marius Startet 3.Juni.2012 Del på Facebook Startet 3.Juni.2012 Jeg vet det har blitt diskutert her på dette forum tidligere, men jeg håper noen som har erfaring med å chippe denne motoren kanskje kunne fortelle litt om hvordan dette fungerer over tid. Det jeg først og fremst ønsker å vite er endringene i drivstofforbruk og lyd fra motor. Jeg bruker mine 250 hk med måte, går stort sett rolig med båten, men opplever den som en smule tørst og at den er noe hard i lyden. Hvilket tuningfirma har dere god erfaring med til denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 4.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Skrivefeil, den heter selvfølgelig Mercruiser D tronic 250. Ingen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Har to motorer lik din. Var i forbindelse med en defekt styreenhet på den ene motoren i kontakt med et firma som heter Norsk Motorkompani/Obd tuning. De virket svært seriøse og hadde god kjennskap til motortypen. De fikset forøvrig styringsenheten for en brøkdel av hva en ny/brukt ville kostet. Spurte dem også om tuning av motorene. De skulle ha 8000 for å chippe begge motorene. Da var det bare å sende begge styringsenhetene i posten sammen med opplysninger om drevtype, propeller, båttype osv. Denne typen motorer (2004 mod) var det ikke mer enn 30-40 hk å hente. For å få reduksjon i forbruk anbefalte de å bytte til større propeller. da kan man holde høyere fart på et lavere turtall i forhold til tidligere. Med samme propeller ville man kun få noe raskere akslerasjon og noe høyere toppfart pga høyere turtall, ca 4000 rpm. Har du en nyere type motor var det mer hk og dreiemoment å hente. Men der var det også viktig med hvilket drev man hadde, ikke alle typer drev tålte effektøkningen like bra. Ang forbruk bruker mine motorer 50-60 l/t på en marsjfart mellom 27-30 knop. Båten er en Laguna 1150 med en vekt på 5500-6000 kg. Vet ikke hvordan dette forbruket er sammenlignet med din motor? Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 (redigert) Eg har også snakket med OBD tuning, de skal ha 9000 + moms for å omprogramere begge styreenhetene til motorene(ECM). Mine motorer er fra 2005 og av den nye typen der ALT er likt på 250/270/300/320 HK utgavene-untatt programvaren i ECM. Mine 250 hestere er litt for svake , dvs at båten er for treg opp i plan-går med baugen høy i 15 sek før den kommer opp i fart/plan, men etterpå får eg opptil 36 knop og 3700-3750 RPM. Skal derfor oppgradere til 2x270 hk utgaven:-) Ser ikke vitsen i å øke mer, da hver enkelt hest skal ha mat :-) Morten A - syns ditt forbruk er noe høyt? Du skriver at du bruker 50-60 liter på 27-30 knop, hvilket turtall går du isåfall på? Eg bruker 45-50 liter i samme 27-29knop, 3000 RPM, og har en Nordic Oceancraft 38 som vel er ganske lik din båt, men min veier 6700 kg + ferielast.......har bravo 3x drev og rustfrie propeller, men eg vet ikke stigning&diameter på disse... Redigert 5.Juni.2012 av powerpuff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Ja forbruket er kanskje høyt? Har ikke noe reelt å sammenligne med men min gamle Fjord 27 brukte ca 25 l/t på marsfart ca 17-18 knop. Jeg har Bravo 1 drev med single propeller så der ligger kanskje noe av forklaringen? Turtallet ved marsjfart er ca 3450 og toppfart 35,5 knop ved 3800 rpm. Båten din er vel også smalere og dermed mer lettdreven? Min båt er 3,5m bred og Nordicen din er 3,2m? Nå skal det sies at jeg ennå ikke har drevet så mye med trimming av drev for å finne optimal marsj og økonomi, båten er fremdeles "ny" for meg. Ser du oppgir pris på 9000 + moms, mulig jeg fikk en god pris på 8000 inkl moms som jeg ikke skulle sagt nei til... Men tenkte at det ble for dyrt når nye propeller også måtte handles inn, men kanskje til neste år! Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 (redigert) Joda, forklaringen er nok hovedsakelig den at du har singel prop, og at du går på et mye høyere turtall enn meg. Prisforskjellen på ditt og mitt tilbud er verre å forklare, men det er kanskje forskjell på ECMène på motorene før 2005 og etter? Nordicen min skal såvidt eg vet være 3,30 bred.......... Redigert 5.Juni.2012 av powerpuff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 det er jo helt tragisk å ødelegge så fine motorer med å chippe dem håper du opplyser neste eier om det, om de ikke har gått i stykker før det blir noen ny eier da, det er helt feil att det er samme motor alle de du nevner der, forskjel på turbo,intercoler og kjøling vertfall. ikke bli overasket om du knekker drev og brenner hull i stempel på motor heller. