Jan E. Startet 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2012 (redigert) Tenkte å lese meg opp på begrensningene i Grenlandsområdet, og gikk inn på Kystverket. Som refererer videre til rett sted på lovdata. Vi har jo de generelle reglene om 50m, og generell hensyn. Men så var det de lokale...Har alltid forstått/trodd det som at hele elva fra Hydro og opp er 5knop, samt Brevikstrømmen. Prøver å åpne alle lovene om lokale fartsbegrensninger i området. Men alt står spredd rundt, og ikke samlet på et sted. F.eks. for Skien står det i Skienselva er fritt frem 100m fra strandlinjen. Og siden elva er over 200m noen steder blir det "generell hensyn" som gjelder... Men så står det plutselig i en annen lov at fra Kjørbekk og opp gjelder 5knop... Og en egen lov om Skiensvassdraget, når de allerede har en for Skiensvassdraget og Telemarkskanalen. Hvorfor i svarte har de stykket opp lov om fartsbegrensning i 3 forskjellige lover.... Samme med Porsgrunn som beskriver områder for 5knop. For så å plutselig ha egen lov under Brevik havn hvor det står om Brevikstrømmen alene. Og egen lov for 5 knop fra Torsberg fyr og nordover.... Hvordan kan en være helt sikker på at en har fått med seg alle regler? Slik det er i dag kan jeg ikke være sikker på at jeg har klart å funnet alle løse lover spredt rundt i egne forskrifter. Kanskje kartverket gir ut egne kart med alle fartsbegrensningene inntegnet? For ikke å snakke om listen over områder rundt Kragerø med alle posisjonene etc. Den gidder jeg ikke engang begynne å lese, så får jeg heller vise generelt hensyn om jeg skal ditt i sommer. Redigert 5.Juni.2012 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Mouche Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 I skjærgården i Kragerø er det vel bare å følge skiltene som er satt opp? Intet skilt, fritt frem. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jan E. Svart 5.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Mulig de har satt opp skilter overalt hvor de har begrensninger, men tviler litt. De andre kommunene i Telemark har det ikke konsekvent. Her er noen av områdene i Kragerø som står i ene regelen. Finner ingen "Reglement for Kragerø havn", men mulig noen områder har lurt seg unna i andre lover? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
sailorboy Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Jeg fatter ikke hvorfor vi skal finne oss i denne praksis med "undersøkelseplikt" for lokale forhold. Det burde være en regel for hele landet Eksempelvis 5 knop 20 meter fra land. Unntak fra regelen må tydelig skiltes med gjeldene fartsgrense. Overfør dagens gjeldene praksis til veitrafikken, og du ser det idiotiske i det hele. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Når jeg hentet båt i Porsgrunn for tre uker siden, holdt vi 15 knop ut elva til vi passerte Hydro, deretter rundt 20 knop til vi lå i hjemmehavna i Fredrikstad. Fungerte fint det..... Fulgte fartsbegrensningen under Breviksbrua, det var vel det eneste skiltet vi fikk med oss... Er enig i at det er håpløst å snakke om undersøkelsesplikt. Vi har samme problemet på Hvaler ift Nasjonalparken. Jeg vet det er en eller annen begrensning på noen områder, men skilt er det dårlig med. Så det blir å myse litt på hva de andre gjør... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Jan E. Svart 5.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Ja er til dels samme hva angår nasjonalparker etc som ikke alle er merket i båtsportkartene Tidligere i sommer ble jeg litt forbannet på en som kom opp elva i 30+ i en 40foter. Høytrykkspyleren på flytebrygga veltet, og ene lansen falt i vannet. Plopp: 500kr borte. Men når jeg leser reglene i dag kan det se ut til at det ca 1km fra Skiens grense og opp til Kjørbekk hvor det er fritt frem deler av strekket i følge reglene (Har ikke godt nok kart her til å se om det er 200m bredt her nå, men tror det på deler av strekket. Så da kan jeg kanskje ikke bli sure på noen når jeg tok feil å trodde det var 5 knop hele veien. Hmmm, men det betyr jo at jeg kan begynne å kutte 5min på turen ut til skjærgården... Men så var det det med hensyn som tilsier at det er bare å fortsette med å holde 5 knop hele veien Konklusjonen er kanskje at jeg bare skal drite i alt av regler, og ikke bekymre meg. Og heller gå over til Kardemommeloven på alle punkter, da burde alle bli glade Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.