Jump to content

Styring utenbordsmotor - hva trenger jeg?

ko-stens

Recommended Posts

Har en gammel 50 Evinrudemotor på en 15-foter og lurer på å fikse litt på styringen her.

Har vanlig teleflex-styring med gjennomføring til motoren. Enden på denne har jeg festet på en tapp som stikker frem. Det fungerer greit, men det blir noe bryting på "staget" når jeg vipper opp motoren.

Jeg har sett andre har en slags gjennomføring på selve motoren og at det er en slags anordning som går tilbake til denne tappen. Dette fører til at det ikke blir brytin på staget, da det kun går frem til motoren bare.

Om noen skjønner denne klønete fremstillingen, hva trenger jeg for å få dette til!

Får ikke tatt bilde da båten ligger på vannet, og jeg er hjemme...

Trenger jeg bare en slik? : http://webshop.nettbaat.no/produkter/motor-og-kontrollutstyr/-mekanisk-styring/-mont--utstyr/styrearm-for-omc--a74.html

Dette skjønte iallefall ikkje eg mye av. Om motoren din har styrerør er det bare å stikke teleflexen igjennom og skru fast mutteren og sette på en slik styrearm du linker til. Dette er den vanlige løsningen. Omtalte rør sitter øverst fremst på motorbraketten og er bare et rør med utvendige gjenger som mutteren på teleflexen skal skrues fast i

så nå er kabelen festet i en gjennomføring i akterspeilet?

Her skal kabelen sitte opplagret i en kule slik at den skal kunne ta opp bevegelser. Men kan jo være at dette hullet ikke er rett plassert ift motor for å kunne ta opp denne bevegelsen?

(Var faktisk nettopp inne på en tråd du hadde på kammeret ang denne båten - har du fått redusert kjølen samt hevet motor?)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei. Kabelen er festet i en gjennomføring ja, med en slik kule for å sørge for at den kan bevege seg. Den sitter nok litt høyt, men det ble bedre etter at jeg fikk hevet motoren drøyt fire cm. Likevel er det litt bend når jeg tilter opp motoren helt. Derfor tenkte jeg å få tak i en slikt styrearm. Må uansett bore opp nytt hull lenger ned for å få kabelen gjennom styrerøret på motoren.

Jeg MÅ ikke gjøre det, men en slipper i hvert fall å tenke på belastningen når jeg skal tilte opp motoren.

Og jo, jeg har også fått vekk kjølen. Denne planken voldet meg noe besvær i svingene da den ikke ville legge seg over. I tillegg la den seg over såpass mye når jeg kjørte rett fram at jeg måtte stå i midten! Dette er kraftig redusert nå, i tillegg til at den legger seg over i svingene.

En annen, liten fordel er at motoren går lettere, rett og slett. Den planer på lavere turtall og, men det kan jo også ha med å gjøre at jeg har byttet reedventiler (Boyesen). Den går også noen små knop fortere enn før.

I det hele tatt virker det som om båt og motor fungerer mer harmonisk. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...