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 5.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Takk for alle svar, men det må vel være noen som har gjort det og kan fortelle litt om erfaringene etter endel tid. Som jeg skrev innledningsvis er hverken akselerasjon ellet toppfart noe poeng for meg, men snarere lavere drivstofforbruk og støy som jeg har sett enkelte hevder at endrer seg i positiv retning. Motoren er knallhard i lyden, savner en myk motorlyd fra en sekser. Men det er kanskje like lurt å ikke gjøre noen endring i det hele tatt, ikke alltid smart å tulle med noe som virker. Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Hva mener du egentlig med hard lyd? Kan ikke si at jeg har reagert på lyden av motorene... Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 5.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Kan godt være at jeg er litt prippen, har kun hatt Yanmar tidligere. Sammenlignet med andre 6 sylindrede motorer synes jeg nok at Mercruiceren er hardere i lyden. Jeg mener å ha lest her på forumet at lyden ble lunere etter at disse motorene ble chippet, det er dette sammen med redusert forbruk som i tillfelle hadde vært motivet mitt hvis jeg skulle gjort noe slikt. Jeg er lite opptatt av voldsom fart, det har jeg nok av som det er. Ved vårpussen monterte jeg eksosbelg på Bravo 3 drevet og øket komforten mange hakk hva støy angår. Ellers må jeg si at det er imponerende at denne motoren overhode ikke soter ned hekk og gummibåt. Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 (redigert) det er jo helt tragisk å ødelegge så fine motorer med å chippe dem håper du opplyser neste eier om det, om de ikke har gått i stykker før det blir noen ny eier da, det er helt feil att det er samme motor alle de du nevner der, forskjel på turbo,intercoler og kjøling vertfall. ikke bli overasket om du knekker drev og brenner hull i stempel på motor heller. Det stemmer ikke, fra og med serienummer 88040601 og oppover er ALT likt, dette er bekreftet av Mercruiser - motorene fikk da også en ny modellkode : Model Code . . + DSD 3973717 Det ble lagt ut en egen servicebulletin ( finnes også på baatplassen om du søker det opp - samt på mercruiser/Brunswich sine hjemme sider)...... Når det gjelder drev er du inne på noe - men eg har Bravo3X drevene, som godt tåler 350 hesters dieselmotorene for den del. Om man har Bravo3 drev hadde eg vel ikke gjort det, de har NOK belastning med 250HP diselen .... Er forøvrig enig med deg at det er dumt å chippe motorer utover det fabrikanten selv gjør, det eg snakker om er å legge inn Mercruiser sin egen software for 270 HP, og ikke noen "boks" som manipulerer trykket på commonrail/turbo+ at de i beste fall øker tiden hver injektor er åpen. største forskjellen på 250 og 270 utgaven er at 250 hesteren har høyere forbruk og dreiemoment på 800-1400 RPM, mens 270 hesteren har høyere moment og forbruk fra 1400-3800 RPM. DVS at 270 hesters utgaven er bedre egnet for en dobbelinstallasjon/lett båt slik eg har, og at den vil gi 2-4 liters besparelse på forbruk når eg tusler rundt i 4-7 knop som vi ofte gjør på en solskinnsdag. Om man leser seg opp og snakker med leverandør på disse motorene, så forstår man også at man ikke kan tusle rundt på mindre enn 1500 rpm hele tiden, motorene er avhengige av å få "blåst ut av seg" , dvs at turtall må opp på 3000 eller mere jevnlig slik at ikke turbo og motor kokser ned........ Redigert 6.Juni.2012 av powerpuff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 På grunn av motortype og drev ser jeg faktisk ingen grunn til å ikke tune disse motorene til 270 hk så lenge orginalprogramvare benyttes. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
