lofot2 Startet 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2012 Har en NB 820 som ble sjøsatt i 2005. Under vårpussen har jeg oppdaget sprekker som går rundt der tunnelen møter skroget på begge sider av båten. Har noen erfaring med utbedring av dette og kan det være noe man kan kanske kan reklamere på? Skal legge ut noen bilder. Takknemlig for innspill: Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Første spørsmål er om det er bare gelcoat eller også inn i laminatet. Test med fuktmåler om det er mye fukt kanskje? Lekkasjer på innsiden? Sitér dette innlegget Link to post
lofot2 Svart 4.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Er ikke tegn til fukt eller sprekker på innsiden av båten. Bunnstoffet er litt mørkere i dette området, så det virker som det er fukt i området. Skal få lagt ut noen bilder i kveld. Sitér dette innlegget Link to post
lofot2 Svart 4.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Her kommer bilder: Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Jeg er ingen ekspert, men det der så ikke helt bra ut. Ser ut som glassfiberstøpen mellom tunell og skrog ikke er tilstrekkelig sterk, og har gitt etter for bevegelser i skroget. Ville fått en kyndig til å se på det. Sitér dette innlegget Link to post
lofot2 Svart 4.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Skal ta kontakt med NB marine i morgen. Kanskje de kjenner til dette problemet. Det er sprekker/krakelert på begge sider av tunellen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Jeg er heller ingen ekspert, men jeg syns det ser ut som om det kanskje bare er støpt på innsiden, ikke på utsiden- bare malt over. Da er det ikke rart det sprekker. Er dette en innstallasjon fra fabrikk? I tilfelle er det lite imponerende. Sleipner foreskriver at inngangen til tunellen skal avrundes med en radius på minst 10% av tunnelldiameter (hvis jeg husker riktig). Dvs. en 185mm tunnell skal ha en radius på ca 20mm i inngangen. Hvis ikke mister du mye effekt. I tillegg til å holde spenningen oppe på motoren er dette det beste tiltaket for å øke effekten. I tillegg er det vel en selvfølge at det støpes på utsiden også?? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
gunped Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Da jeg monterte min første baugpropell i 1986 sa Sleipners monteringsinstruks at det var valgfritt, men ikke nødvendig, å støpe utvendig. Av bildene å bedømme ser det ut for at tunellrøret ikke er gjennomgående, men stopper mot skroget innvendig. Jeg ville ha slipt ned og lagt på tre lag 450 gr duk utvendig. Sitér dette innlegget Link to post
lofot2 Svart 5.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Takker for svar og innspill. Skal slipe ned litt for å se hvordan røret er montert. Er det ikke gjennomgående skal jeg slipe ned og legge duk i overgangen. Noen som vet om dette er en vanskelig jobb, kanskje har noen gode råd hvordan jeg bør gjøre dette. Lite verksteder som driver med sånt her jeg bor. Det dukker stadig opp nye utfordringer når man har båt. Trodde jeg skulle sjøsette de nærmeste dagene. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Av bildene å bedømme ser det ut for at tunellrøret ikke er gjennomgående, men stopper mot skroget innvendig. Det tror jeg du har rett i, og da er vell dette en feil utført installasjon. Spørsmålet er om du vil få den fullgod løsning med å lappe på mer galssfiber og epoxy/polyester eller om du bør bytte ut hele tunellen? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Fergu Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Studerte flere baugpropell installasjoner på båtmessa i våres. Fant ingen som var montert etter boka med hensyn til spoiler, runde kanter etc. Tror "Proffene" gir fullstendig F bare for å få jobben raskest mulig unna. I dette tilfellet ville jeg slipt ned til bar glassfiber ut og innvendig og deretter forsterket med flere lag duk på begge sider. Tar ikke så lang tid og er langt enklere enn å bytte tunellen. Sitér dette innlegget Link to post
lofot2 Svart 5.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 På innsiden av båten er røret støpt inn mot skroget. Videre er det sprøytet gelcoat/topcoat over(innsiden). Tunellen er motert hos fabrikken, så jeg synes det er rart at det ikke er gjort riktig fra starten av. Sitér dette innlegget Link to post
lofot2 Svart 5.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Da har jeg avdekket gelcoaten der sprkkene var. Ser ut som om tunellen stopper på innsiden av skroget. Videre ser det ut som om det er brukt noe gult sparkel i overgangen. Legger med noen bilder. Da er det visst bare å slipe mere og legge på noen lag med duk i overgangen. Synes NB`s konstruksjoen var litt skuffende. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Dette så tvilsomt ut spør du meg. Jeg ville rettet en henvendelse til fabrikken og fått en uttalelse derfra samt ikke minst et tiltaksforslag slik at du har ditt på det rene for ettertiden. Det er tross alt de som har konstruert/montert tunnellen. Muligens også involvert Sleipner for å ha klargjort deres synspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Tror nesten jeg ville vurdert å satt bort jobben. Ikke for at de blir noe bedre, men for at du får en kvittering dersom du trenger det i en forsikringssak etterpå. Hvis da ikke produsenten stiller opp med noen gode svar eller utfører jobben. Hvis Sleipner mener dette er i strid med instruksene er kanskje båtprodusenten mer i møtekommende også. Sitér dette innlegget Link to post
lofot2 Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Har snakka med en på NB i dag. De sa at de ikke brukte å montere røret igjennom skroget. De sa at de støpte det fast på innsiden. Dette ble ifølge de gjort på en veldig solid måte. Overgangen mellom skrog og rør ble sparklet. De mente at det for meg holdt å sparkle igjen sprekken med glasfibersparkel + legge topp coat og primer over. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Jeg hadde nok valgt å stole på produsenten her. De har vært i markedet i mange år og anses som seriøse Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.