Jump to content

Hvordan batterilader trenger jeg? (75Ah batteri)

littmild

Recommended Posts

Hei!

Har lest mange tråder om dette, men blir ikke så mye klokere, læreevnen min er litt av teskje-typen.

Har i natt for første gang i mitt liv trukket en kabel ombord i båten fra land, og fant da ut at om dette er noe som gjentar seg så burde jeg skaffe en batterilader.

Men er helt blank på dette, så håper på litt hjelp.

Har et 75ah(tror jeg) batteri, som brukes til å drive kabinbelysning, lanterner, div. mobilladere, og kartplotter. Har tenkt å legge opp et enkelt og greit landstrømanlegg og koble laderen på dette. Landstrømanlegget ser jeg for meg enkelt og greit blir en kontakt på utsiden, en landstrømsentral av enkleste type inne, og 2-3 stikk-kontakter, trenger jeg noe mer her?

Det er ikke motor som lader,(har en liten 8hk på hekken) og ikke noen annen form for lading heller, selv om jeg går med tanker om å anskaffe solcellepanel om turene blir lengre. Gjestehavnbesøkene mine med strømtilgang blir neppe over 24 timer og neppe så ofte, en gang i uken, kanskje.

Hvordan batterilader bør jeg kjøpe? Budsjettet teller, så går gjerne for akkurat det jeg trenger og ikke så mye mer.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Det høres ikke ut som at du har så stort behov for elektrisk kraft ombord, det er jo det som bestemmer størrelsen på batteribanken siden du ikke har lading annet enn ved havneopphold. De fleste lar båten ligge ganske lenge mellom hver gang de bruker den så da trenger ikke laderen å være så stor. Bra for deg :yesnod: Det blir litt vanskelig å si om batteriet er tilstrekkelig til dine turer, det må du bare prøve ut. Lanterner og kabinlamper drar fort endel strøm med mindre du har led-pærer. Kjøleboks også. Så dersom batteriet holder kan vi anta at du trenger ~35Ah lading ved et normalt landligge, du kan jo ikke tappe ned et vanlig blybatteri noe mere. Hvis du da kjøper en 3,5 Ampere lader vil det ta ti timer å lade opp 35Ah Det er jo akseptabelt. Men så må du regne noe absorpsjonstid i tillegg. Hvis du da lader kun en natt i havn og bruker litt strøm mens du lader kan du fort ende opp med å dra på tur med halvfullt batteri. Det ødelegger batteriet å stå med under 80% lading + at du kan gå tom på turen og da har du ikke plotter og lanterner.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-37737/

Jeg kjøpte en slik 20 Ampere smartlader, 7-trinn med vifte for fastmontering. Håper den gjør jobben.

Ok. Dumt spørsmål nummer 2: Det går ikke an å ha "for stor" lader? Den biltema laderen er jo bare noen hundrelapper dyrere i 20A-versjonen enn 10A, da bør jeg vel gå for 20? Både for å lade fortere og for å eventuellt kunne utvide batteribanken med enda et batteri.

Og dersom jeg skulle investere i solceller en gang, må jeg koble om på dette eller er det bare å koble opp solcelleregulatoren som vanlig og lade rett på batteriet med laderen? Kan disse to lade samtidig?

Disse kan fint lade samtidig ja. Denne 20A laderen er merket med: Battery size 134-400Ah og i bulk-fasen lader den med 20A inntil polspenningen er 14,4V Det er vel beregnet å være litt i overkant for et batteri på din størrelse når batteriet er mye nedtappet. Det vil være smart å sette inn et til. Men som sagt, du må selv finne ut av strømforbruket.

Svart (redigert)

Da har jeg gått til innkjøp av 10A-versjonen fra biltema, greit å begynne med en som er såpass billig at det ikke betyr stort om den er noe dritt. Reiser på ferie snart(med fly, ikke båt desverre), så får ikke installert og testet før om 3-4 uker.

Redigert av littmild (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...