Chrix75 Startet 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2012 Hei. Jeg må bytte trigger på min 1985 4syl. 50hk Mercury. Slik jeg har skjønt det, så må jeg ha spesialverktøy til å ta av svinghjulet. Stemmer dette? Jeg er helt grønn på motormekking, og har lite lyst til å "bryte og bende" for å få til ting, og mest sannsynligvis ødelegge noe. Har svært lite lyst til å bruke tusenvis av kroner på et verktøy som jeg kommer til å bruke ytterst minimalt. Har prøvd å finne gode svar her på Båtplassen og ved hjelp av google, men er som sagt passe "grønn" når det kommer til mekking, så ting må inn med teskje. :) Er det noen som har noe slikt liggende som jeg evt kan låne for noen kroner, evt gode tips til andre løsninger mottas med stor glede. Chris Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Hvis denne er lik min 60hk,trenger du kun å skru ut alle skruene som står tett rundt selve akselen. Sitér dette innlegget Link to post
Chrix75 Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Ok. Er det bare så enkelt? Trodde man måtte av med bolten i midten. Sitér dette innlegget Link to post
Chrix75 Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Svinghjulet ser forøvrig slik ut: Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 er vel 2-delt svinghjul på disse , med en hub som sitter på kon på veiva. For å ta av denne trengs rett svinghjulsters. Vet ikke hvor mye som må demonteres for å bytte trigger...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Chrix75 Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Etter en rask demontering av lokket på svinghjul, så var det som jeg fryktet. Jeg må nok av med bolten i midten. Stator gikk lett av, men trigger ligger under kransen på midtbolten. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 (redigert) var det noe merke på delene, sikkert greit å få det på i samme posisjon igjen etterpå... verktøy: http://www.ebasicpower.com/pc/MER91-849154T1/OB-MERTOOLS Redigert 3.Juni.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Chrix75 Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Var ikke særlig med merking. Prøvde å merke så godt jeg kunne. Har jeg gjort noe feil der, så får jeg ta det problemet senere. Nå vil jeg bare ha motor og båt i gsng før sesongen plutselig er over. :( Takker for link til puller. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Alle verksteder har et sånn verktøy. Da jeg måtte av med svinghjulet på min gamle motor fikk jeg låne det fra en mekaniker.. Fikk også låne en brukt byttedel for å se om det var feilen på motoren. Det var det og da fikk jeg beholde delen også.. Mot et lite vederlag.. Dette var en av de gode gamle kara som var hjelpsomme og ikke brydde seg om betalinga.. Måtte tvinges til å ta imot penger. Så spør på et lokalt verksted, så kanskje du får lånt. Du trenger den ikke for å få hjulet på igjen.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Lady B Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Du får en tre-armet kloters på Biltema for et par hundre... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Ja, det er sikkert en god måte å ødelegge huben på (det er en grunn til at de har spesialverktøy til å dra av svinghjul...) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars K Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Jeg tenkte litt feil,var statoren jeg byttet og da trengs kun å ta av "lokket". Ikke bruk en sånn tre arma avdrager,lett å ødelegge noe. Du kan lage deg en avdrager enkelt selv,hvis du har tilgang på en bit tykt flattjern og noen skruer. Bor 3-4 hull rundt på flattjernet slik at du kan skru skruer mellom og ned i gjengene på huben. Så borer du hull i senter,som du gjenger og skrur en skru ned mot akselen. Sitér dette innlegget Link to post
0916 Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Her tror jeg fint du kan bruke tre-armet avdrager. Dimensjonene på det som sitter igjen ser rimelig kraftig ut. Hadde det vært et helt svinghjul derimot, ville jeg vært skeptisk. De er veldig tynne i godset. Sitér dette innlegget Link to post
Chrix75 Svart 4.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Lars K: Jeg har dessverre ikke noe værktøy til å mekke noe slikt selv dessverre, men takker for tips. 0916: Er vel litt av det jeg sa i begynnelsen av innlegget mitt. Har lite lyst til å begynne med å bryte for mye på ting. :) Jeg har en uvane for å ødelegge ting lett, så jeg tror jeg kommer til å høre litt rundt på verksteder om å få låne en orginal puller. Må vel finnes en marina/båtopplag/verksted i Oslo som kan ha noe sånt liggende på lur. Men takker for tips. :) Sitér dette innlegget Link to post
Chrix75 Svart 11.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Etter en solid ringe runde, så viser det seg å være vanskelig å få lånt en slik "flywheel puller" Selv merke verkstedene som utfører service på slike motorer "hadde ikke et slikt verktøy", noe jeg finner merkelig. Anyway. Har bestilt fra USA. Ca. 500,- m/ frrakt fra et lite firma. Tar vel litt over en uke før jeg har den i posten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.