Jump to content

Sprekker rundt baugpropell tunnel


lofot2

Recommended Posts

Jeg er heller ingen ekspert, men jeg syns det ser ut som om det kanskje bare er støpt på innsiden, ikke på utsiden- bare malt over. Da er det ikke rart det sprekker.

 

Er dette en innstallasjon fra fabrikk? I tilfelle er det lite imponerende. Sleipner foreskriver at inngangen til tunellen skal avrundes med en radius på minst 10% av tunnelldiameter (hvis jeg husker riktig). Dvs. en 185mm tunnell skal ha en radius på ca 20mm i inngangen. Hvis ikke mister du mye effekt. I tillegg til å holde spenningen oppe på motoren er dette det beste tiltaket for å øke effekten. I tillegg er det vel en selvfølge at det støpes på utsiden også??

Link to post

Takker for svar og innspill. Skal slipe ned litt for å se hvordan røret er montert. Er det ikke gjennomgående skal jeg slipe ned og legge duk i overgangen. Noen som vet om dette er en vanskelig jobb, kanskje har noen gode råd hvordan jeg bør gjøre dette. Lite verksteder som driver med sånt her jeg bor. Det dukker stadig opp nye utfordringer når man har båt. Trodde jeg skulle sjøsette de nærmeste dagene.

Link to post

Av bildene å bedømme ser det ut for at tunellrøret ikke er gjennomgående, men stopper mot skroget innvendig.

 

Det tror jeg du har rett i, og da er vell dette en feil utført installasjon. Spørsmålet er om du vil få den fullgod løsning med å lappe på mer galssfiber og epoxy/polyester eller om du bør bytte ut hele tunellen?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Studerte flere baugpropell installasjoner på båtmessa i våres. Fant ingen som var montert etter boka med hensyn til spoiler, runde kanter etc. Tror "Proffene" gir fullstendig F bare for å få jobben raskest mulig unna.

 

I dette tilfellet ville jeg slipt ned til bar glassfiber ut og innvendig og deretter forsterket med flere lag duk på begge sider. Tar ikke så lang tid og er langt enklere enn å bytte tunellen.

Link to post

Da har jeg avdekket gelcoaten der sprkkene var. Ser ut som om tunellen stopper på innsiden av skroget. Videre ser det ut som om det er brukt noe gult sparkel i overgangen. Legger med noen bilder. Da er det visst bare å slipe mere og legge på noen lag med duk i overgangen. Synes NB`s konstruksjoen var litt skuffende.img_0704.jpgimg_0703.jpg

Link to post

Dette så tvilsomt ut spør du meg. Jeg ville rettet en henvendelse til fabrikken og fått en uttalelse derfra samt ikke minst et tiltaksforslag slik at du har ditt på det rene for ettertiden. Det er tross alt de som har konstruert/montert tunnellen. Muligens også involvert Sleipner for å ha klargjort deres synspunkt.

Link to post

Tror nesten jeg ville vurdert å satt bort jobben. Ikke for at de blir noe bedre, men for at du får en kvittering dersom du trenger det i en forsikringssak etterpå. Hvis da ikke produsenten stiller opp med noen gode svar eller utfører jobben. Hvis Sleipner mener dette er i strid med instruksene er kanskje båtprodusenten mer i møtekommende også.

Link to post

Har snakka med en på NB i dag. De sa at de ikke brukte å montere røret igjennom skroget. De sa at de støpte det fast på innsiden. Dette ble ifølge de gjort på en veldig solid måte. Overgangen mellom skrog og rør ble sparklet. De mente at det for meg holdt å sparkle igjen sprekken med glasfibersparkel + legge topp coat og primer over.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...