Jump to content

Fra Oslo til Mandal i Nimbus 300R - Har dere noen gode tips og råd

NøgneØ

Recommended Posts

Hei!

Som emnet tilsier, planlegger vi å kjøre en ny Nimbus 300R (VP D6-370) fra Oslo til Mandal.

Turen vil være en kombinasjon av hygge og transport, men vil ikke bli gjennomført før det er gode værforhold og "hyggen er sikret". Båten er greit utstyrt, med kartplotter, radar, og VHF (- og vi vil selvsagt ha papirkart i tillegg). Jeg kjenner ikke eksakt marsjfart på båten, men regner med den ligger mellom 20-30 knop. Mannskapet vil sannsynligvis bestå av 4 personer, hvor to er meget båtvante - men liten erfaring med langreiser som denne.

Strekningen fra Arendal til Mandal kjenner vi imidlertid godt (kommer til å kjøre Blindleia), mens Oslo - Arendal er helt nytt for oss - så jeg ønsker særlig tips til denne.

Planen er å legge inn en overnatting på hotell slik at reisen blir i to strekk (tentativt på Lyngør - gitt at det er en passende distanse), for å ikke stresse nedover.

Noen konkrete spørsmål:

- Hvor lang tid er det sannsynlig å bruke fra Oslo til Lyngør, med god komfort i behold ?

- Høres Oslo - Lyngør ut som en passelig distanse til første strekk, eller har dere andre forslag til overnattingssteder som er mer passende ? (Har foreløpig sett på bokhotellet i Lyngør, som ser ut til å være et koselig sted og omtrentlig halvveis på turen).

- Hvilke kystperler bør vi prioritere, og hvilke kan vi dra forbi (mellom Oslo - Arendal) ?

(Jeg tenker i utgangspunktet at vi tar det relativt rolig ut Oslofjorden, for så å kjøre mer hurtig utaskjærs ned til Jomfruland - innenfor her - for så å dra til Lyngør. Men er åpen for innspill...)

- Innspill på å gå innaskjærs vs. utaskjærs mellom Lyngør og Arendal (gitt at vi prioriterer Bindleia på andre strekk). Er dette en tidskrevende rute ?

Jeg er helt ny på forumet, men har sett at det ligger flere tråder vedrørende turer langs sørlandskysten. Jeg finner imidlertid ingen som stemmer helt over ens med distansen og båttypen vi skal bruke - håper dere bærer over hvis det blir mye repetisjon!

Jeg vil sette stor pris på innspill og råd til turen vi skal legge ut på - på forhånd takk!

Hei og velkommen til forumet! :flag_bp:

Det er en flott tur du har foran deg! Har tatt den flere ganger (Oslo-Lillesand), også med båt som er en god del mindre enn din. Vi kjører normalt Oslo-Lillesand (ca.150nm) på en dag (8-10 timer avhengig av været). Dette er da ren transport. Stopper vanligvis i Kragerø og Vrengen for å fylle drivstoff. Går via Vrengen/Tønsbergfjorden fordi vi har hytte på vestsiden av Tjøme, og jeg kjenner derfor farvannet der bedre enn på østsiden.

Under er et par bilder av røfflig rute vi pleier å ta (til Lillesand). Går på innsiden av Tromøya v. Arendal, og går også litt innaskjærs ved Lyngør (fra/til Lyngør-Havefjorden på Kilen) Dette avhenger litt av været, er det mye sjø er det greit å gå innaskjærs på en del strekk, rett og slett for å spare litt på energien. Er det mye sjø kan man også spare litt drivstoff selv om distansen innaskjærs er lengre. Lyngør er jo veldig flott, så er verdt turen det også.

Her er litt video fra en av disse turene (fra 1:30 til ca. 4:15). Det er med en Nordkapp 600. Har også brukt Zodiacen du ser ellers i videoen på samme turen.

oslolillesandp1.jpg

oslolillesandp2.jpg

Redigert av CSL (see edit history)

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Velkommen! Mange gir kloke råd. Jeg vil gi det morsomme. Gi gass! Du har en båt som tåler å bli kjørt. Herlig tur dere har foran dere!

Ruta kort er Oslo Drøbak Torgersøygapet (skvalpete mellomSlagentangen og Bolerne) Vrengen Tønsberg Tønne innenfor Svenner Rakkebåene Stråholmen innsiden Jomfruland Risør Arendal. Blindleia. Ny Hellesund Mandal

For indre lder se KOBs hjemmeside www.hannah2.net

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...