoduser å velge mellom. (tok bare bilde av hvit bakgrunn):

ekkolodd_hvit.jpg

Når jeg cruiser så er det vanligvis disse tre visningene jeg bruker:

Motorinstrument og kart med to skalaer:

motor_og_dobbelt_kart.jpg

Motor, radar og dobbelt kart:

motor_radar_og_dobbelt_kart.jpg

Full pakke:

motor_ekkolodd_radar_og_kart.jpg

Glemte å nevne det, men hvis du ser den øverste linjen med "bokser" på plotterne så ser du at den venstre viser dybde, kurs og tid, mens den til høyre viser GPS-posisjon. Disse boksene kan du selv velge hva de skal vise. Fart, tankmåler og så videre. Veldig praktisk spør du meg! :thumbsup:

I tilleg så kan vær av visningene ha opp til to halvveis gjennomsiktige databokser nede i venstre hjørne.

Tenkte desverre ikke å ta bilde av det når jeg var i båten...

Kjempe flotte bilder,og veldig godt forklart med tanke på bilder av meny oppsette!!!

Håper du ikke mistet formye av frostevesken, med tanke på at du var veldig grei å tok av delene får å hvise meg!

Ja menyen på plotteren så jo veldig bra ut da.

Og nå er plotteren bestillt med p79 svinger!

Du fikk overbevist meg der gitt!

Så igjen,Takk skal du ha får at du gadd å ta alle de bildene!

Mvh:

Tore

Bare hyggelig å kunne hjelpe!

Håper du blir like fornøyd med utstyret som jeg er. :)

Frostveskegriset er fra monteringen, bare jeg som har vært litt sløv med å gjøre reint :sweat: så ingen fare. :)

• 3 måneder senere...

Både og faktisk. Når båten ligger i ro så foretrekker jeg å bruke touch. Spesiellt med den siste oppgraderingen av programvaren så funker touch utmerket. (oppdateringen gjorde ett par av knappene lettere å treffe)

I fart (spesiellt med litt bølger) så synes jeg at touch er vanskelig å bruke. Da fungerer hjulet, joysticken og knappene utmerket. Man har også litt bedre presisjon når man flytter markøren med joysticken enn med touch. Hvis jeg skal plassere ett waypoint, så pleier jeg å sette markøren ca der jeg vil ha den med touch for så å finjustere med joysticken.

For å bla i menyer og sånt så bruker jeg egentlig begge deler om hverandre. Hjulet er supert til å scrolle kjapt opp og ned i menyene og til å justere "slidere" (f.eks for regndemping til radaren), men jeg synes det er litt lettere å trykke på skjermen for å velge menyvalg.

Gratulerer med ny multifunksjonsskjerm! Håper du blir like fornøyd med den som jeg er med mine :thumbsup:

Ett lite tips som jeg holdt på å glemme av:

Raymarine er svært ivrig på å oppdatere programvaren på sine nye plottere. Bare i år er det kommet to eller tre store oppdateringer (den seneste i dag tror jeg). Disse er ikke bare for å fikse eventuelle buggs, men de gir ny/bedre funksjonalitet. Hvis siste versjon av programvaren ikke er installert, så anbefaler jeg å laste ned og innstallere så fort du kan. Det er utrolig enkelt og så og si 100% automatisk. Instruksjoner og nedlasting finner du her.

Jeg har pakket bort båten for vinteren så kommer ikke til å legge inn den nyeste oppdateringen før til våren.

Bare spør ivei om du lurer på noe :smiley:

• 6 måneder senere...

Heisan, har kjøpt meg en p48 giver.

Men når jeg har kjørt i plan en stund virker ikke ekkoloddet lenger?

Den står på høyre side av motoren, og jeg mener den står vannrett på skroget? montert av et firma.

Båten var på vannet når jeg kom tilbake.

Hva tror dere kan være galt?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...