Jump to content

Startproblemer etter overhaling av VP MD5

MAXI77MD5

Recommended Posts

Hei. Jeg skrur dieselmotor for første gang og håpte på litt hjelp!

Jeg har fått tak i en MD5 som hadde stått lagret i en kjeller i 20 år. Denne åpnet jeg, gjorde rent og fikk på ny toppakning. Nå er motoren montert i båten men jeg har ikke fått start ennå. Leverte idag inn dieselinjectoren for kontroll før jeg fortsetter å feilsøke. Regner med at feilen ligger i dieselsystemet, og et par spørsmål dukket opp:

• Hvordan skal det bli tett mellom injectoren og sylinderen? Det er ikke nevnt noen form for pakning/ring i dokumentasjonen. Vet noen som det skal dyttes en kobberring nedi hullet? Boltene til injectoren skal kun strammes med 8-10 Nm, noe som kanskje var litt lite for en kobberring - men noe må jo sørge for at her er dønn tett?
  • Dersom jeg har en lekkasje på trykksiden av dieselsystemet, ville dette vist seg i form av at diesel spruter ut - eller kan det hende at det suges inn luft også på tryksiden?
  • Hvor tungt skal det være å rotere motoren for hånd? Jeg har merkbar kompresjon i motoren, men jeg mener at før jeg tok ut injectoren kunne jeg rotere med en hånd uten å slite meg helt ut. Høres det for lett ut?

Jeg har mye god doumentasjon på MD5, men disse spørsmålene finner jeg ikke helt svar på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...