DieselDahl Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 (redigert) største forskjellen på 250 og 270 utgaven er at 250 hesteren har høyere forbruk og dreiemoment på 800-1400 RPM, mens 270 hesteren har høyere moment og forbruk fra 1400-3800 RPM. DVS at 270 hesters utgaven er bedre egnet for en dobbelinstallasjon/lett båt slik eg har, og at den vil gi 2-4 liters besparelse på forbruk når eg tusler rundt i 4-7 knop som vi ofte gjør på en solskinnsdag. Når du skriver at 270 hesteren har høyere forbruk, mener du da spesifikt forbruk? For å si det på en annen måte: ved et effektuttak på f.eks 100hk vil vel begge motorene bruke like mye? Det er bare det at du får litt lavere turtall på en sterkere motor fordi du propper med mere stigning. Evt om du bytter program til 270 og beholder propellersettene så vil jevn fart i f.eks. 28knop gi samme turtall og samme belastning (som ikke er maks) og da har du samme forbruk. Hvis du leser timesforbruk ut av en propelleffektkurve er jo kurvene for 250 og 270 hesters motorene forskjellig, de beskriver forskjellig belastning. Hvis du ser på spesifikt forbruk på gunstigste turtall på forskjellige motorer er det svært lite som skiller. Redigert 6.Juni.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 (redigert) Dieseldahl, er enig med deg, kunne forklart det bedre i min post, men det eg mener er at minste forbruk - dvs lav belastning/ikke akselerasjon altså, er mindre mellom 800-1400 RPM om man har 270hp versjonen, og LITT høyere fra 1400-3800. det skiller lite ja , max 4 liter på 2 motorer på 3500-3800RPM mer, og max 4 liter mindre ved ca 1000RPM på en dobbelinstallasjon.......og eg skal altså ikke proppe om, da ville regnestykket bli annerledes..... Redigert 6.Juni.2012 av powerpuff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Mai.2013 Del på Facebook Svart 3.Mai.2013 nå er vi spente.. hvor mange knekte drev og hull i stemplene ble det ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
powerpuff Svart 6.Mai.2013 Del på Facebook Svart 6.Mai.2013 (redigert) Ikke noe å være spent på, mange som har gjort dette, og mercruiser/brunswich bekrefter at det er OK å bytte hjerne(eller omprogrammere med orginalsoftware) for å øke effekten på mine 250 hestere til 270 eller 320 hester, om man øker til 320 anbefaler de i tilegg å montere drevkjøling på Bravo 3X drevene, noe jeg også har gjort for sikkerhets skyld. (OBS! kan bare gjøres på de svarte motorene fra 2005-2007- sjekk serienummeret- de tidligere versjonene kan bare økes med ca 30 HP) I tillegg er mine drev senket med 2,5" for å ikke ha så mye propellslip(sto orginalt så høyt plassert at nedre kavitasjonsplate var 55-60 mm over bunn på båten), som gav 17% slipp på propellene, disse er nå 10mm under bunn på båten og jeg får da mindre slipp på propellene(skal typisk være ca 12% med riktig plassering med denne typen skrog og dobbelinstallasjon med rustfrie 24" Bravo propeller), og dermed mindre vibrasjoner( for høy montasje gjør at propellene suger luft) . Vibrasjon pga for høy plassering er en kjent "drevkiller"....de samme vibrasjonene får man da også ved krappe svinger i høy fart/stort gasspådrag, og under aksellerasjon med "full" gass fra lav fart, som de fleste har fått med seg at man ikke skal gjøre%5Burl= Spacere for å senke drevene leveres av Mercruiser og en mengde andre aftermarket firmaer, men koster typisk 10-15000 avhengig av størrelse (fås i 1/2" intervaller fra 1/2" til 4") + montering....... Jeg gjentar sågjerne ennå en gang at Chiptuning(dvs Powerbokser og annet uorginalt utstyr for å "lure" opp effekten på motorene er en risikosport), men med orginalprogramvare er det ingen risiko........... Redigert 6.Mai.2013 av powerpuff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Mai.2013 Del på Facebook Svart 6.Mai.2013 (redigert) Nei hadde ikke regna med så mange hull i stempler da Fikk opplyst at min gamle -98 modell 250 hk kan programmeres til ca 290 hk som holder i lange baner til toppfart godt over den magiske 30 knopsgrensa.. De nyere modellene har bl.a. større turbo. Orker ikke forske på hvilke deler som evt. må byttes for å få enda mere hk. Det koster uansett mere enn det smaker. Men propellslip på Bravo 3 ? Har du 3+3 blads propeller, og hadde du evt. ikke vurdert å prøve 4+3 blads ? Redigert 6.Mai.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
