havsul Startet 3.Juni.2012 Del på Facebook Startet 3.Juni.2012 Jeg trenger råd og tips.da min bmc motor pluselig stoppet.når jeg så etter var det plutselig kommet masse vann inn bunnpanna.olja var grå og tjukk som yoghurt.jeg tømte vel ut ca 7 ltr av dette før olje standen var normal.jeg har tatt opp toppen da jeg trodde topppakningen var synderen,men pakninger så helt fin ut ,sylinderene også.hvor komm alt dette vannet fra.toppen ser også fin ut.noen som har noen råd. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Det er nesten synd at du starter med å skru av toppen uten å sjekke andre enklere løsninger først. Med så mye vann i olja burde det ha minka kraftig på kjølevæska hvis det var toppen det var noe galt med. Hvis kjølevæskenivå var normalt er det vel heller sjøvann som er kommet inn i oljesumpen. Oljekjøleren kan være synderen da denne sikkert er sjøvannkjølt. Det kan også komme sjøvann inn via eksos hvis du har spylt gjennom sjøvannkjølinga uten å ha motor i gang. Sjøvann kan da komme inn via eksosventiler hvis eksosrør blir fullt opp av sjøvann siden motor ikke er i gang. Er det derimot kjølevæske som har kommet i oljen, så sjekk toppen for sprekker mellom ventilsetene. De er ikke lette å se alltid, og lager heller ikke spor på toppakning. Siden toppen først er av ville jeg vuredert både trykktest og plansliping av den, ventiler, tetninger til ventiler osv. Sitér dette innlegget Link to post
havsul Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 takk for svar.det du sier om oljekjølinga er vel det jeg mistenker også nå.skal plukke opp varmevekslerer til olja og trykkteste den.for hvis vann kommer inn sylindrene vil det jo synes feks mindre sotbelegg.jeg håper det er noe så enkelt som varmeveksleren. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Det kan også være sjøvannpumpa (impellerpumpa) som lekker. Hvis foringer og tetninger på denne er utslitt kan det komme sjøvann inn i motor. Normalt ville du sett lekkasjen da pumpa har sladreåpning hvor vannet vil lekke ut før det går inn i motor . Det kan jo være sladrehullet er tett. Du finner det rett bak impellerpumpa. Er det ikke sladrehull har du heller ingen kontroll med om tetningsringer holder tett, og sjøvannet kan følge akslingen på pumpa, og inn i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.