Jump to content

Noen som har erfaringer med Can Gel kokeapparat?

Frivakt

Recommended Posts

Har et Wallas Safeflame 100x som ryker og oser så vi må rømme båten. Ser defor etter en god erstatning.

I den forrige båten hadde jeg et Origo 3000. Det var vi veldig fornøy med, bortsett fra at det ble mye sot på grytene. Har bysse i AC, så jeg vil gjerne ha noe som ikke soter og ryker.

I følge reklamen skal Can-apparatet ikke sote. Men reklame er reklame. Derfor interessant å høre om noen har brukt det i praksis.

Fant en reklamevideo fra produsenten på Youtube:

Men igjen - dette er reklame...

Vi ble stort sett kvitt sotet på vår Origo når vi gikk over til Fin fyr istedet for rødsprit, men det tar tid. Hva er erfaringen med Safeflamen, da? Er den også treg? Gass er optimalt, men kostbart å installere...og det er jo en viss risiko med det.

Reklamen er lovende, men det hadde vært kjekt å høre fra noen som har tatt det i bruk. :-)

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Det var dette med "virker som det skal". Etter å ha lest om Safeflame her på forumet, får jeg inntrykk av at dette er et apparat for entusiaster. Det er veker og glødetråder, riktig fall på returslangen, nok strøm ved oppstart og alt annet mulig annet som må være 100% for at apparatet skal fungerer.

Men, det er mulig jeg har fått feil inntrykk.

Index har et godt poeng. Jeg har selv Safeflame av denne gamle typen. Apparatet virker og virker. Det har egentlig bare en feil: Det går litt sakte, men har vi ikke god tid når vi er på tur da?

Men ja, jeg må innrømme at jeg vurdert om jeg skulle gått over til gass. Det går ihverfall fort. Men så er det dette med monteringa da.....

Har gleden av å fått meg Wallas Safeflame 1000 med seilbåten. Til morgenen i dag kokte jeg meg kaffivann og vaskevann og det tok ikke lange stunden igrunn. -10- 15 minutter fra oppstart. I begynnelsen opplevde jeg at det kunne bli litt eksos i salongen. Men så leste jeg litt om dette med kontinuerlig fall på returslangen, og problemet var løst etter tilpassning av slangen. Er også så heldig at det fulgte med et stk ubrukt varmelokk i orginalforpakning fra 1990. Det er nå montert. Utmerket måte å utnytte restvarmen etter koking av vann/matlaging og gir større benkeplass i byssa. Riktignok ikke optimal spredning av varmluften, men bedre enn ingen ting.

Det som er fint med Safeflame er at den henter luft fra omgivelsene til forbrenning og kjører denne ut som eksos over bord. En får da en sirkulasjon av luft og ingen dårlig luft inne. I motsetning til gass hvor en kan oppleve fuktig luft. såvidt jeg forstår. Det samme med alle typer spritbrennere.

Strømforbruk oppgis til 5a ved oppstart og 0,1a ved drift. Parafinbruken er oppgitt til 0,1 til 0,16 l/t. En 4 liter dunk varer med andre ord leeenge.

Jeg har bare tatt den i bruk uten å ta noen service og rengjøring. Hvilket liv den har hatt før jeg overtok den, vet jeg ikke. Men den er nok ikke brukt mye de siste årene, slik som båten ellers. Har kjørt den hardt og oppstart og avslutter på full varme. Men jeg går vel på en smell etterhvert og må demontere for å bytte servicekit. :) Det er kjekt med skikkelige kokeplater VS Origo sin relativt konsentrerte flamme, tross flammespreder.

Redigert av Eureka (see edit history)

Men, det er mulig jeg har fått feil inntrykk.

Det tror jeg. Jeg har hatt ett problem med min Safeflame på de seks årene jeg har hatt den, da var det bryteren som var utslitt etter 30 års bruk. Utover det så virker den helt uproblematisk, jeg bare skrur på bryteren så tenner den. Like enkelt som komfyren hjemme, og helt luktfritt!