powerpuff Svart 6.Mai.2013 Del på Facebook Svart 6.Mai.2013 (redigert) Har 3+3 blads propeller ja, vurderte å bytte til 4+3 som da skal være litt bedre, og gi 1 knop ekstra Men dette koster også båtpenger, og ville nok ikke løst problemet med at drevene sto så høyt, selv om propell slipp antagelig ville gått ned noe. Når dreva står så høyt opplever man(jeg) at båten blir treg opp i plan (dvs at propellene spinner i vannet under akselerasjon) , og at båtens sving/manøveregenskaper blir dårlige. Mulig at jeg må bytte propeller til 4+3 og kanskje 1" opp i pitch senere, men om turtallet ved fullt pådrag er riktig nå, så sparer jeg de pengene til drivstoff til båt og mannskap PS!Etter mye beregninger på båtvekt/skrogtype og utveksling og propellstørrelse, så endte jeg opp med 2x320HP på mine motorer......Spennende å få den på vannet nå, er offshore så det må vente 14 dagers tid :-( Redigert 6.Mai.2013 av powerpuff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lykke R Svart 7.Mai.2013 Del på Facebook Svart 7.Mai.2013 På min forrige båt med CMD 4,2 - 320 hk / Bravo III (2006) omprogrammerte jeg i håp om å få 30-40 hk mer (som forespeilet). Eneste merkbare resultat var noe mer svart røyk, intet å merke på aks eller toppfart. Forsøkte å bytte til 2" mer stigning på propeller, ble for tungt. Så dette eventyret kostet meg 8K (tuning) + 15K (propeller) til ingen nytte, men en erfaring rikere ... Har forøvrig tunet alle biler m turbomotor jeg har eid (5 stk) med bra resultat ... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Mai.2013 Del på Facebook Svart 7.Mai.2013 Men 320 hk versjonen var jo max. original effekt, så utover det blir det jo tuningfirmaets egen programmering som gjøres. Hvilket firma gjorde den jobben da om man tør spørre? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
powerpuff Svart 7.Mai.2013 Del på Facebook Svart 7.Mai.2013 På min forrige båt med CMD 4,2 - 320 hk / Bravo III (2006) omprogrammerte jeg i håp om å få 30-40 hk mer (som forespeilet). Eneste merkbare resultat var noe mer svart røyk, intet å merke på aks eller toppfart. Forsøkte å bytte til 2" mer stigning på propeller, ble for tungt. Så dette eventyret kostet meg 8K (tuning) + 15K (propeller) til ingen nytte, men en erfaring rikere ... Har forøvrig tunet alle biler m turbomotor jeg har eid (5 stk) med bra resultat ... Lurer da på hvilket firma som omprogrammerte ? 320 HP er jo max orginal effekt på disse motorene, så alt ut over dette vil være vanskelig, da vil turbo og dyser osv antagelig bli for små. 350 HP versjonen av disse motorene har en annen turbo og andre injectorer.... Det var forresten OBD tuning som oppgraderte min programvare, dvs at jeg demonterte hjernene på begge motrene og sendte disse inn til dem. Har et meget godt inntrykk av dette firmaet, de ville ikke oppgradere før de hadde alle opplysninger om min båt/motorer/drev og hvilket turtall/fart jeg hadde med dagens propeller. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 7.Mai.2013 Del på Facebook Svart 7.Mai.2013 (redigert) Jeg omprogramerte mine 2 x 250 for 4-5 år siden og har iallefall gått 500 timer med dem uten problemer. Ingen sort røyk av betydning. Omprogramering skulle gi 15% og dette var godt merkbart ;-) Redigert 7.Mai.2013 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 7.Mai.2013 Del på Facebook Svart 7.Mai.2013 Jeg omprogramerte mine 2 x 250 for 4-5 år siden og har iallefall gått 500 timer med dem uten problemer. Ingen sort røyk av betydning. Omprogramering skulle gi 15% og dette var godt merkbart ;-) Dine motorer var eldre enn 2005 modeller da regner jeg med? Hvem gjorde jobben? Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 7.Mai.2013 Del på Facebook Svart 7.Mai.2013 Dine motorer var eldre enn 2005 modeller da regner jeg med? Hvem gjorde jobben? Ja, den ene motoren, som er fra båten var ny, er 2000mod - den andre er skiftet og er 2005 (reklamasjon) Det var også to forskjellige filer som ble benyttet. Hvem som utførte jobben husker jeg ikke navnet på i farten :-/ Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Mai.2013 Del på Facebook Svart 7.Mai.2013 klarte de å unngå at den nyeste motoren fikk mere hk enn den gamle da ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.