Ødde Startet 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2012 Hei Jeg skal ta av propellene på et DP-A2 drev for å skifte sinkanode, men sliter med å få løs den første bolten som sitter inne i konen helt ytterst. Jeg klarer å rikke bolten ca 1 mm eller 2 hver vei, men så sier det stopp. Problemet er at jeg er usikker på hvilken vei jeg skal skru og våger ikke presse for mye. Jeg har snakket, via telefon, med en servicetekniker fra et lokalt volvoverksted, han sier at bolten er links, dvs. at jeg skal skru med klokken for å løsne. For å være helt sikker på at bolten var links, så ringte jeg et firma som driver med service og reparasjon av drev, han mente at bolten var normal og skal løsnes ved å skru mot klokken. Dette var han skråsikker på. For å gjøre forvirringen enda verre, så står det i servicehefte til Volvo at en skal sette giret i revers for å løsne føste bolt + kon, dette tilsier at man skal skru med klokken for å løsne (links). Er det noen som vet hvilken vei jeg skal skru for å løsne bolt og kon ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Har gått noe tid siden jeg skrudde på disse drevene, men jeg mener bestemt at gjengene er normale for all innfestning av propellene. Dvs at du skal skru mot klokka for å løsne både på konens låseskrue, selve konen og mutteren som holder fremre propell. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
adeneo Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 (redigert) Det er lett å bli usikker når to verksteder sier motsvarende ting, men som Brigg er jeg temmelig sikker på at det er vanlige gjenger på både bolten og konet, og de sitter ofte godt så du må nok ta i litt, helst da uten å ødelegge noe! Dersom det er umbrakobolt så er ofte en skikkelig pipe av god kvalitet og i rette størrelsen (husk at det er tommer) til god hjelp. Vær forsiktig med varme da det ofte kan ødelegge tetningene, men litt akkurat på bolten hjelper ofte også.. Redigert 5.Juni.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 9.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 Sattte på propp settet i kveld.. Vanlige gjenger....290dp a Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.