Hvordan håndterer dere (Index og Finnmarken) strømforbruket? Har dere en lur løsning ved oppstart av kostebinderiet?

Strømforbruket? Den bruker vel en 4-5A de første par minuttene, og deretter rundt 0,2A under drift. Knapt målbart med andre ord, du kan ha den tilkoplet startbatteriet og bruke den i en uke eller flere uten noe som helst problem!

Lur løsning ved oppstart? Slå på bryteren, sett maten på komfyren! Stort enklere kan det ikke gjøres...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Enig med gib der. Bla dette at båten gjerne må startes opp når Safeflamen skal tennes, er jo ikke helt optimalt, spør du meg. Det hører jeg iallefall mange som sier da den trekker så mye strøm ved oppfyring. Det er jo kanskje løsbart; ikke vet jeg.

5A er da ikke mye ved oppstart? Et kjøleskap trekker fort til med 10A i det det slår inn. Men bruker en strømkabler av hyssingdimmensjon eller mishandler batteriet slik at spenningen er under 12V, kan en ikke forvente at (store) strømforbrukere vil virke. Når det gjelder veke og glødetråd, måtte jeg nok skifte de noen ganger i de 15 årene jeg hadde mitt Wallas 100x Ceramic før jeg solgte det for et par år siden og byttet til Wallas 95D som går på diesel uten glødetråd og veke men med glødestift. På dette apparatet er det heller ikke returslange, og tilførselen henter jeg rett fra båtens egen dieseltank.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

I min båt satt det en safeflame 1000. Tipper den er fra 80 tallet en gang. Forrige eier mente den trengte en overhaling da den ikke altid tente når han skrudde den på. Etter litt inspeksjon fant jeg fort ut at den var koblet mot batteribank med en tynn lampettledning som var litt småsvart her og der. Byttet ut ledningen med en 4 kvadrat og apparatet har fungert helt perfekt de tre ukene siden sjøsetting. Kan egentlig bare melde meg på skrytekorpset. Enkel i bruk, bare å hive kjelen på plata og skru på bryteren, totalt luktfri.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Her er forresten en vurdering av Can Gel opp mot Origo fra Maritim. Sitat: "Du vil nok ha mere glede av et spritapparat da disse er større enn Can Gel apparatene. Brenner og selve størrelsen på kokeapparatet er mye større en Can sine kokeapparater og er i hovedsak kun beregnet på små gryter. Mitt inntrykk er at de som kjøper Can gjør det pga plassmangel slik at de ikke får plass til et standard spritapparat."

Greit å ha med i vurderingen.

mvh Bergen Dørk

Men siden vi er inne på det: Er disse nyere Wallasene like trege som denne med gamle klassiske kokeplater?

Trege og trege fru Blom, man har det da ikke travelt i båt? Dieselvariantene til Wallas har 100 eller 200 watt større effekt, så noen minutter kortere tid tar det nok å koke opp litt kaffe. Ellers vil jeg tro at variantene med keramisk topp er raskere enn de der en jernkladd av en plate må varmes opp. Og når en skrur ned varmen, reagerer det jo raskere når ikke jernklumpen først skal bli kaldere. Så uansett, anbefaler jeg varianter med keramisk topp.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Den kan jo hende jeg burde gi Wallasen en ny sjanse..

Den trenger ny slange for avgass, for den lekker. Ser at den koster ca 250,- for meteren.

Platene varmes, men når jeg slår av ryker det voldsomt fra selve apparatet. Så det må nok på service. Noen som vet hva jeg må regne med at en service koster?

Jeg vil tippe 1500 - 2000. Men jeg har da hatt Wallas kokeapparat oppe og rengjort, byttet veke og glødetråd selv. Da er det bare veke/glødetråd for noen hundringer det koster deg om du gjør jobben selv. Ikke usansynlig så må etterkjølongstermostaten også skiftes. Hva skjer når du slår apparatet av, bortsett fra at det ryker? Det er kun pumpen som skal stoppe mens viften skal fortsette å kjøle ned i 5 - 10 minutter. Hvordan skifte veke/glødetråd står beskrevet i repsetet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...